Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 14 maj 2025, 15:46

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 41 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ikast, verdens navle
Henrik, jeg tror da "vores" gutter i kalibreringsafdelingen kan mod bestikkelse (en håndfuld basser?) nok overtales til at teste dine momentnøgler?

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

DorkVonWaterfall skrev:
Henrik, jeg tror da "vores" gutter i kalibreringsafdelingen kan mod bestikkelse (en håndfuld basser?) nok overtales til at teste dine momentnøgler?

Det er jeg da helt overbevist om at de kan, men nu bestemte jeg mig jo for at det skulle være _NU_....

Da jeg først fik ideen, så måtte det ske nu, og kunne helt sikkert ikke vente til mandag, bestikkelse eller ej ;-)

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ikast, verdens navle
yes yes, jeg forstår ;-)

men det kunne jo hjælpe lidt på argumenter som verificering,måleinstitut osv osv ;-)

Titel:
Moderator

DorkVonWaterfall skrev:
yes yes, jeg forstår ;-)

men det kunne jo hjælpe lidt på argumenter som verificering,måleinstitut osv osv ;-)

Altså "ekspert tricket" => det er dette supercertificerede firma der har målt det, og derfor kan der ikke stilles spørgsmål ved produktet? Og så er alle glade.

Jo, det virker, men kun fordi folk ikke forstår hvad baggrunden er, feks hvor nøjagtig en vægt skal være før det er brugbart til verificering af en momentnøgle, eller om det er af kritisk betydning om tyngdeaccelerationen er 0,01 højere eller lavere end reel.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Medlem

Yes experttricket fungerer.
jeg er ihvertfald ikke i tvivl om at det sælger flere biletter at mine kunder kan se at mit udstyr jævnligt bliver tjekket af et andekendt institut

tror da at jeg ville miste en kundes tillid hvis han kom på mit værksted ,medens jeg stod med en vægt en dåse tectyl,eller et par sten,og en snor,og jeg sagde jeg er lige ved at tjekke om mit værktøj er i orden så jeg kan rep. din bil,at dette måske er lige så nøjagtigt,er da muligt

Otto

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

HenrikGM skrev:
DorkVonWaterfall skrev:
yes yes, jeg forstår ;-)

Altså "ekspert tricket" => det er dette supercertificerede firma der har målt det, og derfor kan der ikke stilles spørgsmål ved produktet? Og så er alle glade.

Jo, det virker, men kun fordi folk ikke forstår hvad baggrunden er, feks hvor nøjagtig en vægt skal være før det er brugbart til verificering af en momentnøgle, eller om det er af kritisk betydning om tyngdeaccelerationen er 0,01 højere eller lavere end reel.

Det med tyngde accelerationen var sagt med et glimt i øjet ... (men derfor er den vidst stadigt 9.81 i DK og 9.82 ved ækvator grundets jordens rotation der har gjort jorden er lidt oval)

Jeg kan nemt følge dig i din måle metode .. men hvor meget indflydelse har momentnøglens egenvægt på dine måleresultater .. har du taget højde for det eller regner du bare med at den er så lille ~300-500g at det er ligemeget ...

Det er jo nemt nok at måle med din momentnøgle hængende vandret ud af din skruestik og din vægt under håndtaget

Hvis mit gæstimate er rigtigt så ville det give dig en umildbart fejlmåling på mellem (du skriver 0,1kg => 100g fejlmåling på vægten giver 0,432Nm unøjagtighed)

0.4*3 =1.2Nm @300g
og
0.4*5 = 2Nm @ 500g

Titel:
Moderator

ae86 skrev:
[qJeg kan nemt følge dig i din måle metode .. men hvor meget indflydelse har momentnøglens egenvægt på dine måleresultater .. har du taget højde for det eller regner du bare med at den er så lille ~300-500g at det er ligemeget ...

Det er jo nemt nok at måle med din momentnøgle hængende vandret ud af din skruestik og din vægt under håndtaget

Hvis mit gæstimate er rigtigt så ville det give dig en umildbart fejlmåling på mellem (du skriver 0,1kg => 100g fejlmåling på vægten giver 0,432Nm unøjagtighed)

0.4*3 =1.2Nm @300g
og
0.4*5 = 2Nm @ 500g

Se, på hvor mange momentnøgler vil det overhovedet være aktuelt at bortkompensere momentnøglens egenvægts indflydelse på resultatet?
Jo, jeg gjorde det, men kun for interessens skyld, da resulteterne var så forskellige fra mærkeopgivelsen at det er inderligt ligegyldigt om det er 2Nm på egenvægten. Helt galt går det når den er for høj allerede uden momentnøglens egenvægt!

Citat slut.

Titel:
Junior Medlem

Geografisk sted: København
HenrikGM skrev:
Nu påstår jeg for sjovs skyld at vægten viser 0,1kg forkert(trods den vejer præcist på mange opmålte produkter som 1liter vand feks)

HenrikGM skrev:
Det vil være nødvendigt hvis man skal stille spørgsmål ved præcisionen på selv en helt almindelig køkkenvægt til 299kr.

Skal vi så ikke for en god ordens skyld også få styr på begrebet "præcision" og "nøjagtighed", når nu vi har alle fine detaljer på plads :-) Det er, hvad jeg kan bidrage med.

Jeg går ud fra, at du taler om vægtens "nøjagtighed" og ikke "præcision", da du refererer til enkelte målinger (feks. 1 L vand).

Nøjagtigheden er den værdi vægten viser i forhold til den "sande værdi". Hvis vægten viser 1 kg ved vejning af 1 L vand, kan vi konkludere, at vægten er ganke nøjagtig. Vi kan intet sige om dens præcision, da præcisionen siger noget om spredningen på måledata (hvilket vi ikke kender ud fra kun én måling).

En momentnøgle er således ikke "præcis", hvis den er sat til 50 Nm og "klikker" ved 50 Nm. Momentnøglen er nøjagtig. Præcisionen kan vi sige noget om, når vi har lavet en række gentagelser og kender spredningen på måledata.

Mvh.

Titel:
Mester Medlem

tror der er en fremtid i politik for dig! MVH søren

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Herning, Midtjylland
lqs skrev:
tror der er en fremtid i politik for dig! MVH søren

Hvem af dem?? :lusket:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 41 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time