B234 i en Volvo P121

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
kbonde
Medlem
Indlæg: 120
Tilmeldt: 02 mar 2005, 16:06
Geografisk sted: Nord

B234 i en Volvo P121

#1 Indlæg af kbonde »

Hej gutter.

Jeg står med en P121 (Amazon) som jeg vil peppe lidt op med en B234 (2,3 16V) motor, og senere turbolade den. Mit spørgsmål er så, hvordan passer det med motorophæng? skal jeg selv igang med fabrikering af dem? :?
Da B234´eren kommer fra en 740 hvor den var skråstillet, skal jeg have en anden olie pickup, samt bundkar? Har hørt rygte om at jeg kan tage bundkar samt pickup fra en B20 motor? :roll:

På forhånd tak!
Ydegaard
Junior Medlem
Indlæg: 80
Tilmeldt: 11 apr 2009, 21:26
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

#2 Indlæg af Ydegaard »

Ikke for at blande mig, men var det ikke smartere med en B234 som allerede var turboladet? I stedet for at bøvle med ombygningen?
kbonde
Medlem
Indlæg: 120
Tilmeldt: 02 mar 2005, 16:06
Geografisk sted: Nord

#3 Indlæg af kbonde »

Ydegaard skrev:Ikke for at blande mig, men var det ikke smartere med en B234 som allerede var turboladet? I stedet for at bøvle med ombygningen?

Jo, helt sikkert! men nu ligger landet sådan, at den B234 jeg har fået fat i kostede mig en kasse øl :)
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: B234 i en Volvo P121

#4 Indlæg af HenrikGM »

kbonde skrev:Hej gutter.

Jeg står med en P121 (Amazon) som jeg vil peppe lidt op med en B234 (2,3 16V) motor, og senere turbolade den. Mit spørgsmål er så, hvordan passer det med motorophæng? skal jeg selv igang med fabrikering af dem? :?
Da B234´eren kommer fra en 740 hvor den var skråstillet, skal jeg have en anden olie pickup, samt bundkar? Har hørt rygte om at jeg kan tage bundkar samt pickup fra en B20 motor? :roll:

På forhånd tak!


Smiley med skæv mund allrede fra motorophænget!?

Med den motor som udgangspunkt, så skal du lave motorophæng selv.
Hvorfor ikke lade ´den være skrå?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
kbonde
Medlem
Indlæg: 120
Tilmeldt: 02 mar 2005, 16:06
Geografisk sted: Nord

Re: B234 i en Volvo P121

#5 Indlæg af kbonde »

HenrikGM skrev:Smiley med skæv mund allrede fra motorophænget!?

Med den motor som udgangspunkt, så skal du lave motorophæng selv.
Hvorfor ikke lade ´den være skrå?


Har skam intet imod at skulle igang med fabrikering af motorophæng, men hvis der fantes en gylden mellemvej med iforvejen passende ophæng, så ville det vel være at opfinde den dybe tallerken igen.

Jeg har set nogle ombygninger på nettet med Amazon og B234, og synes der ser ud til at være mere plads i motorrummet hvis den ligger "lige" i. mht. turbomontering.

Du skal være mere end velkommen til at komme med inputs til projektet :up:
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#6 Indlæg af HenrikGM »

Har du resten af bilen klar til det?

Når du sætter turbo på den maskine, så vil den jo slå resten af transmissionen ihjel ca. første gang den får bid!

Største problem bliver at få plads til en gearkasse der kan flytte poweren, og få fundet et bagtøj der ikke vil sige KNÆK...
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Jakobsen
Mester Medlem
Indlæg: 857
Tilmeldt: 15 jul 2005, 14:22
Geografisk sted: Hellerup

#7 Indlæg af Jakobsen »

du skal lige huske hvis du montere motoren så den står lige. skal du have specielt koblings hus eller finde en fra en tidlig 240 hvor motoren stod lige op. altså hvis du skal bruge volvo's M45 / 46 / 47 gearkasse..
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#8 Indlæg af HenrikGM »

Anders-S13 skrev:du skal lige huske hvis du montere motoren så den står lige. skal du have specielt koblings hus eller finde en fra en tidlig 240 hvor motoren stod lige op. altså hvis du skal bruge volvo's M45 / 46 / 47 gearkasse..
'

Det er så der KNÆK kommer ind i billedet. Turboladet B234 laver ret enkelt 700Nm, eller hen ved det dobbelte af hvad den serie gearkasser kan tåle i længden.

Getrag fra M3 er eneste prisbillige option.

Alternativet må man jo skrue ned for effekten, men så er det noget nemmere at lave det på en 8V motor.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Ydegaard
Junior Medlem
Indlæg: 80
Tilmeldt: 11 apr 2009, 21:26
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

#9 Indlæg af Ydegaard »

700 nm? Det er da ikke helt så enkelt igen, stort set alt skal jo opgraderes så... 400-500 nm er mere overskueligt ville jeg nu mene...
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#10 Indlæg af grydesvamp »

hvor mange hk / nm regner du med at lave ?

kig evt på en 2,3 8v (b230 fk fra fx år95) rigtig stærk blok som nemt kan levere effekt nok til at knuse gearkasser. ;)


hva angår motorophænd er det da hvis det mindste problem eftersom jeg ved at du kan trylle i et værksted ;)
Fri bane fuld hane! :-)
Besvar