Hvor mange hk kan man lave på standard-bunden, før man begynder at skulle tænke på at bygge mellemlægsplade i, eller skifte stempler?
Rune
2,8 VR6 og turboladning
Redaktør: Moderatorer
-
Runesm
- Mester Medlem
- Indlæg: 1664
- Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06
2,8 VR6 og turboladning
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
- VRT
- Senior Medlem
- Indlæg: 327
- Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
- Geografisk sted: Gun City
270 hk med en centrifugal kompressor er set på standard kompression herhjemme. Den kørte med ganske lidt tryk, mener det var 0,3 bar. Topstykket er jo noget gammeldags, 2v og med forbrændingskammer i stemplet. Sammen med std. kompressionen på 10:1 er det nok ikke den bedste kombination med trykladning.
Men en mellemlægsplade er en ganske billig, og holdbar løsning. En på 2 mm, og der kan laves effekt hinsides 500 hk med standard indmad.
Hvis ønsket er mere moderat, kan man jo nøjes med en plade på 1 mm.
Men en mellemlægsplade er en ganske billig, og holdbar løsning. En på 2 mm, og der kan laves effekt hinsides 500 hk med standard indmad.
Hvis ønsket er mere moderat, kan man jo nøjes med en plade på 1 mm.
Senest rettet af VRT 10 maj 2009, 19:03, rettet i alt 1 gang.
-
Runesm
- Mester Medlem
- Indlæg: 1664
- Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06
Lindahl skrev:270 hk med en centrifugal kompressor er set på standard kompression herhjemme. Den kørte med ganske lidt tryk, mener det var 0,3 bar. Topstykket er jo noget gammeldags, 2v og med forbrændingskammer i stemplet. Sammen med std. kompressionen på 10:1 er det nok ikke den bedste kombination med trykladning.
Men en mellemlægsplade er en ganske billig, og holdbar løsning. En på 2 mm, og der kan laves effekt hinsides 500 hk med standard indmad.
Hvis ønsket er mere moderat, kan man jo nøjes med en plade på 1 mm.
Hvis nu man sigtede i 300hk's området, så kunne man nøjes med en 1mm plade? Men på den anden side, så hellere gi sig selv den mm mere at lege med.
Hvad med dyser og benzinpumpe, har ikke lige fået læst nummeret på dyserne, men tænker de skal opgraderes, men hvor længe er pumpen med til?
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
- VRT
- Senior Medlem
- Indlæg: 327
- Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
- Geografisk sted: Gun City
De originale dyser er med op til max. 250 hk, og pumpen til ca. 300 hk. Typisk plejer man at sætte en ekstra i serie, hvis målet er mere. Til 300 hk er 1 mm mere end rigeligt. Med 2 mm sænkes kompressionen til 7,8:1. Det giver rig mulighed for, at skrue op for ladetrykket, men jo lavere kompression, jo mindre off-boost effekt, jo mindre villig bliver motoren på gassen, og jo dårligere brændstoføkonomien (og den er allerede ikke for god på en VR6 m. tryk! Regn med ca. 6-7 km/l, hvis der køres pænt).
- VRT
- Senior Medlem
- Indlæg: 327
- Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
- Geografisk sted: Gun City
2fat2fly skrev:Lytter lige med, hvor får man de plader ?
HGP sælger dem, og JVK-tuning forhandler HGP i Danmark. Mener sådan en plade koster 1800,- Nordicturbo sælger en kopi til 1500,-, men de kan også købes over ebay. Kender dog ikke kvaliteten på den som bliver solgt via ebay. Vel ret vigtigt, at pladen ikke har slået sig.
Når man sænker kompressionen med en mellemlægsplade, er det vigtigt, at man fat i sådan et lille afstandsstykke, som skal sidde på den hydrauliske kædestrammer, ellers kan man ikke få det hele monteret igen. Det sælger JVK også
-
Kim Frederiksen
- Senior Medlem
- Indlæg: 255
- Tilmeldt: 06 jul 2003, 14:13
- Geografisk sted: København
-
PRS_Tremonti
- Medlem
- Indlæg: 116
- Tilmeldt: 10 apr 2009, 18:04