HenrikGM skrev:
Nu påstår jeg for sjovs skyld at vægten viser 0,1kg forkert(trods den vejer præcist på mange opmålte produkter som 1liter vand feks)
HenrikGM skrev:
Det vil være nødvendigt hvis man skal stille spørgsmål ved præcisionen på selv en helt almindelig køkkenvægt til 299kr.
Skal vi så ikke for en god ordens skyld også få styr på begrebet "præcision" og "nøjagtighed", når nu vi har alle fine detaljer på plads

Det er, hvad jeg kan bidrage med.
Jeg går ud fra, at du taler om vægtens "nøjagtighed" og ikke "præcision", da du refererer til enkelte målinger (feks. 1 L vand).
Nøjagtigheden er den værdi vægten viser i forhold til den "sande værdi". Hvis vægten viser 1 kg ved vejning af 1 L vand, kan vi konkludere, at vægten er ganke nøjagtig. Vi kan intet sige om dens præcision, da præcisionen siger noget om spredningen på måledata (hvilket vi ikke kender ud fra kun én måling).
En momentnøgle er således ikke "præcis", hvis den er sat til 50 Nm og "klikker" ved 50 Nm. Momentnøglen er
nøjagtig. Præcisionen kan vi sige noget om, når vi har lavet en række gentagelser og kender spredningen på måledata.
Mvh.