Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 18:45

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Junior Medlem
Brugeravatar

Hej boys,

Jeg tror, at jeg ligesom så mange andre går med en drøm om at male min bil, nogen af jer har måske allerede prøvet det .. ??

Jamen er der nogen som har noget erfaring i vil dele ? :)..

Regner nemlig med jeg skal igang med at male min astra sort eller lign. inden for den nærmeste tid...

Hva vil det koste ?
Hvordan er fremgangs måden ?
hva gør jeg for ikke skal male den om igen næste år ?..

Nogen der vil dele lidt erfaring ? :)..

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fredericia C
få den malet hos en autolakere..... Det er min erfaring...

Moderator

Mark J skrev:
Hej boys,

Jeg tror, at jeg ligesom så mange andre går med en drøm om at male min bil, nogen af jer har måske allerede prøvet det .. ??

Jamen er der nogen som har noget erfaring i vil dele ? :)..

Regner nemlig med jeg skal igang med at male min astra sort eller lign. inden for den nærmeste tid...

Hva vil det koste ?
Hvordan er fremgangs måden ?
hva gør jeg for ikke skal male den om igen næste år ?..

Nogen der vil dele lidt erfaring ? :)..

Det er piv-svært uden det rigtige grej, håndelag, erfaring og materialer.

Fedt at male den selv, men være forberedt på at det er enddog meget sværere end du umiddelbart tror(hvis den skal være pæn bagefter)

Selv prof. autolakerer kan have deres hyr med at lave en fin bil.

Men sjovt at lære noget mere om. Klø på med at grave i info, surf på nettet, tror der kan findes noget.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordvestjylland
Få dem du køber lakken hos, til at forklare hvordan deres produkt skal bruges, der er en del forskel på diverse lak.. Tag den med ro, lad værd med at gøre noget du tror er rigtig.. Kontroler 2 gange og lav det rigtig første gang.. Brug masser af tid på klargøring af det emne der skal males, så er chancen for det bliver pænt meget bedre.. :)

Titel:
Junior Medlem
Brugeravatar

Ole.. skrev:
Få dem du køber lakken hos, til at forklare hvordan deres produkt skal bruges, der er en del forskel på diverse lak.. Tag den med ro, lad værd med at gøre noget du tror er rigtig.. Kontroler 2 gange og lav det rigtig første gang.. Brug masser af tid på klargøring af det emne der skal males, så er chancen for det bliver pænt meget bedre.. :)

ja, helt sikkert, og indtil nu os siddet og suget en hel del på nettet for at prøve at blive lidt klogere, nu er jeg bare typen der ikke gider sende min bil til maleren og så præle af den bagefter.. så hellere selv PRØVE at kaste sig ud i det og så præle (Hvis det er værd at præle af :P) ..

regnede os med at bruge meget langtid og være omhyggelig..

Regner med at male den sort og så med hvide fart striber.. :)

Titel:
Junior Medlem

Sort, især blanksort uden metal eller andet i, er meget svær at male med, da ALT bliver og se.

Det kræver virkelig grundig spartling og slibning. Og det er svært at få skidt i lakken slebet og poleret væk bagefter.

Hvis du skal stå med det der hjemme uden udsugning, er det svært at få en "ren" lakering. Du skal gøre rigtigt godt rent efter du er færdig med at slibe, også grunderen. Og så hælder du vand på gulvet, så det er fugtigt, det vil tage en del af den "løse" sprøjtetåge som vil ligge sig som støv oven på lakken. Det vil også tage noget af det anden skidt og smådyr som er umulige at undgå.

Hvis du gerne vil undgå appelsinhud, lakere du flere gange med vandslibning i mellem hvert lag. Og til sidst vandsliber du igen så lakken bliver helt glat, og uden at slibe gennem det øverste lag (derfor du skal mellemslibe mellem lagne) og så skal det poleres.

Det er et kæmpe arbejde, og tager lang tid, men det kan lade sig gøre. Og bagefter kan man så prale af man selv har malet den, og være tilfreds med sig selv.....

Det er den måde jeg har gjort det på, de gange jeg har malet biler og pladedele.

Rigtig god fornøjelse, det er super fedt bagefter, men hænger dig ud af halsen under vejs...

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Jeg har prøvet et par gange i garagen, på forskellige niveauer og med forskellige grader af hjælp.

Første gang: En Jetta, dog ikke døre/klapper da de ikke var nået at blive klar.
Bilen blev generelt slebet med korn 320, affedtet med cellulosefortynder, etc.
Bilen blev malet med en prof. overkop pistol fra DeWilbis (staveplade?), af en tidligere prof. autolakerer der nu undervisning i bygningsmaling.
Han har et ton erfaring, og jeg gik med ham rundt og lærte et par cowboytricks.
Resultatet var sgu' riiimeligt hæderligt - særligt prisen taget i betragtning (ca. 800 kr. til maling samt 2 kasser øl til maleren :-)).

Anden gang: Min Golf GTi udvendigt. Forsøgte mig denne gang selv, da jeg synes at jeg havde mod på det, samlet nok fifs op, etc.
Denne gang var jeg i krig med noget to-komponent bådmaling fra Biltema.
Bilen skulle skifte farve fra noget grøn-metallic-værk til hvid.
Det blev mildest talt en katastrofe. Jeg havde ikke rigtigt tålmodighed nok, så der var løbere over ALT.
Jeg malede med samme DeWilbis-pistol.
Det er muligt at malingen heller ikke hjalp mig særligt - måske - måske ikke... dunno.
En anden ting jeg opdagede her, er at når man skal male døre og klapper indvendigt samtidig, så kræver det saterme meget håndelag at vide hvordan man griber det an. At rende og åbne og lukke døre så man får falser osv. med, samt gør det i den mest hensigtsmæssige rækkefølge - det var svært.
Det var nok det der overraskede mig mest.

Tredie gang var Golf'en igen - efter en uge var den slebet, og ham der malede min Jetta kom forbi igen. Denne gang brugte vi rigtig 2-komponent autolak (dog et-lags - også kendt som "lastbilsmaling). Her blev den rimeligt pæn. Dog er det hvide lidt svært hvis det er småt med lyset, og den er sgu'tte helt dækkende allevegne :-).
Igen fik den med DeWilbis'en.

Fjerde gang var endnu en gang Golf'en. Denne gang indvendigt efter montering af bur.
Her havde jeg planlagt temmeligt godt, og jeg er faktisk rigtigt godt tilfreds med resultatet. Det tog dog en EVIGHED. En bil med bur i er bøvlet at kravle rundt i, læg dertil at man skal planlægge hvor malingen er kommet på, og skal på næste gang uden at man smører sig op i det, og så er har man opskriften på noget seriøs hjernegymnastik. + det tager sgu' lang tid :-).
Med alle de hjørner der er når der er bur i, så er det næsten umuligt at gøre fuldstændigt uden at man næsten skal "svæve" i kabinen på et eller andet tidspunkt :-).
Bilen fik denne gang med en Biltema overkop-pistol - deres "prof-model". Den er jeg rigtigt glad for - synes den fungerer godt for mig.
Maling var samme 2K som på ydersiden.

Femte gang er jeg lige blevet færdig med for få dage siden. Det var forskærm og kofanger til Golf'en efter et lille uheld sidste år.
Meget mere overskueligt med sådan et par få og simple dele, og jeg er rigtigt glad for resultatet.
Opskrift, remedier og maling er samme som turen indvendigt.

Generelt:
Åndedrætsværn - ikke støvmaske. Bruge de små 200 kr. f.eks. hos Harald Nyborg på en 3M maske.

Afdækning af garagen - "overspray" kommer ind over ALT. Køb pressenninger billigt i Harald Nyborg og clips fast i loft, på vægge, etc.

Regn med at den ved mere seriøse farveskift skal have minimum to lag - måske tre. Vent ca. 15 minutter imellem hvert lag, så er det blev meget klistret (når vi taler rigtig autolak), og det hjælper dig til at få lagt næste lag på, uden løbere.

Tålmodighed: Forvent netop ikke at første lag dækker. Hav tålmodighed til at prøve dig frem, kigge, studere hvordan malingen løber sammen. De ideelle er at det er "tørt" nok til at det ikke løber, men vådt nok til at løbe ordentligt samme i overfladen så det dels dækker godt nok, men også danner minimum af appelsinhud (man kan ikke 100% lakere sig til ikke at have appelsinhud - her kræves altid efterfølgende vådslibning og polering).

Køb en overkop-pistol. De kræver mindre tryk og mindre luft. Mindre tryk => mindre risiko for løbere. Mindre luft => nemmere at hitte en kompressor der kan følge med. De kan køre med lidt tykkere maling => mindre risiko for løbere.

Jeg har sikkert en masse andre ting jeg har lært, men har ikke lige mere i hovedet.
Det er ikke så nemt som man tror, men man kan lave rimeligt hæderlige resultater på 20.000-kroners biler derhjemme, hvis man ellers er ihærdig. Men der er MEGET håndelag i det. Og så er der det med forberedelsen af underlaget som andre snakker om. Det er et helt kapitel for sig - men det er ikke kun gjort med at man bruger en masse krudt her. Ikke hvis vi taler om en hel bil...

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fårup i den umiddelbare nærhed af Hobro
Har malet min bil med rulle, slebet, malet, slebet, malet og slebet igen.
Resultatet er langt fra spray kvalitet, men fuck it - den er til hård brug og kan lappes for ganske få penge.

Yeay Wanker-style

Billede

Junior Medlem
Brugeravatar

Tak for nogle rigtigt gode erfaringer .. :)..

Jeg havde regnet med at pille så mange dele af som muligt, altså skærme, døre, motor hjelm og sådan, og så pakke resten af bilen ind..

slibe den ned .. male et lag, stille og roligt .. og så give den lag for lag indtil jeg syntes det dækker .. og så have noget klar lag..

Er det mening jeg skal slibe mellem hvert lag jeg giver den ? :)

stedet bliver en gammel lade, som skal gøres godt ren, og så pakkes TOTALT ind i plastik, loft og vægge og bund, det hele skal pakkes helt ind.. rigtigt god idé det med lige at gøre bunden lidt fugtig, det havde jeg ikke tænkt på :) ..

Wildert: Hvad har det kostet dig at male din golf? :) 10.000 eller 1000 ?

havde os selv regnet med at ville bruge rigtig autolak ..

Titel:
Junior Medlem
Brugeravatar

Wankel skrev:
Har malet min bil med rulle, slebet, malet, slebet, malet og slebet igen.
Resultatet er langt fra spray kvalitet, men fuck it - den er til hård brug og kan lappes for ganske få penge.

Yeay Wanker-style

^^ Hehe .. den kvali regner jeg med at bruge på mine vægge i min lejlighed :).. hehe ..

Men ser da godt ud på afstand, af hvad man lige kan se på bilen ..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time