Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 19:22

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Nyt Medlem

Jeg er ved at lave en 1,9L mi16 og sigter efter knap 200hk ved max 8500omdr til min club racer

I den forbindelse har jeg fået tilbudt et sæt spjældhuse med manifold billigt - men de er 42mm...?

Er det nok til jeg kan nå mit mål, eller vil de være i underkanten?

I samme forbindelse - hvad vil være en god knast at kombinere med? (regner med at beholde udstødningsknasten.)

på forhånd tak

mvh Lars L

Senest rettet af lybker 18 maj 2009, 06:43, rettet i alt 1 gang.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Taget i betragting at toyota bruger 45mm til deres 160hk 1,6L motor, vil jeg mener de er for små.

Men igen, den tager sikkert ikke så mange rpm.

Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midt i det mørke
lybker skrev:
Jeg er ved at lave en 1,9L mi16 og sigter efter knap 200hk ved max 8500omdr til min club racer

I den forbindelse har jeg fået tilbudt et sæt spjældhuse med manifold billigt - men de er 42mm...?

Er det nok til jeg kan nå mit mål, eller vil de være i underkanten?

I samme forbindelse - hvad vil være en god knast at kombinere med? (regner med at beholde udstødningsknasten.)

på forhånd tak

mvh Lars L

Har du smidt oliefyret på pension, eller er det for at få samme effekt, men færre Kg. på forhjulet ;-)

Man ser vel mest 45 mm huse (mindst) på XU9J4, og effekt en del over 200. så mon ikke lige man kan klemme det sidste ud af de 42'ere, men tvivler på det er optimalt. har aldrig set eller hørt om sådan et set-up...så dunno :?:

8500 o/min. er meget, især da XU9 er meget langslaget og hvis det skal holde nogenlunde ( hyd. løftere kan slet ikke lide det ) og man kan risikere at sku skifte plejlejer ofte, selvom man kører på den bedste olie, og undgår olietryks-tab i kurver vha. skvulpespærre eller tørsump.

Du kan kubik' ke den istedet, men du kan ikke få så meget som med en XU10 blok..dog, men en 2,1 er vist det vildeste på løse forringer. Samt
en slebet indsugnings knast og en bananmanifold og en 7.800 o/min er du ved målet.

I skal ligge med 4,2 kg. pr. Hk. eller sådan noget :coffee:

Spændende projekt ellers

Titel:
Nyt Medlem

er lidt tvunget ud i det - er blevet smidt ud af klassen som det sorte får :-(

har en gl mi16 på hylden som må klare det til jeg får noget bedre stillet an

kan få et sæt 42mm med manifold for 3000kr og har en megasquirt box og tænkte det var en nem måde i fællesskab med en knast at finde vel 190-195hk?

...men æv den er langsom :-( haha

Titel:
Junior Medlem

det lyder sku da træls ... jeg var ellers ved at tænke på at ville til at køre næste år med diesel men det kan så ikke lade sig gøre :evil: ..men jeg vil også mene at 42mm er i underkanten jeg lavede en gang min 1,3 rally(fuck jeg savner lyden) om til en 1,6L motor der byggede jeg 45 mm på bare for en sikkerheds skyld og det kom til at køre kanon men self ikke til sammenligning med det du skal ud i men lyder ellers som om den bliver kvik nok :) .....michael

Titel:

Hej Lars L

jeg ved ikke om dette kan hjælpe. men der er lidt om spjæld størrelser.

http://www.team-integra.net/sections/ar ... icleID=484

Mvh

lars

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Hvordan hulen bliver man smidt ud af klassen som et sort får?
Hvis du overholder reglementet, så skal de da vel bare lukke måsen og bygge deres biler mere effektivt, alternativt tune 40 cm. bag rattet.

Mht. spjældstørrelsen, så har jeg et sæt 42-43 mm. Corolla-spjæld på en 1.8'er, som måske er trimmet til 160 hk (aldrig blevet målt).
Jeg har ingen fornemmelse af om der er "prop", men når man tænker på hvad man i gamle dage kunne slippe afsted med at lave af hk'er på 8V'ere med 40 mm. Webere (som har en venturi, og dermed en forsnævring), så tror jeg ikke at 42 mm. kommer til at være som en decideret prop.

Mi-toppen flower jo generelt rimeligt uhyggeligt, så mon ikke du ku' få en fin cocktail ud af det?

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Nyt Medlem

fint jeg prøver det - de lander i næste uge - så skal jeg nok melde tiblage hvad det giver af effekt :-)

sidste år var MSS clubrace med dieselbiler i samme klasse som kl1 : 4,4kg/hk.

Sådan startede 2009 sæson også - men så blev reglerne ændret til at diesel er degraderet til klasse 4 (ny klasse med vægt effekt på 6,4.)

da der i de ca 10 år clubrace har eksisteret, ingen andre dieselbiler har været end min - ville det blive et soloræs fra min side + den motor jeg havde bygget var også pludselig ulovlig :-(

så nu hedder det plæneklippermotor i og ud og konkurrere på lige plan med de andre :-)

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Ah - så de begyndte at mærke forskellen på en bred momentpukkel :-).

Well, det er vel bare et spørgsmål om flere kubikker eller turbo i benzinerne, lagt ud med en lav spidseffekt - så skulle de jo være konkurrencedygtige nok....
Men det er jo altid nemmere at skyde skylden på at de andres materiel er uretfærdigt, end at gribe i egen barm.... :-).
Der er sgu' ikke noget helt som motorsport :D

Pøj pøj med spjældene...

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midt i det mørke
Fandt da en lille VIDEO af oliefyret på Padborg Park 08

http://www.youtube.com/watch?v=w6YatUDM3tc

:popcorn: ved 4 minutter og frem

Der er sku noget LOL ved blacksmokers :gnaek: