Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 25 feb 2025, 21:00

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 10 jun 2009, 06:48 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
C_Mink skrev:
Tror ikke at man kan få sensoren til at vise den halve ved at tilslutte den forkert. Så har jeg ikke hørt om det før ihvertfald.... Den har jo også virket før...

Jeg har vist rodet med Spark B, med intet resultat. Men kan lige kigge på det igen i morgen...

Men om jeg bruger Spark udgangene eller ej, burde i mit hovede ikke påvirke rpm i programmet. Det er vel et signal fra en sensor der styrer det. Men helt hvordan, det må jo være noget at koden styrer.

Men tak for input.


Helt korrekt - du kan godt køre f.eks. med fordeler og 36-1 - det har da kørt på min i hvert fald (det kørte godt nok ikke godt af andre årsager - men RPM fejlede ikke noget :-)).

Jeg har desværre ikke rigtigt nogle bud på hvor filmen knækker, men det du vil bør du kunne gøre. Lad os sige det så langt...

Den står ikke til to-takt eller sådan noget vel? :-).

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 jun 2009, 06:58 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Ah - jeg har lige downloadet din .msq og kigget efter med min egen fra da jeg kørte 36-1 med fordeler (længe siden - kører med 2-tands hjul og fordeler nu).

Ingen af de tre skærmbilleder jeg kender til ser forkerte ud. Sorry at jeg ikke er til mere hjælpe, men i det mindste ser dine indstillinger korrekte ud.

Dog har du spark output inverted - nogen særlig grund til det? Hvis du ikke kører med spark endnu, så burde det ikke betyde noget, men når du en gang hooker det hele op, så husk lige at tjekke dette punkt.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 jun 2009, 07:34 
Offline

Tilmeldt: 06 mar 2007, 21:45
Indlæg: 10
Tak for kigget. Forstår det virkelig heller ikke. Det mest mærkelige er bare at det kørte på den anden bil. Der kørte vi dog bare med kun tænding, med en wasted spark tændspole og et Bosch tændingsmodul. Det spillede fint nok.

Ved godt at spark invertet skal være sat til no, med eksternt modul, har bare ikke leget med de indstillinger endnu.

Lige for min egen interesses skyld, hvordan er opsætningen for at køre med 36-1 hjul og fordeler? For henholdsvis spark A og spark B giver jo kun det halve antal signaler da de jo normalt tager "hver" sin spole.

Men i mit hoved, så tænker jeg på noget indstilling eller programmering af boksen. Der må jo være en "multiplier" eller noget i programmet, som der ganger det input den får fra sensoren, med mere eller mindre alt efter hvor mange cylindre man sætter den til.

Men skal jo nok ikke skyde skylden på koden, ellers havde der jo nok været andre end mig med dette problem.

Men må jo næsten prøve med enten en anden sensor eller boks, men kan bare ikke se hvad der kan gå i stykker for netop at halvere rpm.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 jun 2009, 12:24 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
C_Mink skrev:
Lige for min egen interesses skyld, hvordan er opsætningen for at køre med 36-1 hjul og fordeler? For henholdsvis spark A og spark B giver jo kun det halve antal signaler da de jo normalt tager "hver" sin spole.


Jamen den er ikke andet end at man kun har defineret Spark A. Så sendes hver tændingspuls kun ud på Spark A, istedet for at der skiftes mellem A og B.
Slår du A, B, C og D til, så sender den ud til dem på tur (sekventiel - f.eks. til COP), etc.
Det er såmænd lige til.
Indstillingerne for trigger wheel forbliver de samme mht. trigger A og trigger B, og deres return-værdier. For du skal stadig have to triggers pr. krumtapsomdrejning - uanset hvordan du så fordeler dem ud.

Så det er kun codebase output eller hvad den hedder, som der skal fifles med.

Citat:
Men i mit hoved, så tænker jeg på noget indstilling eller programmering af boksen. Der må jo være en "multiplier" eller noget i programmet, som der ganger det input den får fra sensoren, med mere eller mindre alt efter hvor mange cylindre man sætter den til.


Niks.... ikke direkte...
I wheel decoder sætter du antal triggers den skal lave på en omgang på triggerhjulet. Dette sammenholdes med om det er 4-takt eller 2-takt.

Er det 4-takt, så skal du have ½ trigger pr. cylinder pr. krumtapsrotation.

Dvs. monterer du dit takthjul på krumtappen, på en 4-cyl 4-takter, så skal du have to triggers pr. rotation. Det er det du definerer under wheel decoder som trigger A og dens return, samt trigger B og dens return.

Var det nu en 2-cyl 4-takter, så satte du kun trigger A og dens return.

Er det en 6-cyl 4-takter, så sætter du trigger A, B og C, samt deres returns.

Og så fremdeles...

Så MegaSquirt forholder sig overhovedet ikke til hvor du placerer hjulet (knast eller krumtap) - den forholder sig alene til hvordan du konfigurerer wheel decoderen (antal triggers på en omgang), om du er 2 eller 4-takt, samt antal cylindre.

Så er det dit job at få det fysiske til at passe med noget der giver mening til det output du får.
Sætter du 4-takt, 4 cylindre og to triggers på en omgang på hjulet - så skal hjulet også sidde på krumtappen. Flytter du hjulet til knastakslen (halv hastighed), så får du halv rpm med den konfiguration. Så vil det korrekte være at konfigurere 4 triggers på en omgang på hjulet.

Det er i forhold til at aflæse rpm udfra hjulet...

Samtidig har du så det her med at fordele din triggers til nogle udgange der kan fyre noget.
Du må ikke have flere udgange aktiveret end du har triggers på din wheel decoder-indstilling. Men du kan godt have færre (typisk halvdelen).
Så bliver de fordelt efter tur.
Triggerhjul på krumtappen med 2 triggers (typisk 4-cyl 4-takt) - her kan man sætte to outputs. Det vil man bruge til wasted spark. Trigger A sender puls til spark output A, og trigger B til output B.
Aktiverer man kun output A, bliver både trigger A og trigger B sendt til A.

Mere komplekst eksempel: Triggerhjul på knasten med 4 triggers. Motoren er 4 takt, 4 cylindre - og lad os sige at den har coil on plug.
Aktiverer mang spark A, B, C og D, så sendes trigger A til spark A, trigger B til spark B, etc.
Ændrer vi nu ledningerne lidt - så kan vi køre wasted spark med coil on plug'erne.
Vi har stadig 4 triggers i wheel decoderen (fordi vi kører halv hastighed på hjulet - ellers får vi ikke nok triggers på en krumtapsrotation), men vi aktiverer kun 2 spark outputs.
Så sendes trigger A til spark output A, trigger B til spark output B, trigger C til spark output A og trigger D til spark output B.

Aktivereres kun spark output A, så sendes alle fire triggers hertil - og så har man brug for en strømfordeler :-).

Jeg forventer ikke at du forstår det første gang - men der er noget logik i det - meget streng logik, og man skal holde skidt for sig, og skæg for sig - så giver det mening.

Citat:
Men skal jo nok ikke skyde skylden på koden, ellers havde der jo nok været andre end mig med dette problem.

Men må jo næsten prøve med enten en anden sensor eller boks, men kan bare ikke se hvad der kan gå i stykker for netop at halvere rpm.


Nej det virker sgu' sært. Jeg har kigget og kigget i din MSQ - jeg føler også at jeg må have overset noget.

Desværre har jeg ikke min gamle MSQ til 36-1 - så kunne du starte med den og ændre dine req fuel, VE-tabel, etc. hvis det var. Men jeg har fået slettet den desværre.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 jun 2009, 13:46 
Offline

Tilmeldt: 06 mar 2007, 21:45
Indlæg: 10
Hehe, pænt langhåret forklaring jeg fik der :) Men har faktisk aldrig fundet en forklaring på netop det som du siger, og vil da sige at jeg nogenlunde forstår det. God forklaring. Det hjælper med at forstå mere af hele den MS verden.

Men det vil jo sige at med min konfiguration, så ville man være fristet til at tro at hjulet sad på knasten. Med mine symptomer altså. (Ved godt hvad der er krumtap på en motor) :)

Men har så et andet spørgsmål. Vil der være noget i vejen for at snyde den så jeg får det rigtige omdrejningstal?... Skal jo ikke styre tændingen som det er nu, vi ville bare af med det gamle Bosch sprøjt der strejker lidt. At luftmængdemåleren så kan undværes, er jo så kun et plus.

Men mener i forhold til at den sprøjter den rigtige mængde benzin ind. Med squirts pr engine cycle og sådan. Kan jo nemt få den til at vise rigtigt ved at sætte den til 2 cylindre i engine constants. Men så ved jeg sgu ikke helt hvad jeg så skal sætte den til.

Mener godt nok at der i desperation blev prøvet at slette Trigger B og dens return under whelldecoder, men kan ikke huske hvad der skete. Det virkede nok ikke :)
Men man burde jo også kunne snyde den der.

MS sidder kun og "lytter" med som der er nu, ved siden af det originale sprøjt. Er jo gået lidt i stå ved det med de omdrejninger. Så kan sagtens følge men i hvad der sker ved ændringer rpm-mæssigt.

Det går nok med din msq, den gamle jeg har fra den anden bil, burde jo i mit hoved virke. Den kørte et fuldt tilsluttet spark opsæt uden problemer. Heller ikke med omdrejningerne. At den så var sat til Alpha-N i stedet for Speed Density, burde ikke betyde noget. Det er også en 4-cyl 4-takt motor :) Lytter jo kun med på motoren.

Btw så er det også en klubrally bil som din. Så det skal jo virke til løbene. Den skal luftes på søndag, så det er noget under overvejelse at køre med det gamle sprøjt. Der skal så bare også laves lidt for at det spiller. Nu når det ikke LIGE var til at smække Megasuirt'en på den.

Kig evt. ind på http://www.rallyteamsvendborg.dk Bilen blev kørt af mig selv i 04-05. Derefter overtog min bror den, da jeg skiftede til Polo. Eller vi skiftede bare side i bilen :) Og han har da hjemkørt dog nogen gode placeringer i den.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 jun 2009, 17:28 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Lyder som om du har "lånt" en "færdig" code fra en anden bil?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 jun 2009, 18:00 
Offline

Tilmeldt: 06 mar 2007, 21:45
Indlæg: 10
Ja, lånt og lånt. Det er bare den første bil som boksen sad i, hvor indstillingerne til 36-1 tandhjul virkede. Og hvor lige præcis de indstillinger og tænding var det eneste der var arbejdet med. Men der lavede jeg også den med at glemme at stille den væk fra 8-cyl. Så der var jo det første sted jeg startede at kigge.

Som jeg også har skrevet, så har jeg også prøvet at ligge ny firmware ind og starte et helt nyt projekt. Det er den jeg har uploadet.
Men startede også med at lave et nyt projekt.

Men mit største hovedbrud er dog at det eneste der har ændret sig er et nyt tandhjul af præcis samme type. Boks, sensor og indstillinger er det samme. Motortype er jo også 4-cyl, 4-takt.

Når jeg skriver om en mulighed for at "snyde" den, er jeg da udemærket klar over at det ikke låser mit problem.

Har du nogen ideer til fejlsøgning??... Alle input er velkomne.

Ved fra læsning herinde at du også roder lidt med den sensor og hjul. Men kan ikke rigtig forbinde et godt og stabilt rpm signal med at sensor eller hjul der fejler noget. Og slet ikke få den til at vise det halve i Megatune.

Så jeg hælder mest til noget indstillings problem, men kan bare ikke se det.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 jun 2009, 19:36 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Et ord: Skop.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 jun 2009, 20:39 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 jul 2005, 11:14
Indlæg: 227
Geografisk sted: østjylland
C_Mink skrev:
Ja, lånt og lånt. Det er bare den første bil som boksen sad i, hvor indstillingerne til 36-1 tandhjul virkede. Og hvor lige præcis de indstillinger og tænding var det eneste der var arbejdet med. Men der lavede jeg også den med at glemme at stille den væk fra 8-cyl. Så der var jo det første sted jeg startede at kigge.

Som jeg også har skrevet, så har jeg også prøvet at ligge ny firmware ind og starte et helt nyt projekt. Det er den jeg har uploadet.
Men startede også med at lave et nyt projekt.

Men mit største hovedbrud er dog at det eneste der har ændret sig er et nyt tandhjul af præcis samme type. Boks, sensor og indstillinger er det samme. Motortype er jo også 4-cyl, 4-takt.

Når jeg skriver om en mulighed for at "snyde" den, er jeg da udemærket klar over at det ikke låser mit problem.

Har du nogen ideer til fejlsøgning??... Alle input er velkomne.

Ved fra læsning herinde at du også roder lidt med den sensor og hjul. Men kan ikke rigtig forbinde et godt og stabilt rpm signal med at sensor eller hjul der fejler noget. Og slet ikke få den til at vise det halve i Megatune.

Så jeg hælder mest til noget indstillings problem, men kan bare ikke se det.


er du sikker på at dit tandhjul "løber" ordentligt... bare lige en tanke herfra

Tommy

_________________
første gear er for biler uden moment


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 jun 2009, 23:07 
Offline

Tilmeldt: 06 mar 2007, 21:45
Indlæg: 10
Ok, fint nok at du siger et skop.

Det vil sige at du mener at det godt kan være et problem med sensor og tandhjul?
Der får den til at vise præcis det halve?...

Havde et skop med hjemme fra arbejde da vi satte det på den forrige bil. Men det kom aldrig i brug, da der ikke var nogen grund til det. Vi satte bare pull up modstanden på, og så virkede det jo.

Men vi er enige om at det kan bruges til at fejlfinde med. Har så desværre bare ikke adgang til det mere.
Hvis vi nu siger at sensoren kun ser hver anden tand, så vil mine wheel decoder settings være helt i skoven ikke? Vil den så få et godt rpm signal? Ret mig hvis jeg tager fejl.
Eller kender du til et tilfælde med et helt rent og fint rpm signal der har givet disse symptomer?
Du må gerne uddybe lidt, for et ord er nok ikke helt nok til at jeg kan forstå det.
Er ny til Megasquirt, men synes da at jeg forsøger.

Men alt på nær tandhjulet er jo det samme. Det er jo det jeg ikke forstår.

Ja, hjulet løber fint, og har været i en drejebænk for lige at blevet rettet helt til.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team