Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 13 dec 2024, 12:55

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

dvs at der ingen skrevne regler findes?
vil der i DK blive tale om at stoppe en hastighedsprøve hvis tilskuerne sidder i klapstole?
eller kørestol?
tragisk er det at sådan noget sker. snart lige så tragisk er det, at prøve på at retfærdiggøre sin egen hobby på denne måde. erkend dog at der er noget galt. noget der kan gøres bedre.
det holder i mine øjne bare slet ikke!
arbejder i på at afvikle motorløb eller afvikle muligheden for motorsport i dk? er der flere rallyfolk der har samme indstilling?
forklar venligst, hvordan det skal forstås når du skriver, at det viser sig at pigen ikke kunne nå at flygte pga hun sad i en klapstol.
MVH søren

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
lqs skrev:
vil der i DK blive tale om at stoppe en hastighedsprøve hvis tilskuerne sidder i klapstole?
eller kørestol?
tragisk er det at sådan noget sker. snart lige så tragisk er det, at prøve på at retfærdiggøre sin egen hobby på denne måde. erkend dog at der er noget galt. noget der kan gøres bedre.
arbejder i på at afvikle motorløb eller afvikle muligheden for motorsport i dk? er der flere rallyfolk der har samme indstilling?
forklar venligst, hvordan det skal forstås når du skriver, at det viser sig at pigen ikke kunne nå at flygte pga hun sad i en klapstol.
MVH søren

Det er generelt god latin/sund fornuft at være rimeligt let til bens (og opmærksom), når man er ude og kigge på en hastighedsprøve.
Herunder så vidt muligt ikke at sidde ned, da det forsinker ens reaktionsevne.

Der er ingen der forsøger at retfærdiggøre noget som helst, og i min bog er der ikke noget "galt". Skidt sker - det er sort uheld af værste slags. Men at rende og pege fingre af arrangører på den baggrund er ufølsomt, og noget pjat.
Som tidligere nævnt så kan man ikke gardere sig 100% - og det er den lille pige så blevet et meget ærgeligt eksempel på.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Moderator

Wildert skrev:
[Det er generelt god latin/sund fornuft at være rimeligt let til bens (og opmærksom), når man er ude og kigge på en hastighedsprøve.

.

En kommentar til dette: I skal være RIGTIGT glade for at i fik myndighedernes velsignelse til det rally sjov, for den kommentar omkring man ikke må sidde ned pga for lav reaktionsevne(jeg antager du mener tid til at flygte!) vil give dig et blankt afslag i dag. Det er ikke noget jeg gætter på, men noget jeg ved af erfaring.

Hverken sund fornuft, eller god latin kommer hellerikke til brug i en ansøgning, (ikke hvis i skal have tilladelsen ihvertfald!).

Jeg vil give dig ret i at man altid bør se sig for, uanset hvor man er da man har ansvar for sig selv(eller bør som minimum have en vis interesse i at opretholde liv og førlighed!), men man kan kun afholde rally i DK pga en god portion velvilje, og jeg mener egentligt du spiller hasard med den velvilje pga ovenstående udtalelse. Den reflekterer ihvertfald ikke det myndighederne idag forstår ved en sikker afvikling af motorløb.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
HenrikGM skrev:
Wildert skrev:
[Det er generelt god latin/sund fornuft at være rimeligt let til bens (og opmærksom), når man er ude og kigge på en hastighedsprøve.

.

En kommentar til dette: I skal være RIGTIGT glade for at i fik myndighedernes velsignelse til det rally sjov, for den kommentar omkring man ikke må sidde ned pga for lav reaktionsevne(jeg antager du mener tid til at flygte!) vil give dig et blankt afslag i dag. Det er ikke noget jeg gætter på, men noget jeg ved af erfaring.

Hverken sund fornuft, eller god latin kommer hellerikke til brug i en ansøgning, (ikke hvis i skal have tilladelsen ihvertfald!).

Jeg vil give dig ret i at man altid bør se sig for, uanset hvor man er da man har ansvar for sig selv(eller bør som minimum have en vis interesse i at opretholde liv og førlighed!), men man kan kun afholde rally i DK pga en god portion velvilje, og jeg mener egentligt du spiller hasard med den velvilje pga ovenstående udtalelse. Den reflekterer ihvertfald ikke det myndighederne idag forstår ved en sikker afvikling af motorløb.

Altså.... nu er der jo ingen der ansøger om og forlader sig på at sikkerheden er baseret på at folk ikke må sidde ned.... på ingen måde.
Og det er naturligvis heller ikke det jeg siger/skriver, så hvad du mener jeg sætter på spil, må så være din opfattelse.

Der er naturligvis andre krav - herunder at løbsledelsen opmærker farlige områder (typisk ydersiden af sving, men også andre steder), og afspærrer disse - akkurat som det forlyder at det er sket her.
Men det ændrer ikke ved at man ikke kan gardere sig 100%. Lige som at drag-/streetracere ikke kan gardere sig 100% mod stumper fra eksploderende svinghjul, F1-løb ikke kan gardere sig 100% mod flyvende hjul (eller fjedre!), etc. etc.

Så skal vi ikke lige holde skidt for sig og snot for sig...

Det er dybt tragisk, og ingen peger fingre af pigens forældre eller familie for at have "tilladt" hende at sidde ned.
Men det tjener som en rigtigt ubehagelig reminder om at man måske kan hjælpe sig selv til at forbedre de i forvejen ret gode odds.

En reminder man gerne havde været foruden, men som desværre hænder af og til.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Moderator

Man kan aldrigt gardere sig 100%.

Det er klart at rallyfolket vil være på barrikaderne her, men taktisk set ville jeg holde lav profil istedet, og nyde den goodwill rally har, og arbejde på at få det gjort lidt mere sikkert, før den slags uheld sker i DK.

Der hvor jeg løfter et bekymret øjenbryn, er der hvor man involverer argumenter/gisninger der går på at en medvirkende årsag til at det gik så galt var at hun ikke nåede at flygte. Både "Slavteren" og dig(Wildert) anvender argumentet. Reaktionsevnen er endda med i argumentet som et succeskriterie. Med andre ord skal man påregne at skulle løbe for livet.

Til det vil jeg blot påpege at det i både mediernes og myndighedernes øjne ikke er en acceptabel tankegang, og at det i en ansøgningssituation vil give jer blankt afslag på stedet, begrundet på uansvarlighed ifht banesikkerhed. Lykkeligvist skal i ikke ansøge myndighederne, og slipper således let om sikkerhedsaspektet, ihvertfald så længe det går godt.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Maribo
lqs skrev:
eller kørestol?
MVH søren

:grr: for helvede da lqs...

jeg ved godt at du er meget glad for at sable vejsporten, men hvorfor en i helvede spille alles tid ved overlagt at fejlfortolke alle udtalelser :damn:

hvis JEG er prøvechef og en official melder om tilskuere i kørestol (er som regel ikke det store problem pga tilgængeligheden) eller klapstol, eller på nogen anden måde er immobil eller meget fraværende tæt på vejen eller en sikkerhedszone, ja.. så vil prøven blive pauset indtil problemet er væk eller stoppet helt, uanset hvor forhadt man bliver, og tro mig.. jeg har prøvet at måtte aflyse en dm prøve, og det vinder man sku ikke et præsidentvalg på (dog ikke pga sikkerhedsproblemer)
:oops:

Citat:
det viser sig at pigen har sidet i en klap/ foldestol da ulykken er sket, og man kan så gætte på at det er årsagen til at hun ikke har nået at flygte..

det er de nøjagtige ord jeg skrev til at starte med, hvor er det liiige jeg skriver at det hele er forældrenes skyld, og i det hele taget er sket fordi hun sidder ned? eneste jeg har skrevet er at hun måske, læs MÅSKE måske ku ha undgået det hvis ikke hun havde det.. ingen af os herinde ved om det er tilfældet i virkeligheden, men fakta er at rallysporten læner sig meget op ad princippet om frihed under ansvar..

pape havde en ordentlig afkørsel forrige gang i holeby helt ud på nabogrunden hvor jeg -med din kasket på- ku påstå at det er rent held at en famillie ikke havde slået sig ned, skal det så forbydes nu? :damn:
sådan tænker jeg heldigvis ikke, men det er sådan situationen føles på den her side af skærmen.

jeg ved godt at jeg ikke altid er pisse god til at formulere mig, men jeg har pænt svært ved at se at det kan være en undskyldning for at gå efter manden og ikke bolden.. :lee:

se nu, du har hidset mig så højt op at jeg bruger fobol udtryk, mit blodtryk hader dig lige nu...

jeg har sq neget svært ved at anderkende et problem jeg slet ikke kan se eksisterer, men du skriver at det kan gøres bedre? jeg er altid åben for forslag...

med hensyn til afmærkning og afspæring (og til dels tilskuernes placering), er procedyren at sikkerhedschefen gennemkører prøven hver gang den skal køres, og INGEN starter før hun er tilfreds... tror faktisk hun er den eneste i hirakiet der er over løbslederen og dommeren

henrik: jeg sidder altså altid med en smag af jalousi når i angriber tilladelser til rally.. fakta er at det hele foregår gennem et MEGET gennemprøvet system der er opnået gennem mange års lobbyisme af dasu...

at det så tilsvarende er for besværligt at få et streetrace godkendt kan vi kun være enige om, dog fornemmer jeg at dasu er begyndt at bløde lidt op på det punkt.

igen, inden jeg også får skudt det i skoene er jeg IKKE dasu mand... organisationen er alt for stor, beurokratisk og præget af gamle vrisne mænd der meler egen kage før alle andres :hrmpf:

www.slavteren.tk

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Maribo
ps henrik: tror ikke at rallysporten bruger mere goodwill til sine godkendelser end streetrace løbene bruger goodwill hos sold og skvat og færdselspolitiet :wink:

www.slavteren.tk

Titel:
Moderator

Slavteren skrev:
[henrik: jeg sidder altså altid med en smag af jalousi når i angriber tilladelser til rally.. fakta er at det hele foregår gennem et MEGET gennemprøvet system der er opnået gennem mange års lobbyisme af dasu...

at det så tilsvarende er for besværligt at få et streetrace godkendt kan vi kun være enige om, dog fornemmer jeg at dasu er begyndt at bløde lidt op på det punkt.

igen, inden jeg også får skudt det i skoene er jeg IKKE dasu mand... organisationen er alt for stor, beurokratisk og præget af gamle vrisne mænd der meler egen kage før alle andres :hrmpf:

Glem jammeren om jalousi, det er irrelevant, og glem angrebsteorien.
Du har til gengæld ret i at rallysportens forfædre har lagt et utroligt arbejde for den velvilje der findes, men det holder ikke vand at i anvender forklarende argumenter ala at pigen ikke havde flugtvejen iorden, uanset hvor gennemprøvet DASUs lobbyisme end er. Sporten(ikke kun rally) bliver knaldet over een kam når det går galt, og det er det egentlige problem.

DASU er for sent ude med opblødningen. Det løb er kørt. (bare en vild forudsigelse).

Citat slut.

Titel:
Moderator

Slavteren skrev:
[
pape havde en ordentlig afkørsel forrige gang i holeby helt ud på nabogrunden hvor jeg -med din kasket på- ku påstå at det er rent held at en famillie ikke havde slået sig ned, skal det så forbydes nu? :damn:
:

Jeg ved ikke om du helt er klar over det, men i det stykke tekst jeg citerer dig for herover, der skriver du faktisk at det er overvejende sandsynligt at bek827 ikke var overholdt.(det er ihvertfald den direkte konklusion af det udsagn, hvis det er rigtigt at det var held!)

Anyway, dette er sandsynligvist beating a dead horse.

Citat slut.

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Veksø Sjælland
har ikke læst alt der står, så med frygt for gentagelse...

men hvorfor er det ikke indlysende for folk at man bør stå på indersiden af et sving, frem for efter svinget på ydersiden... alt andet lige er det da mere utænkeligt at bilen kommer pløjende gennem publikum ved et uheld... der skal jo ikke gå meget galt før chaufføren fortsætter ligeud i svinget og det er så der folk står, flot.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time