Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 18:37

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: kalundborg
hej drenge..

min kammerat skal bygge en motor til en veninde's golf her hen over vinteren, og hendes eneste krav var flere heste end hun har nu og så skulle der spjælde på (pga lyden :) )

motoren blir baseret på en G60 blok, boret til 82mm med smedede stempler så den ender på cirka 1880ccm hvis jeg husker rigtigt..
topstykket blir et crossflow fra en bora 2.0, portet og flowtestet og med cirka 288 graders knast..
vi har fundet et sæt 38mm kawasaki spjælde, men spørgsmålet er om de er store nok eller om de kommer til at sætte begrænsninger?
findes der nogen formler for hvor store spjælde man montere der er til at regne på for almindelige mennesker?

pfh tak..

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers
Er der ikke en af jer der har bogen: Four-stroke performance tunning, af G. Bell?

Deri mener jeg der står nogle gode håndterlige råd.

Jakob

Moderator

michael f skrev:
hej drenge..

min kammerat skal bygge en motor til en veninde's golf her hen over vinteren, og hendes eneste krav var flere heste end hun har nu og så skulle der spjælde på (pga lyden :) )

motoren blir baseret på en G60 blok, boret til 82mm med smedede stempler så den ender på cirka 1880ccm hvis jeg husker rigtigt..
topstykket blir et crossflow fra en bora 2.0, portet og flowtestet og med cirka 288 graders knast..
vi har fundet et sæt 38mm kawasaki spjælde, men spørgsmålet er om de er store nok eller om de kommer til at sætte begrænsninger?
findes der nogen formler for hvor store spjælde man montere der er til at regne på for almindelige mennesker?

pfh tak..

38mm spjælde rækker jo til en del effekt, men hvad er det vi snakker om? Hvor meget ydelse skal hun bruge?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Medlem

38mm tror jeg bliver i underkanten, men den vil uden tvivl få et ret godt træk nede fra bunden pga den høje lufthastighed. Men så vidt jeg husker siger man at til en 1.6'er er 40mm nok, eller 42mm og en til 2.0'er er 45mm nok og skal den yde noget højere skal der 48mm spjælde på. Så et sted mellem 42 og 44mm spjælde ville jeg smide på den 1.9 motor.

Titel:
Mester Medlem

Med tanke på standardspjældets størrelse, go for it

Medlem

HenrikGM skrev:
38mm spjælde rækker jo til en del effekt, men hvad er det vi snakker om? Hvor meget ydelse skal hun bruge?

jamen jeg tror vi sigter omkring 160-170 hk cirka..
så vidt jeg kan forstå på hende vil hun gerne ha en forholdsvis momentstærk motor, så det kan godt være 38mm spjælde var en god ide..

jeg har lige bestilt four stroke performance tuning, egentlig en fejl man ikke har den.. har læst modern engine tuning, så den anden er nok heller ikk tosset at tygge igennem..

Titel:
Moderator

Carsten skrev:
38mm tror jeg bliver i underkanten, men den vil uden tvivl få et ret godt træk nede fra bunden pga den høje lufthastighed. Men så vidt jeg husker siger man at til en 1.6'er er 40mm nok, eller 42mm og en til 2.0'er er 45mm nok og skal den yde noget højere skal der 48mm spjælde på. Så et sted mellem 42 og 44mm spjælde ville jeg smide på den 1.9 motor.

Prøv at sammenligne arealerne i toppen. Der skal gøres noget drastisk før en 2liters får gavn af 48mm spjældhuse(som den ikke kunne få med mindre)

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Medlem

også lidt min tanke at der ikk er nogen grund til at spjældene er større end hullerne i toppen, tværtimod blir lysningen i spjældet vel bare så stort at man har 'fuld gas' ved halvt åbent spjæld..?

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Som Henrik er inde på, så er motorstørrelsen sådan set inderligt ligegyldig.
Det er antal hk'er der er interessant - for det er dem der begrænses ved mindre areal.

Nu taler vi jo om en relativt arkæisk 8V-top som i forvejen ikke flower det helt vilde. Målet er da også fornuftigt behersket - så i den sammenhæng er 38 mm. næppe for småt.

I de glade Weber-dage var det meget almindeligt at montere 40 mm. DCOE'er på en 2.0'er og få op mod 150-160 hk med milde knaster.
En DCOE 40 har en venturi der er mindre end de 40 mm. der er på den anden side af spjældet - en DEL mindre faktisk. Langt under de 38 mm.

Alt i alt er det fint med de 38 mm. når der ikke sigtes efter voldsom spidseffekt.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Nyt Medlem

Prøv at kigge på DBA, der er en der sælger et komplet topstykke portet, flowet, med knaster og med spjældhuse for ca 15k
Det vil jeg umidelbart sig er ret billigt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time