Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 13 dec 2024, 13:07

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 13 jul 2009, 19:32 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Wildert skrev:
@HenrikGM:
Hvorfor skulle man ikke ku' køre drift lovligt? Det er vel for såvidt blot banerace - det afvikles bare på en anden måde, og der gives point på anden vis.
Men skærm til skærm race, etc. er jo det samme...


For så vidt enig i at det burde kunne lade sig gøre.

For ikke så længe siden spurgte jeg ind til en vis hegnsproblematik, som dog fuldstændigt tog en anden drejning, men det er bla een af "del-problemerne" ved den slags race. I år er der røget en driftbil igennem hegnet, heldigvist et sted der ikke var publikum, så problemet er mere end rigeligt reelt.

Ligeledes er det stærkt problematisk at køre race med en bil uden nummerplader (eller en bil der ikke retmæssigt kan bære dem!) på et offentligt område. Det hjælper nemligt ikke en tøddel at man selv sætter en vagt: Færdselsloven gælder stadigt, hvor irriterende det så end måtte være.

Bek827 kan sætte færdselsloven ud af kraft, hvis der søges om tilladelse inden for de rammer den udstikker. Det medfører bla den stump fodarbejde at der skal fremskaffes et godkendt reglement for banesikkerhed, herunder det famøse hegn(se ovenstående).

PT findes der ikke et reglement(bek827§3) til drift i dk og flere andre "motorsportsgrene", dog fremskaffes der alligevel en vis accept fra myndighederne, hvilket må siges at være godt gået, dog medfører denne velvilje en kritisabel mængde "seen igennem fingre med lovgivningen" fra politiets side, som kun får lov at fortsætte indtil der kommer fokus på problemet. Det er eet af de steder hvor det ikke er så god en ide at tisse i bukserne for at få varmen.

Så selvfølgeligt kan de komme til at køre lovligt, men de har ikke gjort det endnu, så vidt jeg kan se.
Istedet for at drifternes stiftere/bestyrelse/etc. begynder at smide med sten efter den ene person der nu var uheldig at komme i medierne, så skulle de hellere være helt musestille og satse på det ikke bliver opdaget, at det de laver faktisk ikke kan gøres lovligt inden for den bekendtgørelse der regulerer afholdelse af motorløb i dk. Man skal ikke smide med sten fra et glashus, var der en klog mand der engang sagde. Den passer her!
PT får medierne forplumret den smule saglig debat der er, med alle mulige etiske betragtninger og holdninger fremsadt af personer der ikke kender til sporten, og det hjælper ihvertfald ingen.

Man kan med rette spørge hvordan jeg mener at kunne gøre mig klog på dette. Klog på det, det er jeg ikke, men jeg har forsøgt at sætte mig ind i det, fordi jeg selv skulle bruge det.

Men jeg er enig i at det for så vidt blot er banesport afviklet anderledes.

Jeg har lige for få dage siden set et arrangement(ikke drift eller 402m) blive afviklet med politiets stiltiende tilstedeværelse, uden ambulance, trods +1000 betalende tilskuere, og trods det er et HELT firkantet udspecificeret krav for at opnå tilladelse til at afholde et motorløb med publikum tilstede.

Jeg ved jo du er rallymand, og der slipper i af historiske grunde fantastisk let henover de krav "græsrødderne" må stå til model til. Alene spørgsmålet om hegnet skal beskytte bilerne mod publikum, eller publikum mod bilerne stiller det hele lidt i relief når man ser på en rallyprøve. Spørgsmålet er i dette specielle tilfælde vældigt interessant for hegnet er der slet ikke.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 jul 2009, 06:59 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
HenrikGM skrev:
Wildert skrev:
@HenrikGM:
Hvorfor skulle man ikke ku' køre drift lovligt? Det er vel for såvidt blot banerace - det afvikles bare på en anden måde, og der gives point på anden vis.
Men skærm til skærm race, etc. er jo det samme...


For så vidt enig i at det burde kunne lade sig gøre.

For ikke så længe siden spurgte jeg ind til en vis hegnsproblematik, som dog fuldstændigt tog en anden drejning, men det er bla een af "del-problemerne" ved den slags race. I år er der røget en driftbil igennem hegnet, heldigvist et sted der ikke var publikum, så problemet er mere end rigeligt reelt.

Ligeledes er det stærkt problematisk at køre race med en bil uden nummerplader (eller en bil der ikke retmæssigt kan bære dem!) på et offentligt område. Det hjælper nemligt ikke en tøddel at man selv sætter en vagt: Færdselsloven gælder stadigt, hvor irriterende det så end måtte være.


Jeg tror at mindst en af os blander lidt sammen hvad den anden mener - der er to aspekter her som jeg ser det:

1. Den gode Kenn kan naturligvis ikke lovligt gøre hvad han gjorde, på den måde han gjorde det. Uanset hegn, aflukket område, vagt etc. - der er ikke søgt en tilladelse, så derfor kan han ikke få lov.
Den er jeg helt med på....
jeg kan så bare ikke finde det helt så voldsomt moralsk anstødeligt som det sker ude i de små hjem ved kakkelbordene.

2. Jeg opfatter det som at du siger at drift som motorsport ikke kan afvikles i DK. Naturligvis kan det da det er min påstand. Ind på en bane som Sjællandsringen, Jyllandsringen, Ring Djursland, Padborg Park, etc.
Det bliver allerede afviklet sådanne steder mig bekendt, og jeg kan ikke se hvad der skulle være ulovligt i det.
Skulle det forstås sådan at du mener at det skulle være ulovligt?
Eller mente du ift. midlertidige baneanlæg, ala noget med nogle betonklodser, lidt hegn, etc.? For det er ikke sporten der er ulovligt i sig selv, bare den valgte afviklingsform (og det er jeg så ikke 100% enig i ikke burde kunne strikkes sammen så det lever op til bekendtgørelserne).

Citat:
PT findes der ikke et reglement(bek827§3) til drift i dk og flere andre "motorsportsgrene", dog fremskaffes der alligevel en vis accept fra myndighederne,


Nu har jeg ikke lige haft tid til at slå efter - men skal det forstås sådan at §3 direkte udelukker drift fra at blive afholdt under Bek. 827?

Citat:
Jeg ved jo du er rallymand, og der slipper i af historiske grunde fantastisk let henover de krav "græsrødderne" må stå til model til. Alene spørgsmålet om hegnet skal beskytte bilerne mod publikum, eller publikum mod bilerne stiller det hele lidt i relief når man ser på en rallyprøve. Spørgsmålet er i dette specielle tilfælde vældigt interessant for hegnet er der slet ikke.


Jeg forstår ikke lige øffet - og jeg er ingen rallyofficial-ekspert, men jeg har dog været medhjælper på et par DM-afdelinger - herunder mht. opstilling af prøven.
Nu har jeg en vis opfattelse af hvad du opfatter som hegn, men spørgsmålet er om den er hvad myndighederne opfatter som hegn.
For jeg har aldrig oplevet at der ikke er minebånd til at markere hvor man bestemt ikke skal færdes.
Der udarbejdes desuden altid prøveskitser som mig bekendt er dem der søges hos politiet udfra. De er forsynet med afmærkede afkørselsområder i alle sving. Områder der markeres med minestrimmel, og hvor publikum er aldeles forbudt.
Herefter har man så en række officials og radiofolk der hjælper med at håndhæve dette.
Der er ingen store gitterhegn - det er ganske rigtigt - men som du tidligere har været inde på, så er formålet mere at holde folk væk fra vejen, end omvendt, og her er minebånd i princippet ikke dårligere.
Bevares - med 1000 tilskuere så duer det nok ikke, da minebånd har det med at strække sig - men så mange kommer ikke til en rallyprøve i DK, så i praksis er det ikke et problem.
Man skal nok hænge sig lidt mindre i det bogstavlige, og lidt mere i hensigten som reglerne har...

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 jul 2009, 10:26 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 05 mar 2009, 08:34
Indlæg: 53
Må indrømme at jeg ikke er velbevandret ud i bekendtgørelser som tilsidesætter færdselsloven. Men jeg må da henlede opmærksomheden på www.sdseries.eu - som jeg mener opfylder kravene for afvikling af driftarrangementer. Tjek evt. fotos fra arrangementerne for at se setup'et af banen.

Jeg forstår ikke hvorfor SDseries ikke skulle tælle som et lovligt driftarrangement på dansk jord. Vi snakker jo ikke et "trackday" arrangement som der tidligere har været oppe og vende.

_________________
- www.rasoengineering.dk -


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 jul 2009, 17:42 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
HENRIK GM beskriver meget præcist hvad problemet for bla drift er PT i dk.
om man så synes det er urimeligt??? ændre egentlig ikke problemstillingen.
gør jer selv den tjeneste at læse 827. kravet der er bla et godkendt regelsæt for banesikkerhed. ang de godkendte baner... ja nogen gange har der været kørt drift på baner der er godkendte til andre former for løb. det gør nu nok ingen forskel, da disse baner ikke er godkendt til drift. det samme ville gøre sig gældende hvis man ville køre drag eller streetrace på lad os sige JYLLANDSRINGEN.
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 jul 2009, 21:28 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Indlæg: 1320
Geografisk sted: Maribo
henrik: du henviser rigtig tit til rally når du mener noget ikke er i orden. Det er ikke ment som kritik, men jeg syntes det kunne være rigtig fedt hvis du ofrede en dag på at tage med ud som official, og se hvor organiseret det rent faktisk er.

ikke at jeg kan garantere det 100% som en oplevelse, som alt andet i livet er der forskellige fortolkninger af regler, men jeg har ALTID kun hørt godt om mine jydske kolleger. der kunne jo evt. trækkes på noget erfaring der kunne omsættes til gode ideer inden for streetracing.

prøv det, det værste der kan ske er at du blir bidt af det, eller sige hvad sagde jeg. og der er ALTID brug for officials med noget mellem ørerne...

_________________
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 jul 2009, 21:55 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Wildert skrev:
[

Jeg tror at mindst en af os blander lidt sammen hvad den anden mener - der er to aspekter her som jeg ser det:

1. Den gode Kenn kan naturligvis ikke lovligt gøre hvad han gjorde, på den måde han gjorde det. Uanset hegn, aflukket område, vagt etc. - der er ikke søgt en tilladelse, så derfor kan han ikke få lov.
Den er jeg helt med på....
jeg kan så bare ikke finde det helt så voldsomt moralsk anstødeligt som det sker ude i de små hjem ved kakkelbordene.

2. Jeg opfatter det som at du siger at drift som motorsport ikke kan afvikles i DK. Naturligvis kan det da det er min påstand. Ind på en bane som Sjællandsringen, Jyllandsringen, Ring Djursland, Padborg Park, etc.
Det bliver allerede afviklet sådanne steder mig bekendt, og jeg kan ikke se hvad der skulle være ulovligt i det.
Skulle det forstås sådan at du mener at det skulle være ulovligt?
Eller mente du ift. midlertidige baneanlæg, ala noget med nogle betonklodser, lidt hegn, etc.? For det er ikke sporten der er ulovligt i sig selv, bare den valgte afviklingsform (og det er jeg så ikke 100% enig i ikke burde kunne strikkes sammen så det lever op til bekendtgørelserne).

Citat:
PT findes der ikke et reglement(bek827§3) til drift i dk og flere andre "motorsportsgrene", dog fremskaffes der alligevel en vis accept fra myndighederne,


Nu har jeg ikke lige haft tid til at slå efter - men skal det forstås sådan at §3 direkte udelukker drift fra at blive afholdt under Bek. 827?

Citat:
Jeg ved jo du er rallymand, og der slipper i af historiske grunde fantastisk let henover de krav "græsrødderne" må stå til model til. Alene spørgsmålet om hegnet skal beskytte bilerne mod publikum, eller publikum mod bilerne stiller det hele lidt i relief når man ser på en rallyprøve. Spørgsmålet er i dette specielle tilfælde vældigt interessant for hegnet er der slet ikke.


Jeg forstår ikke lige øffet - og jeg er ingen rallyofficial-ekspert, men jeg har dog været medhjælper på et par DM-afdelinger - herunder mht. opstilling af prøven.
Nu har jeg en vis opfattelse af hvad du opfatter som hegn, men spørgsmålet er om den er hvad myndighederne opfatter som hegn.
For jeg har aldrig oplevet at der ikke er minebånd til at markere hvor man bestemt ikke skal færdes.
Der udarbejdes desuden altid prøveskitser som mig bekendt er dem der søges hos politiet udfra. De er forsynet med afmærkede afkørselsområder i alle sving. Områder der markeres med minestrimmel, og hvor publikum er aldeles forbudt.
Herefter har man så en række officials og radiofolk der hjælper med at håndhæve dette.
Der er ingen store gitterhegn - det er ganske rigtigt - men som du tidligere har været inde på, så er formålet mere at holde folk væk fra vejen, end omvendt, og her er minebånd i princippet ikke dårligere.
Bevares - med 1000 tilskuere så duer det nok ikke, da minebånd har det med at strække sig - men så mange kommer ikke til en rallyprøve i DK, så i praksis er det ikke et problem.
Man skal nok hænge sig lidt mindre i det bogstavlige, og lidt mere i hensigten som reglerne har...


Vi prøver lige om vi kan overskue det uden misforståelser:

1: Du har helt ret i at han ikke kan gøre det lovligt, af de grunde du selv nævner.
Hvad der sker i de små hjem, som reaktion på mediernes spin er kun et bevis på at man som minoritets-sportsudøver skal vogte sine spor og tænke sig om. Enig i at det ikke er så moralsk anstødeligt som visse af kommentarerne giver udtryk for.

2: Nu bliver det sjovt/farligt/muligt at misforstå.
De "permanente" baner(det er med fuldt overlæg der er brugt citationstegn her!) vil have problemer med at afvikle drift inden for deres godkendelse, uden at klippe og bøje lidt hist og pist. Hvis vi skal ud i at gradbøje lovlighed, så er det da klart mest lovligt på de "permanente" baner. Hvis du ser på antallet af løb på disse permanente baner, så er der en interessant detalje mht antallet af løbsdage. Men det vil klart være nemmest af opfylde et myndighedsgodkendt reglement for sikkerhed på disse baner hvori drift ville passe ind, det findes dog ikke(igen mig bekendt). Men klart "nemmest".
De imidlertidige baneanlæg er klart ikke mulige at lovliggøre i den form de er i idag. Jeg er enig i at det er muligt(alt er muligt) hvis der bliver gjort noget for det/den dag det lokale politi opdager at de faktisk skal bruge deres jurister til disse godkendelser. Så er det slut med betegnelsen "lidt hegn".
Det er ikke sporten i sig selv der er ulovlig, der er bare aldrigt gjort noget for at gøre afviklingsformen lovlig, og det er reelt der problemet ligger(samt nogle ret heftige krav fra myndighederne).

3: Nej, men det stiller krav om et godkendt reglement for banesikkerhed(generelt reglement kan ikke gøre det)

4: Der er såmen ikke et øf i min sammenligning med rally.
Rallyfolkene var bare kloge/snedige/det rigtige sted på rette tidspunkt, og fik stort set gratis og uden nævneværdige krav en blåstempling. Således anses bek827 automatisk for værende opfyldt blot der er det rigtige brevhovede på papiret, uanset at publikumsafspærringen(minebånd i vejkanten) på en rallyprøve er aldeles utilstrækkelig efter vore dages krav. Jeg vil ikke tærske langhalm i hvor heldige rallyfolkene er, men vil derimod bruge eksemplet til at anskueliggøre at det man kan i rally(minebånd i grøften på en ligeudstrækning), på ingenmåde kan godkendes på en flyveplads, heller ikke med +20 gange så lang afstand til publikum, 1/4 af forbikørselshastigheden, og beviseligt en langt mindre risiko for ukontrolleret afkørsel.

5: Sjovt du nu nævner det med at hænge sig i hvad der står bogstaveligt, kontra hvad hensigten med bekendtgørelsen er. Hvis du en dag kommer forbi, så skal jeg gerne vise dig hvordan hensigten med bek827 bliver fortolket af myndighederne. Det er aldeles bogstaveligt, til sidste komma.
Det var da meget nemmere at blive enige om at lave noget fornuftigt end gå i detaljer, men qua vi har været møllen igennem, ved jeg at det er ordlyden der tæller. Ikke hensigten, og jeg kan forsikre dig for det ikke var noget vi ønskede, men det var sådan det blev.

Hvis vi nu skulle få en hjerneblødning igen, så kunne vi jo gå igang med at udarbejde et reglement for banesikkerhed der kunne dække drift.... :roll: på den anden side tror jeg lige vi venter lidt... :wink:

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 jul 2009, 22:09 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Slavteren skrev:
henrik: du henviser rigtig tit til rally når du mener noget ikke er i orden. Det er ikke ment som kritik, men jeg syntes det kunne være rigtig fedt hvis du ofrede en dag på at tage med ud som official, og se hvor organiseret det rent faktisk er.

ikke at jeg kan garantere det 100% som en oplevelse, som alt andet i livet er der forskellige fortolkninger af regler, men jeg har ALTID kun hørt godt om mine jydske kolleger. der kunne jo evt. trækkes på noget erfaring der kunne omsættes til gode ideer inden for streetracing.

prøv det, det værste der kan ske er at du blir bidt af det, eller sige hvad sagde jeg. og der er ALTID brug for officials med noget mellem ørerne...


Prøv lige at se mit foregående indlæg for nogle minutter siden.

Jeg har set en stor del af det rally der var inden for rækkevidde i jylland igennem flere år, og synes det er vildt fedt at være med til, hvad enten det er som publikum, mekaniker, whatever.

Jeg har også set folk der har placeret sig lidt...skal vi kalde det usmart, herunder midt i en afkørselszone, eller sågar midt på vejen. Så længe der ikke er tale om børn, så må folk sgu egentligt lidt selv om det, men problemet er at hvis det går galt, så er det sporten der kommer til at bøde for det. Ikke kun rally, men motorsport generelt. Hr og fru jensen adskiller det ikke hvis medierne slagter en uheldig kører, ligegyldigt om det er streetrace,drift, eller rally.

Misforstå mig nu ikke, rally er bare så godt et eksempel at drage ind til sammenligning, at det er svært at lade være. Jeg er udmærket klar over den arbejdsmængde der bliver leveret for at afholde et rally, og respekterer det skam. Da jeg var i lære kørte vi rundt til diverse klubrallyer,manøvreprøver, rallyer, etc. med stor fornøjelse.
Traktortræk ved diverse byfester, etc. kunne sagtens anvendes som eksempel også, men Rally er bare så meget mere kendt at flere kan forholde sig til sammenligningen.
Igennem tiden har jeg nulret med en del forskellig motorsport på forskellige involveringsniveauer, og groft sagt er jeg bidt af det uanset hvad det er. Egentligt ikke sikker på det er klogt at blive mere involveret end jeg er pt.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 jul 2009, 22:21 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
[quote="Westmus"][
Men ok børn og "race" høre så altså ikke sammen. Hvor bliver forarvelsen så lige af når f.eks Børnecancerfonden har sportsvognshalljø, hvor også børn mig bekendt, kan få en frisk tur i et særdeles hurtigtgående køretøj? At det foregår på en bane er jo ingen 100% garanti for at det ikke kan gå galt hvis uheldet er ude? :?


[quote]

Fint eksempel på en gruppe sportsvognsejere som er i præcist samme problematik som 402m kørerne, Drifterne, især Ken med børn på sædet, etc.

Sportvognsfolkene glimrede med at vise på landsdækkende tv en far med barnet på skødet foran sig, og så med en sele rundt om dem begge, og det går helt fint uden stor ståhej. Selestuntet alene ville omgående have udløst en bøde og klip i kortet.

De er i nøjagtigt samme vogn som alle andre, bortset fra de ligefrem reklamerer med at køre race med børn!

Det forarger mig ikke, men det er et fint eksempel på motorsportens små krummelurer i danmark.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 aug 2009, 01:16 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
http://www.bilgalleri.dk/html/for_messa ... _ID=578148 gad vide om nogen prøver at spørge til evt forsikring på turen til de 400kr... sjov formulering--- altså det med at sporten foregår på ilegale baner rundt om.
MVH søren


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 53 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team