Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 13 dec 2024, 14:46

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 35 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 02 sep 2009, 06:52 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 788
Geografisk sted: Vestsjælland
Hvis der skal være så lidt vedligehold som muligt så undgå biler med tandrem. Har selv købt en nissan sunny 1.6 for 20000 for 6.5 år siden. Den har fået skiftet olie og filter + manchetter på tandstang og trækaksler og et sæt dæk ellers har det faktisk kun været vedligehold af bremser + bytte af bagklap jeg fandt til 300. Burde være muligt at finde feks en almera 1.6 nu.
Tjek at bremserør er skiftet på biler i den prisklasse.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 sep 2009, 08:50 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
jens skrev:
Hvis der skal være så lidt vedligehold som muligt så undgå biler med tandrem.


Ahh... det er jeg sgu' ikke helt enig i, at det absolut skal være sååå vigtigt.
Men det er rigtigt at det er værd at kigge sig for - f.eks. er visse 16V/DOHC-konstruktioner liiiidt bøvlede.

Corolla EE101'er er f.eks. et godt eksempel på en bil hvor det med tandrem absolut ikke er et problem.
At skifte den tog mig under en time, selvom jeg aldrig havde prøvet det på sådan en (og jeg er kun hobbymekaniker). Det foregik i perlegruset i mine forældres indkørsel (bilen var min fars).
Tilspænding foregår med noget fjeder-belastet værk i strammeren, så ikke noget med målere osv.

Hammer nemt - og ikke meget der skal skilles ad.

Golf 4 1.6 16V derimod... tager en evighed, og et godt eksempel på en motor der ligger udenfor scopet alene af den grund (og pris :-)).

Citat:
Har selv købt en nissan sunny 1.6 for 20000 for 6.5 år siden. Den har fået skiftet olie og filter + manchetter på tandstang og trækaksler og et sæt dæk ellers har det faktisk kun været vedligehold af bremser + bytte af bagklap jeg fandt til 300. Burde være muligt at finde feks en almera 1.6 nu.
Tjek at bremserør er skiftet på biler i den prisklasse.


Hehe - vi har en Primera Stc. 2000'er, 1.8 for tiden. Fååårk den er kedelig... men den kører sådan set bare derudaf.
Konens Xsara 1.6 16V er der noget mere spræl i, men har ikke heeelt samme fornemmelse af BIL :-).

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 sep 2009, 09:58 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 788
Geografisk sted: Vestsjælland
En af mine mekaniker kunder siger til sine kunder når de spørger om de skal købe en fransk bil. Gør endelig det så bliver jeg ikke arbejdsløs.
1.4 citroen/peugeot motoren er den motor jeg har slebet flest topstykker til + skiftet olietyve. Herefter Opel 8v med den lille blok (1.2-1.6 ) fra 87-
zetec ford er også slemme. Nogle gange så slemme at den bare skal have en anden motor.
Motoren der kan finde på at smide tandremmen før tid er feks opel 16v ecotec fiat 16v marea og ford zetec.
Jeg kan faktisk godt lide corollaen de er stærke men rustne i bagskærmene 400000 km fra en benzin motor er ikke sjældent. De har det med at sætte sig i kalibergliderne men det er nemt at fikse. Som mekaniker fraråder jeg helst en bil med rem hvis ikke man selv vil skifte den da det hurtigt er 3000 kr på et værksted og det er mange penge for en 20000 kr bil.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 sep 2009, 12:27 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Indlæg: 458
Geografisk sted: 4600 Barbados
michael f skrev:


og så vidt jeg husker er det ikke en vw gearkasse der sidder på 1.6'erne, men skoda's egen gearkasse, uden jeg er helt sikker


Det er præcis samme gearkasse. Men hvad skulle der være så slemt ved dem? Er det ikke bare den gummiring hvor skiftearmen går ind i kassen der bliver utæt så de kører rundt uden olie? Den tager 2 minutter og skifte.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 sep 2009, 15:56 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
jens skrev:
zetec ford er også slemme. Nogle gange så slemme at den bare skal have en anden motor.
Motoren der kan finde på at smide tandremmen før tid er feks ..... og ford zetec.

Jeg har også haft en del Zetec-motorer igennem hænderne, og for mig at se var problemerne kun på de motorer, hvor man IKKE havde skiftet remhjulene sammen med tandremmen.
Remhjulenes nylondele kunne simpelthen ikke holde til levetiden på 2 tandremme.

/Lars

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 sep 2009, 21:21 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Indlæg: 1320
Geografisk sted: Maribo
tyson2 skrev:
michael f skrev:


og så vidt jeg husker er det ikke en vw gearkasse der sidder på 1.6'erne, men skoda's egen gearkasse, uden jeg er helt sikker


Det er præcis samme gearkasse. Men hvad skulle der være så slemt ved dem? Er det ikke bare den gummiring hvor skiftearmen går ind i kassen der bliver utæt så de kører rundt uden olie? Den tager 2 minutter og skifte.


nu har jeg kun haft fornøjelsen af at sælge dem, ikke skifte dem :twisted:

men det er hvist lidt forskelligt hvad der ryger mest alt efter hvad for en kasse det er (og der er MANGE forskellige) en af svaghedderne er f.eks at kronhjulet er nittet til diffet, ved at et par blev skiftet pga færdige lejer.. men een ting er sikkert: de gav brød på bordet :gnaek:

_________________
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 sep 2009, 19:38 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
Transitfar skrev:
jens skrev:
zetec ford er også slemme. Nogle gange så slemme at den bare skal have en anden motor.
Motoren der kan finde på at smide tandremmen før tid er feks ..... og ford zetec.

Jeg har også haft en del Zetec-motorer igennem hænderne, og for mig at se var problemerne kun på de motorer, hvor man IKKE havde skiftet remhjulene sammen med tandremmen.
Remhjulenes nylondele kunne simpelthen ikke holde til levetiden på 2 tandremme.

/Lars
vi også forsvare zetec med at den er super billig i dele, nem at anskaffe hvis den giver op. og folk gider ikke at vedligeholde dem. ellers er de rimeligt skudsikre. bare sørgeligt a de biler de ligger i ikke er helt så holdbare.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 sep 2009, 20:09 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:07
Indlæg: 1275
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Hej alle!
Super med de mange input!
Hvad mener panelet om Ford Ka?
Og 1.3 liters motoren der ligger i dem jeg umiddelbart har fundet til salg?

Hvis der er folk der ligger inde med biler til salg i denne prisgruppe, så giv endelig lyd, så tager vi den derfra...!
Daniel.

_________________
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 sep 2009, 20:56 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Saab-Daniel skrev:
Hej alle!
Super med de mange input!
Hvad mener panelet om Ford Ka?
Og 1.3 liters motoren der ligger i dem jeg umiddelbart har fundet til salg?

Hvis der er folk der ligger inde med biler til salg i denne prisgruppe, så giv endelig lyd, så tager vi den derfra...!
Daniel.

Ford Ka er en dejlig og velkørende bil, bygget på basis af Ford Fiesta.
1,3motoren er den tudsegamle stødstangsmotor, forklædt med indsprøjtning og nyt topstykke.
PAS PÅ: Rust, ledningsnet i førerdør (nogen har kørt som hjemmehjælperbiler ;) ) samt vær opmærksom på om der er skiftet knastaksel!!
Nogle af dem fik skiftet knasten på reklamation, og den nye knastaksel har andre ventiljusteringsmål...

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 sep 2009, 21:10 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Indlæg: 458
Geografisk sted: 4600 Barbados
Har lige været til syn med en venindes velholdte Ka fra 98.
Det var kun fordi jeg kender synsmanden han ikke gav den køreforbud. Den var overdrevet rusten. Han hakkede den helt i smadder med sin hammer. Selvom han prøvede og være filnk. Og den 1,3 motor larmer og banker selvom knasten er ny og justeret. Desuden bruger de helt sygt meget olie. Og så er de bare møglangsomme.
Ville hellere køre fransk end Ka. :D
Du kan købe min mors Seat Cordoba. Den koster 10.000. Er ikke specielt køn og har et par småbuler. Den er mørkeblå og har kørt cirka 240.000 km.


Senest rettet af tyson2 03 sep 2009, 21:14, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 35 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 65 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team