Wildert skrev:
[
Jeg tror at mindst en af os blander lidt sammen hvad den anden mener - der er to aspekter her som jeg ser det:
1. Den gode Kenn kan naturligvis ikke lovligt gøre hvad han gjorde, på den måde han gjorde det. Uanset hegn, aflukket område, vagt etc. - der er ikke søgt en tilladelse, så derfor kan han ikke få lov.
Den er jeg helt med på....
jeg kan så bare ikke finde det helt så voldsomt moralsk anstødeligt som det sker ude i de små hjem ved kakkelbordene.
2. Jeg opfatter det som at du siger at drift som motorsport ikke kan afvikles i DK. Naturligvis kan det da det er min påstand. Ind på en bane som Sjællandsringen, Jyllandsringen, Ring Djursland, Padborg Park, etc.
Det bliver allerede afviklet sådanne steder mig bekendt, og jeg kan ikke se hvad der skulle være ulovligt i det.
Skulle det forstås sådan at du mener at det skulle være ulovligt?
Eller mente du ift. midlertidige baneanlæg, ala noget med nogle betonklodser, lidt hegn, etc.? For det er ikke sporten der er ulovligt i sig selv, bare den valgte afviklingsform (og det er jeg så ikke 100% enig i ikke burde kunne strikkes sammen så det lever op til bekendtgørelserne).
Citat:
PT findes der ikke et reglement(bek827§3) til drift i dk og flere andre "motorsportsgrene", dog fremskaffes der alligevel en vis accept fra myndighederne,
Nu har jeg ikke lige haft tid til at slå efter - men skal det forstås sådan at §3 direkte udelukker drift fra at blive afholdt under Bek. 827?
Citat:
Jeg ved jo du er rallymand, og der slipper i af historiske grunde fantastisk let henover de krav "græsrødderne" må stå til model til. Alene spørgsmålet om hegnet skal beskytte bilerne mod publikum, eller publikum mod bilerne stiller det hele lidt i relief når man ser på en rallyprøve. Spørgsmålet er i dette specielle tilfælde vældigt interessant for hegnet er der slet ikke.
Jeg forstår ikke lige øffet - og jeg er ingen rallyofficial-ekspert, men jeg har dog været medhjælper på et par DM-afdelinger - herunder mht. opstilling af prøven.
Nu har jeg en vis opfattelse af hvad du opfatter som hegn, men spørgsmålet er om den er hvad myndighederne opfatter som hegn.
For jeg har aldrig oplevet at der ikke er minebånd til at markere hvor man bestemt ikke skal færdes.
Der udarbejdes desuden altid prøveskitser som mig bekendt er dem der søges hos politiet udfra. De er forsynet med afmærkede afkørselsområder i alle sving. Områder der markeres med minestrimmel, og hvor publikum er aldeles forbudt.
Herefter har man så en række officials og radiofolk der hjælper med at håndhæve dette.
Der er ingen store gitterhegn - det er ganske rigtigt - men som du tidligere har været inde på, så er formålet mere at holde folk væk fra vejen, end omvendt, og her er minebånd i princippet ikke dårligere.
Bevares - med 1000 tilskuere så duer det nok ikke, da minebånd har det med at strække sig - men så mange kommer ikke til en rallyprøve i DK, så i praksis er det ikke et problem.
Man skal nok hænge sig lidt mindre i det bogstavlige, og lidt mere i hensigten som reglerne har...
Vi prøver lige om vi kan overskue det uden misforståelser:
1: Du har helt ret i at han ikke kan gøre det lovligt, af de grunde du selv nævner.
Hvad der sker i de små hjem, som reaktion på mediernes spin er kun et bevis på at man som minoritets-sportsudøver skal vogte sine spor og tænke sig om. Enig i at det ikke er så moralsk anstødeligt som visse af kommentarerne giver udtryk for.
2: Nu bliver det sjovt/farligt/muligt at misforstå.
De "permanente" baner(det er med fuldt overlæg der er brugt citationstegn her!) vil have problemer med at afvikle drift inden for deres godkendelse, uden at klippe og bøje lidt hist og pist. Hvis vi skal ud i at gradbøje lovlighed, så er det da klart mest lovligt på de "permanente" baner. Hvis du ser på antallet af løb på disse permanente baner, så er der en interessant detalje mht antallet af løbsdage. Men det vil klart være nemmest af opfylde et myndighedsgodkendt reglement for sikkerhed på disse baner hvori drift ville passe ind, det findes dog ikke(igen mig bekendt). Men klart "nemmest".
De imidlertidige baneanlæg er klart ikke mulige at lovliggøre i den form de er i idag. Jeg er enig i at det er muligt(alt er muligt) hvis der bliver gjort noget for det/den dag det lokale politi opdager at de faktisk skal bruge deres jurister til disse godkendelser. Så er det slut med betegnelsen "lidt hegn".
Det er ikke sporten i sig selv der er ulovlig, der er bare aldrigt gjort noget for at gøre afviklingsformen lovlig, og det er reelt der problemet ligger(samt nogle ret heftige krav fra myndighederne).
3: Nej, men det stiller krav om et godkendt reglement for banesikkerhed(generelt reglement kan ikke gøre det)
4: Der er såmen ikke et øf i min sammenligning med rally.
Rallyfolkene var bare kloge/snedige/det rigtige sted på rette tidspunkt, og fik stort set gratis og uden nævneværdige krav en blåstempling. Således anses bek827 automatisk for værende opfyldt blot der er det rigtige brevhovede på papiret, uanset at publikumsafspærringen(minebånd i vejkanten) på en rallyprøve er aldeles utilstrækkelig efter vore dages krav. Jeg vil ikke tærske langhalm i hvor heldige rallyfolkene er, men vil derimod bruge eksemplet til at anskueliggøre at det man kan i rally(minebånd i grøften på en ligeudstrækning), på ingenmåde kan godkendes på en flyveplads, heller ikke med +20 gange så lang afstand til publikum, 1/4 af forbikørselshastigheden, og beviseligt en langt mindre risiko for ukontrolleret afkørsel.
5: Sjovt du nu nævner det med at hænge sig i hvad der står bogstaveligt, kontra hvad hensigten med bekendtgørelsen er. Hvis du en dag kommer forbi, så skal jeg gerne vise dig hvordan hensigten med bek827 bliver fortolket af myndighederne. Det er aldeles bogstaveligt, til sidste komma.
Det var da meget nemmere at blive enige om at lave noget fornuftigt end gå i detaljer, men qua vi har været møllen igennem, ved jeg at det er ordlyden der tæller. Ikke hensigten, og jeg kan forsikre dig for det ikke var noget vi ønskede, men det var sådan det blev.
Hvis vi nu skulle få en hjerneblødning igen, så kunne vi jo gå igang med at udarbejde et reglement for banesikkerhed der kunne dække drift....
på den anden side tror jeg lige vi venter lidt...
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!