Hej folkens
Jeg har lige et dummy-spørgsmål.
Til turbo er der forskellige lejetyper.
Glidelejer
Kugle lejer
Og så 360-graders leje. Men hvad er det?? De to andre kender jeg men ikke denne. Så er der nogen som kan give en forklaring på det?
Mvh Jakob
Lejer i turbo
Redaktør: Moderatorer
- Blob
- Senior Medlem
- Indlæg: 409
- Tilmeldt: 15 mar 2008, 16:30
- Geografisk sted: Randers
- klyfax
- Mester Medlem
- Indlæg: 2525
- Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
- Geografisk sted: Sweden
Blob skrev:Vil det sige anlægsfladen på et alm. glide leje kun lægger an på 3/4 af akselen? Eller hvad er det jeg har misforstået?
Jakob
Fuld anlægs flade er 3/4 resten er 1/3 anlægsflade mener jeg. Ved 360 grader er der vist nok 20 grader der er halv anlægsflade. Men det er godt nok længe siden jeg har rodet med det.
Mener der er nogle gode forklarings tråde her på PP hvis du kan finde dem...
MVH
Magnusssen
"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Magnusssen
"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
-
Daugbjerg
- Junior Medlem
- Indlæg: 49
- Tilmeldt: 22 dec 2007, 19:43
- Geografisk sted: Brøndby
- Kontakt:
Hvis vi taler om alm. turboladere er det sådan her.
De er født med 2 alm. glidlejer samt et endeslørsleje.
Det er endeslørslejet der typisk er 270 grader "Åbent"
Et 360 graders endeslørsleje gør at turboladeren er sværer at samle,
da man ikke bare kan putte det ned på akslen."360 = lukket"
Et 360 graders leje kan tåle mere tryk, men der er også mere modstand i det. Så man skal kun have det i hvis man kører meget højt tryk.
Typisk over 1.3-1.4 bar..
Her er der vist nogle forskellige endeslørslejer.
http://www.bikudo.com/photo_stock/792703.jpg
De er født med 2 alm. glidlejer samt et endeslørsleje.
Det er endeslørslejet der typisk er 270 grader "Åbent"
Et 360 graders endeslørsleje gør at turboladeren er sværer at samle,
da man ikke bare kan putte det ned på akslen."360 = lukket"
Et 360 graders leje kan tåle mere tryk, men der er også mere modstand i det. Så man skal kun have det i hvis man kører meget højt tryk.
Typisk over 1.3-1.4 bar..
Her er der vist nogle forskellige endeslørslejer.
http://www.bikudo.com/photo_stock/792703.jpg
MVH Daugbjerg
www.scanturbo.dk
www.scanturbo.dk