Motorstyring
Redaktør: Moderatorer
-
Proxie
- Junior Medlem
- Indlæg: 69
- Tilmeldt: 21 feb 2006, 08:14
- Kontakt:
- johan o r
- Senior Medlem
- Indlæg: 474
- Tilmeldt: 02 nov 2005, 22:24
- Geografisk sted: Vejle
Proxie, Håber du har fået lidt mere indsigt i hvilken ECU du skal vælge.
Nu kom vi vist efter hånden også frem til at der er 3 forskellige motorstyrringer.
MS:
Pris: 700-1500.-
kan ikke meget, uden der skal pilles meget. men du kan så den til det hele
Henrik´s MS:
Pris: ?? kunne forstille mig den koste 3-4000.-
Kan det hele, du skal ikke vær ingeniør eller have en produkt dongle for at programmere
Andre ECUér :
Pris: 6000-25.000.-
Kan få din motor til at dreje rundt, nogle af dem er PNP til din eksakte bil, andre er som overstående, men fældes for dem er, at de ikke er "open source" og der er ikke mange der gider ændre i koden, hvis din gamle bil ikke kan bruge den.
Hvis man ser på udviklingen fra år 2000 til nu, så er det kun gået den rigtige vej, Så hop med på vognen
Nu kom vi vist efter hånden også frem til at der er 3 forskellige motorstyrringer.
MS:
Pris: 700-1500.-
kan ikke meget, uden der skal pilles meget. men du kan så den til det hele
Henrik´s MS:
Pris: ?? kunne forstille mig den koste 3-4000.-
Kan det hele, du skal ikke vær ingeniør eller have en produkt dongle for at programmere
Andre ECUér :
Pris: 6000-25.000.-
Kan få din motor til at dreje rundt, nogle af dem er PNP til din eksakte bil, andre er som overstående, men fældes for dem er, at de ikke er "open source" og der er ikke mange der gider ændre i koden, hvis din gamle bil ikke kan bruge den.
Hvis man ser på udviklingen fra år 2000 til nu, så er det kun gået den rigtige vej, Så hop med på vognen
Underviser på AarhusTech (AutoTeknolog)
Arbejder for AquilaRacingCars
Arbejder for AquilaRacingCars
- johan o r
- Senior Medlem
- Indlæg: 474
- Tilmeldt: 02 nov 2005, 22:24
- Geografisk sted: Vejle
Blob skrev:
Hvis du godt kan lide at lave alt ting selv, hvorfor kører du så i en serieproduceret bil???![]()
Jakob
Lige PT. køre jeg i en Supra MK2 men en 1UZFE (4.0L V8 fra en Lexus LS400)
Så ja ok, den er lavet af 2 serie producerede biler
Jeg har aldrig kørt i en standart bil i meget mere end lige hjem efter den er blevet købt.
Det har noget at gøre med jeg ikke har pengen nok til at købe en bil der kan gøre mig tilfreds uden at pille
Hmm. hvis jeg havde penge nok, så ville jeg stadig være pilfinger nok til at skille den ad og finde ud af hvorfor jeg fyntes den var så go
Underviser på AarhusTech (AutoTeknolog)
Arbejder for AquilaRacingCars
Arbejder for AquilaRacingCars
-
Proxie
- Junior Medlem
- Indlæg: 69
- Tilmeldt: 21 feb 2006, 08:14
- Kontakt:
johan o r skrev:Proxie, Håber du har fået lidt mere indsigt i hvilken ECU du skal vælge.
Nu kom vi vist efter hånden også frem til at der er 3 forskellige motorstyrringer.
MS:
Pris: 700-1500.-
kan ikke meget, uden der skal pilles meget. men du kan så den til det hele
Henrik´s MS:
Pris: ?? kunne forstille mig den koste 3-4000.-
Kan det hele, du skal ikke vær ingeniør eller have en produkt dongle for at programmere![]()
Andre ECUér :
Pris: 6000-25.000.-
Kan få din motor til at dreje rundt, nogle af dem er PNP til din eksakte bil, andre er som overstående, men fældes for dem er, at de ikke er "open source" og der er ikke mange der gider ændre i koden, hvis din gamle bil ikke kan bruge den.
Hvis man ser på udviklingen fra år 2000 til nu, så er det kun gået den rigtige vej, Så hop med på vognen
Ja det lyder mere og mere spændende..
men jeg mener jeg har styr på ledninger
1 - begøver ikke være pnp (det er jo plug 'n pray anyway)
2 - skal ikke absolut være en pose komponenter, et bræt og en rulle tin (ja det er måske sjovt, men får ikke decideret jern af det
2 - nej det skal ikke koste en brækket arm , da jeg ser ingen prestise i bestemte mærker og hvad dertil hører med . Det skal bare virke til mit formål og behøver ikke være overkill
Ud fra det ser henriks fornuftig ud jo
Men skal jeg ikke på felt uanset? Altså få lavet noget og så har jeg blot muligheden for pille / lære senere?
Jeg er jo ny til det.. Når jeg smider sådant ECU på og få det monteret op med følere.. ja hvor er jeg så henne ?
- johan o r
- Senior Medlem
- Indlæg: 474
- Tilmeldt: 02 nov 2005, 22:24
- Geografisk sted: Vejle
ja en boks fra Henrik +(de sensore du skal have ekstra, med det ved han.) og en WB sonde, så du skudt af sted, atter en gang fyre stemningen op på en f....pop sang ( hov det er vist ved at blive sent
)
Du vil bliver overrasket over hvor svært det er IKKE at få bilen til at starte (når du først har trigger signal)
Første gang kan man godt stå og tænke, hmm jamen jeg gjorde jo ikke andet end at greje nøglen og så startet den??? der må være noget galt..
Så kommer hygge arbejdet med at indstille alle de ting som gør bilen bliver lækker at køre i til hverdag, den behøver ikke komme på felt, du kan godt indstille det hele på vejen, det andet er bare meget nemmere.
Mit råd, for du lære mest om det, ville være:
Få boksen monteret, og få bilen til at stå godt i tomgang, og få kalibreret tændings signal/trigger signal (meget simpelt du skal kun bruge en tændingspistol)
Så skal du ringe til et ven der har forstand på om motoren tændingsbanker/detoner eller på anden måde er til skade for sig selv(her skal du bruge en WB sonde, en ven, en knock sensor eller et trænet øre)
når i så har været ude og trille lidt og du har fået forståelse for hvordan det virker, hvordan du gemmer et program, skruer op og ned for benzin og få andre meget basale ting. (det kommer meget hurtigt helt af sig selv)
Så køre du ud og får bilen rullet, for nu fårstår du selv meget mere om ECUen og du kan komme med nogle lidt mere kvalifiserede spørgsmål som kan hjælpe dig når du kommer hjem og selv vil rode videre. (hvis det er det du vil) og det vil du
det er altid sjovt at rode med [Warm up] mens det bliver vinter, så du kan få bilen til at starte nemmere om morgenen.
Du vil bliver overrasket over hvor svært det er IKKE at få bilen til at starte (når du først har trigger signal)
Første gang kan man godt stå og tænke, hmm jamen jeg gjorde jo ikke andet end at greje nøglen og så startet den??? der må være noget galt..
Så kommer hygge arbejdet med at indstille alle de ting som gør bilen bliver lækker at køre i til hverdag, den behøver ikke komme på felt, du kan godt indstille det hele på vejen, det andet er bare meget nemmere.
Mit råd, for du lære mest om det, ville være:
Få boksen monteret, og få bilen til at stå godt i tomgang, og få kalibreret tændings signal/trigger signal (meget simpelt du skal kun bruge en tændingspistol)
Så skal du ringe til et ven der har forstand på om motoren tændingsbanker/detoner eller på anden måde er til skade for sig selv(her skal du bruge en WB sonde, en ven, en knock sensor eller et trænet øre)
når i så har været ude og trille lidt og du har fået forståelse for hvordan det virker, hvordan du gemmer et program, skruer op og ned for benzin og få andre meget basale ting. (det kommer meget hurtigt helt af sig selv)
Så køre du ud og får bilen rullet, for nu fårstår du selv meget mere om ECUen og du kan komme med nogle lidt mere kvalifiserede spørgsmål som kan hjælpe dig når du kommer hjem og selv vil rode videre. (hvis det er det du vil) og det vil du
Underviser på AarhusTech (AutoTeknolog)
Arbejder for AquilaRacingCars
Arbejder for AquilaRacingCars