Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 14 maj 2025, 14:03

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 41 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Medlem

Gider ikke engang teste æ Stalwhille!

Det er kram, og er helt overbevist om at den spænder med korrekt moment.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

ae86 skrev:
HenrikGM skrev:
måler den kraft der skal til før den klikker.

Afstand x 9,82 x kilo træk skal helst passe med indstillet moment.

Er tyngdeaccelerationen ikke 9.81m/s^2 i Danmark... ikke at det gør nogen forskel :tooth:

Hvad med "repeatability" .. har du testet det ??

og hvor præcis er din (træk)vægt ??

Om det er 9,81 eller 9,82 er ligeså ligegyldigt for denne tråd som om lorten du samler op kommer ud imellem langefinger og ringfinger, eller ringfinger og pegefinger.

Gentagelsesnøjagtigheden er slet ikke så tosset(men man kan bruge en momentnøgle skrupforkert!)

vægten er +/- 2gram, så den er irelevant.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Moderator

ae86 skrev:
Ravnen skrev:
...og hvad med vind og vejr forhold?

Så skulle det snare være de forskellige temperature der var interessante.. men med mindre han står i en snedrive og laver forsøgene så tror jeg ikke det er noget der spiller ret meget ind .. måske max +- ½-1Nm

Ej, prøv nu lige at læse på din momentnøgle hvad dens absolutte nøjagtighed reelt er!

Det er piv-ligegyldigt om det er sommer eller vinter, regn eller slud.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Moderator

dinmor skrev:
Gider ikke engang teste æ Stalwhille!

Det er kram, og er helt overbevist om at den spænder med korrekt moment.

Arbejder et sted hvor vi ret jævnligt skrotter dyre momentnøgler for at være uden for specs, incl facom og stahlwille.

Men det er ret enkelt selv at teste dem.

Citat slut.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
GM: Sig lige til næste gang du har en der ryger i spanden hvis de er uden for spec's, de er garanteret indenfor de spec's jeg har brug for :)

PS: Vil se om jeg kan nå over og lure på lejer i næste uge på Fabriksvej ;)

Daniel.

Titel:
Junior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fyns land
natmekanikeren skrev:
Facom
setting 50 nm=50 nm
100 = 100
150 = 150

Britol den lille
setting 10 nm = 10 nm
20 = 20
30 = 30

disse 2 momentnøgler bliver så også jævnligt tjekket og serviceret af teknologisk

Nu ser jeg jo jævnligt på div. forum,hvor urimelig høj timeprisen er på div. værksteder,måske der er lidt forklaring på dette,jeg skal ihvertfald sælge ca. 20 arbejdstimer om året for at ,få alt mit udstyr,tjekket og serviceret af teknologisk

Otto

Ret flot de rammer så lige på, ved de forskelige momenter. Har ofte stået og luret med når vi får vores nøgler testet, som regel inden for tolerence, men rammer ofte kun lige på ved et af momenterne (stahlwill, facom, britol) Kontrolør DTI, efter ISO 9001(mener jeg det er)

Titel:
Medlem

Måske jeg husker 1% forkert,men de gange jeg har fået dem testet,har de ligget inden for tolerance,prøver blot at fortælle at det nok er lidt vigtigt at få udstyret tjekket regelmæssigt

Otto

Titel:
Moderator

Vax skrev:
natmekanikeren skrev:
Facom
setting 50 nm=50 nm
100 = 100
150 = 150

Britol den lille
setting 10 nm = 10 nm
20 = 20
30 = 30

disse 2 momentnøgler bliver så også jævnligt tjekket og serviceret af teknologisk

Nu ser jeg jo jævnligt på div. forum,hvor urimelig høj timeprisen er på div. værksteder,måske der er lidt forklaring på dette,jeg skal ihvertfald sælge ca. 20 arbejdstimer om året for at ,få alt mit udstyr,tjekket og serviceret af teknologisk

Otto

Ret flot de rammer så lige på, ved de forskelige momenter. Har ofte stået og luret med når vi får vores nøgler testet, som regel inden for tolerence, men rammer ofte kun lige på ved et af momenterne (stahlwill, facom, britol) Kontrolør DTI, efter ISO 9001(mener jeg det er)

Tja, fik jeg sådan en rapport ville jeg omgående stille spørgsmålstegn ved seriøsiteten af det kontrollerende organ, ISÆR når det sjovt nok er perfekt på to forskellige nøgler. Ugler i mosen.

Citat slut.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
JakobM skrev:
Hvordan måler du kilo træk?

Ja det ville jeg da også gerne vide...

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fårup i den umiddelbare nærhed af Hobro
Det kan vel gøres med en ganske simpel Newtonmeter trækvægt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 41 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time