Lejer i turbo

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Blob
Senior Medlem
Indlæg: 409
Tilmeldt: 15 mar 2008, 16:30
Geografisk sted: Randers

Lejer i turbo

#1 Indlæg af Blob »

Hej folkens

Jeg har lige et dummy-spørgsmål.
Til turbo er der forskellige lejetyper.

Glidelejer
Kugle lejer

Og så 360-graders leje. Men hvad er det?? De to andre kender jeg men ikke denne. Så er der nogen som kan give en forklaring på det?

Mvh Jakob
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#2 Indlæg af klyfax »

Mener dette hvis jeg husker rigtigt:

Alm. glideleje er 270grader's leje og en 360 graders leje er et 360 graders leje, sjovt nok :-D
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Brugeravatar
Blob
Senior Medlem
Indlæg: 409
Tilmeldt: 15 mar 2008, 16:30
Geografisk sted: Randers

#3 Indlæg af Blob »

Vil det sige anlægsfladen på et alm. glide leje kun lægger an på 3/4 af akselen? Eller hvad er det jeg har misforstået?

Jakob
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#4 Indlæg af klyfax »

Blob skrev:Vil det sige anlægsfladen på et alm. glide leje kun lægger an på 3/4 af akselen? Eller hvad er det jeg har misforstået?

Jakob


Fuld anlægs flade er 3/4 resten er 1/3 anlægsflade mener jeg. Ved 360 grader er der vist nok 20 grader der er halv anlægsflade. Men det er godt nok længe siden jeg har rodet med det.
Mener der er nogle gode forklarings tråde her på PP hvis du kan finde dem...
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#5 Indlæg af lqs »

det er tryklejet der kan være 360grader eller væsentlig mindre. altså det der taget mod belastningen fra ende til anden.....
i visse avancerede turboladere kan der være en kombi af rulle og kuglelejer. tit ingen tryklejer i kuglejeturboer...
MVH søren
Daugbjerg
Junior Medlem
Indlæg: 49
Tilmeldt: 22 dec 2007, 19:43
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

#6 Indlæg af Daugbjerg »

Hvis vi taler om alm. turboladere er det sådan her.
De er født med 2 alm. glidlejer samt et endeslørsleje.
Det er endeslørslejet der typisk er 270 grader "Åbent"
Et 360 graders endeslørsleje gør at turboladeren er sværer at samle,
da man ikke bare kan putte det ned på akslen."360 = lukket"
Et 360 graders leje kan tåle mere tryk, men der er også mere modstand i det. Så man skal kun have det i hvis man kører meget højt tryk.
Typisk over 1.3-1.4 bar..

Her er der vist nogle forskellige endeslørslejer.
http://www.bikudo.com/photo_stock/792703.jpg
MVH Daugbjerg
www.scanturbo.dk
Brugeravatar
Blob
Senior Medlem
Indlæg: 409
Tilmeldt: 15 mar 2008, 16:30
Geografisk sted: Randers

#7 Indlæg af Blob »

Jeg takker for hjælpen.

Så fik vi kastet lys over det.

Jakob
Besvar