C_Mink skrev:
Lige for min egen interesses skyld, hvordan er opsætningen for at køre med 36-1 hjul og fordeler? For henholdsvis spark A og spark B giver jo kun det halve antal signaler da de jo normalt tager "hver" sin spole.
Jamen den er ikke andet end at man kun har defineret Spark A. Så sendes hver tændingspuls kun ud på Spark A, istedet for at der skiftes mellem A og B.
Slår du A, B, C og D til, så sender den ud til dem på tur (sekventiel - f.eks. til COP), etc.
Det er såmænd lige til.
Indstillingerne for trigger wheel forbliver de samme mht. trigger A og trigger B, og deres return-værdier. For du skal stadig have to triggers pr. krumtapsomdrejning - uanset hvordan du så fordeler dem ud.
Så det er kun codebase output eller hvad den hedder, som der skal fifles med.
Citat:
Men i mit hoved, så tænker jeg på noget indstilling eller programmering af boksen. Der må jo være en "multiplier" eller noget i programmet, som der ganger det input den får fra sensoren, med mere eller mindre alt efter hvor mange cylindre man sætter den til.
Niks.... ikke direkte...
I wheel decoder sætter du antal triggers den skal lave på en omgang på triggerhjulet. Dette sammenholdes med om det er 4-takt eller 2-takt.
Er det 4-takt, så skal du have ½ trigger pr. cylinder pr. krumtapsrotation.
Dvs. monterer du dit takthjul på krumtappen, på en 4-cyl 4-takter, så skal du have to triggers pr. rotation. Det er det du definerer under wheel decoder som trigger A og dens return, samt trigger B og dens return.
Var det nu en 2-cyl 4-takter, så satte du kun trigger A og dens return.
Er det en 6-cyl 4-takter, så sætter du trigger A, B og C, samt deres returns.
Og så fremdeles...
Så MegaSquirt forholder sig overhovedet ikke til hvor du placerer hjulet (knast eller krumtap) - den forholder sig alene til hvordan du konfigurerer wheel decoderen (antal triggers på en omgang), om du er 2 eller 4-takt, samt antal cylindre.
Så er det dit job at få det fysiske til at passe med noget der giver mening til det output du får.
Sætter du 4-takt, 4 cylindre og to triggers på en omgang på hjulet - så skal hjulet også sidde på krumtappen. Flytter du hjulet til knastakslen (halv hastighed), så får du halv rpm med den konfiguration. Så vil det korrekte være at konfigurere 4 triggers på en omgang på hjulet.
Det er i forhold til at aflæse rpm udfra hjulet...
Samtidig har du så det her med at fordele din triggers til nogle udgange der kan fyre noget.
Du må ikke have flere udgange aktiveret end du har triggers på din wheel decoder-indstilling. Men du kan godt have færre (typisk halvdelen).
Så bliver de fordelt efter tur.
Triggerhjul på krumtappen med 2 triggers (typisk 4-cyl 4-takt) - her kan man sætte to outputs. Det vil man bruge til wasted spark. Trigger A sender puls til spark output A, og trigger B til output B.
Aktiverer man kun output A, bliver både trigger A og trigger B sendt til A.
Mere komplekst eksempel: Triggerhjul på knasten med 4 triggers. Motoren er 4 takt, 4 cylindre - og lad os sige at den har coil on plug.
Aktiverer mang spark A, B, C og D, så sendes trigger A til spark A, trigger B til spark B, etc.
Ændrer vi nu ledningerne lidt - så kan vi køre wasted spark med coil on plug'erne.
Vi har stadig 4 triggers i wheel decoderen (fordi vi kører halv hastighed på hjulet - ellers får vi ikke nok triggers på en krumtapsrotation), men vi aktiverer kun 2 spark outputs.
Så sendes trigger A til spark output A, trigger B til spark output B, trigger C til spark output A og trigger D til spark output B.
Aktivereres kun spark output A, så sendes alle fire triggers hertil - og så har man brug for en strømfordeler

.
Jeg forventer ikke at du forstår det første gang - men der er noget logik i det - meget streng logik, og man skal holde skidt for sig, og skæg for sig - så giver det mening.
Citat:
Men skal jo nok ikke skyde skylden på koden, ellers havde der jo nok været andre end mig med dette problem.
Men må jo næsten prøve med enten en anden sensor eller boks, men kan bare ikke se hvad der kan gå i stykker for netop at halvere rpm.
Nej det virker sgu' sært. Jeg har kigget og kigget i din MSQ - jeg føler også at jeg må have overset noget.
Desværre har jeg ikke min gamle MSQ til 36-1 - så kunne du starte med den og ændre dine req fuel, VE-tabel, etc. hvis det var. Men jeg har fået slettet den desværre.