jens skrev:
Hvis der skal være så lidt vedligehold som muligt så undgå biler med tandrem.
Ahh... det er jeg sgu' ikke helt enig i, at det absolut skal være sååå vigtigt.
Men det er rigtigt at det er værd at kigge sig for - f.eks. er visse 16V/DOHC-konstruktioner liiiidt bøvlede.
Corolla EE101'er er f.eks. et godt eksempel på en bil hvor det med tandrem absolut ikke er et problem.
At skifte den tog mig under en time, selvom jeg aldrig havde prøvet det på sådan en (og jeg er kun hobbymekaniker). Det foregik i perlegruset i mine forældres indkørsel (bilen var min fars).
Tilspænding foregår med noget fjeder-belastet værk i strammeren, så ikke noget med målere osv.
Hammer nemt - og ikke meget der skal skilles ad.
Golf 4 1.6 16V derimod... tager en evighed, og et godt eksempel på en motor der ligger udenfor scopet alene af den grund (og pris
).
Citat:
Har selv købt en nissan sunny 1.6 for 20000 for 6.5 år siden. Den har fået skiftet olie og filter + manchetter på tandstang og trækaksler og et sæt dæk ellers har det faktisk kun været vedligehold af bremser + bytte af bagklap jeg fandt til 300. Burde være muligt at finde feks en almera 1.6 nu.
Tjek at bremserør er skiftet på biler i den prisklasse.
Hehe - vi har en Primera Stc. 2000'er, 1.8 for tiden. Fååårk den er kedelig... men den kører sådan set bare derudaf.
Konens Xsara 1.6 16V er der noget mere spræl i, men har ikke heeelt samme fornemmelse af BIL
.