Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 12 apr 2025, 23:43

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 40 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fredericia C
audi_claus skrev:
Har du overvejet et produkt som dette:

http://www.durafix.dk/

Det er ikke svejsning i aluminium men en lodning. Jeg har købt produktet men ikke nået at bruge det endnu. En væsentlig fordel - synes jeg - er at fluxen er indbygget i loddestængerne, idet jeg tidligere har købt noget, hvor fluxmidlet optog vand og var ubrugeligt næsten før det blev anvendt.

Videoerne ser i hvert fald overbevisende ud. Når man nu ikke er så skrap til TIG og ikke vil ofre en flaske Argon (mig selv incl.)
:rock:

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

JerrilD skrev:
audi_claus skrev:

Det er ikke svejsning i aluminium men en lodning. Jeg har købt produktet men ikke nået at bruge det endnu. En væsentlig fordel - synes jeg - er at fluxen er indbygget i loddestængerne, idet jeg tidligere har købt noget, hvor fluxmidlet optog vand og var ubrugeligt næsten før det blev anvendt.

Videoerne ser i hvert fald overbevisende ud. Når man nu ikke er så skrap til TIG og ikke vil ofre en flaske Argon (mig selv incl.)

Gode erfaringer?

grydesvamp - vil lige ha' dig i baghovedet :)

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
du skriver bare..

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fredericia C
Runesm skrev:
JerrilD skrev:
audi_claus skrev:

Gode erfaringer?

grydesvamp - vil lige ha' dig i baghovedet :)

Nej men det sku da ret nemt ud det der :)

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ribe
JerrilD skrev:
audi_claus skrev:

Det ser satme smart ud. Det skal vidst prøves engang.

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Det er også smart - men det er ikke smart til hvad som helst.

Jeg lavede en hel manifold med det.
Bestående af nederste del af en original manifold for at få en flange (fræset ned så der var 3-4 cm.), 4 rør til "runners" samt et stykke fladt alu i ca. 15 mm. tykkelse hvor spjældhusene er boltet på.

Det er desværre ikke specielt velegnet til projekter i den størrelse - men det lykkedes da :-). Der havde jeg saterme også bandet længe over det.
Gas og ilt var nødvendigt for at få nok varme i så stort et emne - og det tog sin tid...
Når det er alu man bruger det med, så skal tingene være mere end almindeligt rene, og som han viser på videoen, så skal man "børste" første lag ud. Det betyder at hvad man end skal lodde sammen, så skal det være fast monteret i forhold til hinanden, for det skal kunne tåle at man kommer med stålbørsten og går lidt agurk.
Det var "lidt" interessant at skulle fixere alle de ting på en gang.

Noget andet er så, at det jo netop er loddetin, så at lodde under-op f.eks., det er komplet umuligt.

Det stiller generelt nogle krav til emnet - om hvordan det placeres, fastgøres, kan rengøres, størrelse, etc. Det skal man lige tænke ind.
Det er ikke som med svejs hvor man lige kan hæfte, vride lidt, efterprøve, etc. - den skal være der første gang.

Et sæt dyseholdere ville dog nok ikke skræmme mig vildt - lidt afhængig af hvor på manifolden de skal sidde :-).

Der er lidt billeder af mit projekt her:
http://psaforum.dk/psa/phpBB2/viewtopic ... &start=141

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem

Wildert skrev:
Det er også smart - men det er ikke smart til hvad som helst.

Jeg lavede en hel manifold med det.
Bestående af nederste del af en original manifold for at få en flange (fræset ned så der var 3-4 cm.), 4 rør til "runners" samt et stykke fladt alu i ca. 15 mm. tykkelse hvor spjældhusene er boltet på.

Det er desværre ikke specielt velegnet til projekter i den størrelse - men det lykkedes da :-). Der havde jeg saterme også bandet længe over det.
Gas og ilt var nødvendigt for at få nok varme i så stort et emne - og det tog sin tid...
Når det er alu man bruger det med, så skal tingene være mere end almindeligt rene, og som han viser på videoen, så skal man "børste" første lag ud. Det betyder at hvad man end skal lodde sammen, så skal det være fast monteret i forhold til hinanden, for det skal kunne tåle at man kommer med stålbørsten og går lidt agurk.
Det var "lidt" interessant at skulle fixere alle de ting på en gang.

Noget andet er så, at det jo netop er loddetin, så at lodde under-op f.eks., det er komplet umuligt.

Det stiller generelt nogle krav til emnet - om hvordan det placeres, fastgøres, kan rengøres, størrelse, etc. Det skal man lige tænke ind.
Det er ikke som med svejs hvor man lige kan hæfte, vride lidt, efterprøve, etc. - den skal være der første gang.

Et sæt dyseholdere ville dog nok ikke skræmme mig vildt - lidt afhængig af hvor på manifolden de skal sidde :-).

Der er lidt billeder af mit projekt her:
http://psaforum.dk/psa/phpBB2/viewtopic ... &start=141

Hold da fætter. Holder det så?

Titel:
Mester Medlem

Runesm skrev:

Yes - ingen problemer der.
Lavede også en vandstuds om (endnu værre - frygtelig støbekvalitet, meget vanskeligt at få til at sidde sammen).

Det bærer alligevel en del vægt relativt langt ude, og der er mange vibrationer, slag, etc., i en klubrallybil.

So far ingen problemer (knock on wood).

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem

Wildert skrev:
Runesm skrev:

Yes - ingen problemer der.
Lavede også en vandstuds om (endnu værre - frygtelig støbekvalitet, meget vanskeligt at få til at sidde sammen).

Det bærer alligevel en del vægt relativt langt ude, og der er mange vibrationer, slag, etc., i en klubrallybil.

So far ingen problemer (knock on wood).

Og så en fuelrail i vvs-kobber. Har ALDRIG tænkt på det før, men ser snildt det smarte i det nu.

Men igår var jeg så heldig at min ven Lars PH kontaktede mig, han havde nogen stumper til overs fra sin gamle polo som jeg kunne få mine beskidte fingre i, så vi legede bytte-bytte købmand, og nu er der ikke længere nogen grund til at skulle svejse eller durafixe noget :D

Men er stadig helt pjattet med den der fuelrail, og har kigget nogen videoer nu om lodning på kobber, det er jo kæmpe-nemt nærmest. Brugte du også flus-middel, eller er det der var i loddetinnet nok?

Titel:
Mester Medlem

Runesm skrev:
Og så en fuelrail i vvs-kobber. Har ALDRIG tænkt på det før, men ser snildt det smarte i det nu.

.....

Men er stadig helt pjattet med den der fuelrail, og har kigget nogen videoer nu om lodning på kobber, det er jo kæmpe-nemt nærmest. Brugte du også flus-middel, eller er det der var i loddetinnet nok?

Der var nok i tinnet åbenbart :tooth:, for jeg mener ikke jeg brugte ekstra. Det kunne dog godt have været tilfældet, da jeg har på lager. Kan ikke huske det præcist. Har dog været ret krakilsk med rengøring af emnet.

Ideen har jeg planket fra en bruger der var lidt aktiv herinde en gang - lavede ca. 325 hk på en E30'er med 2,7 kværn og Rotrex-kompressor. Kørte med MS som rent tilskud.

Jeg har også set kobber blive brugt på amerikanske sites, og kan generelt ikke se at der skulle være problemer. Trykket i en rail er relativt lavt sammenlignet med vandtrykket fra vandværker herhjemme - så der burde ikke være kvaler.

Vibrationer kan måske blive akilleshæl ift. samlingerne, men jeg tvivler helt ærligt.

Det er lidt ghetto - det indrømmer jeg blankt - men sidst jeg lavede en rail, svejsede jeg den i rustfrit - fårk jeg var ved at blive sindssyg. Det er noget crap at arbejde i osv. - og jeg skulle bare videre. Havde lidt travlt.

Næste gang laver jeg nok af en 20VT rail hvis det er til en VW 16V, ellers køber jeg nok af det ekstruderede alu-profil. Det er såmænd ikke sååå meget dyrere.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 40 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time