Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 09:43

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 18 feb 2009, 21:59 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Indlæg: 369
Geografisk sted: Kbh
Hvor er det bedst at tage signalet til aktuator fra.....?
Turbo afgang, lige før gas spjæld eller i indsugningsmanifolden.

_________________
Nissan 200sx


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 feb 2009, 22:04 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007, 13:17
Indlæg: 2340
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
dykkerdahl skrev:
Hvor er det bedst at tage signalet til aktuator fra.....?
Turbo afgang, lige før gas spjæld eller i indsugningsmanifolden.


Afhænger af setup, kører du med ladetryksstyring f.eks. E-boost, så er det turboafgang, uden, et spørgsmål og "religion"... (personligt så vælger jeg manifoldet)

_________________
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 feb 2009, 22:45 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Indlæg: 369
Geografisk sted: Kbh
Jeg talte med en kendt jysk tuner i mandags og han sage at man aldrig måtte tage styre trykke fra manifoldet, fordi at gasspjældet kunne overtage styringen af lade trykket....

_________________
Nissan 200sx


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 feb 2009, 13:10 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007, 13:17
Indlæg: 2340
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
dykkerdahl skrev:
Jeg talte med en kendt jysk tuner i mandags og han sage at man aldrig måtte tage styre trykke fra manifoldet, fordi at gasspjældet kunne overtage styringen af lade trykket....


Ikke et prob. i min verden... men som jeg skriver; det er et religionsspørgsmål, så gør det som den person du tror mest på siger...

_________________
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 feb 2009, 15:34 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 jul 2003, 07:49
Indlæg: 169
Geografisk sted: Vorbasse
Jeg vil sige man skal tage den før gasspjældét, så får man "trykfaldet" i intercooler og rør med. Men det er bare min teori og det jeg har gjordt på min bil... :rock:

_________________
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=3027
Mazda 929 (JE) med MS og turbo


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 feb 2009, 15:49 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Indlæg: 369
Geografisk sted: Kbh
Ja men hvorfor så ikke tage trykfaldet over gasspjældet med?
Det er jo unægteligt et turboulent sted.....

_________________
Nissan 200sx


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 feb 2009, 15:56 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 jul 2003, 07:49
Indlæg: 169
Geografisk sted: Vorbasse
dykkerdahl skrev:
Ja men hvorfor så ikke tage trykfaldet over gasspjældet med?
Det er jo unægteligt et turboulent sted.....


Jeg vil jo mene at vis du tager den efter gasspjældet, så får du jo vacum på din aktuator, når du lukker gasspjældet. Det ved jeg ikke lige hvordan den har det med... På min bil har jeg sat slangen på trykrøret ca. 20 cm før gasspjældet...

_________________
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=3027
Mazda 929 (JE) med MS og turbo


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 feb 2009, 17:29 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1659
Min saab faldte 0,15bar ved at jeg flyttede trykudtaget op i manifolden istedet for på turboen.

Jeg tænkte det var en nem måde at omgåes det trykfald der kom på når den kom op i omdrejninger, men istedet mistede jeg tryk.

Kan ikke lige give en forklaring på hvorfor

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 feb 2009, 18:18 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 jul 2003, 07:49
Indlæg: 169
Geografisk sted: Vorbasse
Runesm skrev:
Min saab faldte 0,15bar ved at jeg flyttede trykudtaget op i manifolden istedet for på turboen.

Jeg tænkte det var en nem måde at omgåes det trykfald der kom på når den kom op i omdrejninger, men istedet mistede jeg tryk.

Kan ikke lige give en forklaring på hvorfor


Hmm, lyder mystisk... men, den første bil jeg byggede turbo, steg turbotrykket 0,1 bar da jeg flyttede trykudtaget til før gasspjældet. Og så har jeg bare lavet det på samme måde på den bil vi har nu...

Jeg tænkte på, flyttede du den til FØR eller EFTER gasspjældet??

_________________
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=3027
Mazda 929 (JE) med MS og turbo


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 feb 2009, 19:36 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1659
Boostjunkie skrev:
Jeg tænkte på, flyttede du den til FØR eller EFTER gasspjældet??


Efter, op i plenummet

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 44 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team