min kammerat skal bygge en motor til en veninde's golf her hen over vinteren, og hendes eneste krav var flere heste end hun har nu og så skulle der spjælde på (pga lyden )
motoren blir baseret på en G60 blok, boret til 82mm med smedede stempler så den ender på cirka 1880ccm hvis jeg husker rigtigt..
topstykket blir et crossflow fra en bora 2.0, portet og flowtestet og med cirka 288 graders knast..
vi har fundet et sæt 38mm kawasaki spjælde, men spørgsmålet er om de er store nok eller om de kommer til at sætte begrænsninger?
findes der nogen formler for hvor store spjælde man montere der er til at regne på for almindelige mennesker?
min kammerat skal bygge en motor til en veninde's golf her hen over vinteren, og hendes eneste krav var flere heste end hun har nu og så skulle der spjælde på (pga lyden )
motoren blir baseret på en G60 blok, boret til 82mm med smedede stempler så den ender på cirka 1880ccm hvis jeg husker rigtigt.. topstykket blir et crossflow fra en bora 2.0, portet og flowtestet og med cirka 288 graders knast.. vi har fundet et sæt 38mm kawasaki spjælde, men spørgsmålet er om de er store nok eller om de kommer til at sætte begrænsninger? findes der nogen formler for hvor store spjælde man montere der er til at regne på for almindelige mennesker?
pfh tak..
38mm spjælde rækker jo til en del effekt, men hvad er det vi snakker om? Hvor meget ydelse skal hun bruge?
Henrik
http://boost-it.dk Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
38mm tror jeg bliver i underkanten, men den vil uden tvivl få et ret godt træk nede fra bunden pga den høje lufthastighed. Men så vidt jeg husker siger man at til en 1.6'er er 40mm nok, eller 42mm og en til 2.0'er er 45mm nok og skal den yde noget højere skal der 48mm spjælde på. Så et sted mellem 42 og 44mm spjælde ville jeg smide på den 1.9 motor.
HenrikGM skrev:38mm spjælde rækker jo til en del effekt, men hvad er det vi snakker om? Hvor meget ydelse skal hun bruge?
jamen jeg tror vi sigter omkring 160-170 hk cirka..
så vidt jeg kan forstå på hende vil hun gerne ha en forholdsvis momentstærk motor, så det kan godt være 38mm spjælde var en god ide..
jeg har lige bestilt four stroke performance tuning, egentlig en fejl man ikke har den.. har læst modern engine tuning, så den anden er nok heller ikk tosset at tygge igennem..
Carsten skrev:38mm tror jeg bliver i underkanten, men den vil uden tvivl få et ret godt træk nede fra bunden pga den høje lufthastighed. Men så vidt jeg husker siger man at til en 1.6'er er 40mm nok, eller 42mm og en til 2.0'er er 45mm nok og skal den yde noget højere skal der 48mm spjælde på. Så et sted mellem 42 og 44mm spjælde ville jeg smide på den 1.9 motor.
Prøv at sammenligne arealerne i toppen. Der skal gøres noget drastisk før en 2liters får gavn af 48mm spjældhuse(som den ikke kunne få med mindre)
Henrik
http://boost-it.dk Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
også lidt min tanke at der ikk er nogen grund til at spjældene er større end hullerne i toppen, tværtimod blir lysningen i spjældet vel bare så stort at man har 'fuld gas' ved halvt åbent spjæld..?
Som Henrik er inde på, så er motorstørrelsen sådan set inderligt ligegyldig.
Det er antal hk'er der er interessant - for det er dem der begrænses ved mindre areal.
Nu taler vi jo om en relativt arkæisk 8V-top som i forvejen ikke flower det helt vilde. Målet er da også fornuftigt behersket - så i den sammenhæng er 38 mm. næppe for småt.
I de glade Weber-dage var det meget almindeligt at montere 40 mm. DCOE'er på en 2.0'er og få op mod 150-160 hk med milde knaster.
En DCOE 40 har en venturi der er mindre end de 40 mm. der er på den anden side af spjældet - en DEL mindre faktisk. Langt under de 38 mm.
Alt i alt er det fint med de 38 mm. når der ikke sigtes efter voldsom spidseffekt.
Prøv at kigge på DBA, der er en der sælger et komplet topstykke portet, flowet, med knaster og med spjældhuse for ca 15k
Det vil jeg umidelbart sig er ret billigt.