Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 12 dec 2024, 09:31

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Holstebro
tonnilerche skrev:
- overvejer den bagerste kun, for at den ikke skal blive for kompromis-løs når jeg "leger"..

Her mangler vi vist lige nogle bane eksperter, men hvis jeg ikke er helt i skoven vil det ændre noget på bilens opførsel når der bliver gået til stålet i sving... (over/understyring) og ikke nødvendigtvis til det bedre! Hvis du skal ligge forsigtigt (billigt) ud, så start med allerførst at købe en ny kraftigere til foran og tag den så derfra. Tror ikke nye fjedre gør nogen større forskel, før du vælger nogle der er mærkbart stivere end dem du har på nu.

...eller sænk bilen yderligere, det hjælper også, da bilens tyngdepunkt så også sænkes = mindre krængning. :)

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Westmus skrev:
tonnilerche skrev:
- overvejer den bagerste kun, for at den ikke skal blive for kompromis-løs når jeg "leger"..

Her mangler vi vist lige nogle bane eksperter, men hvis jeg ikke er helt i skoven vil det ændre noget på bilens opførsel når der bliver gået til stålet i sving... (over/understyring) og ikke nødvendigtvis til det bedre! Hvis du skal ligge forsigtigt (billigt) ud, så start med allerførst at købe en ny kraftigere til foran og tag den så derfra. Tror ikke nye fjedre gør nogen større forskel, før du vælger nogle der er mærkbart stivere end dem du har på nu.

...eller sænk bilen yderligere, det hjælper også, da bilens tyngdepunkt så også sænkes = mindre krængning. :)

Vi snakker overstyring når stabiliserer bagenden og ikke forenden, og understyring med en tykkere stabilisator foran.

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
Westmus skrev:
tonnilerche skrev:

nu er sænkning ikke løsningen på alt. mine nye fjedre fra Leda er designet af Ahmed bayjoo (ford motorsport) og sænker netop ikke mere end en 15mm fra std, men med det i øje at opretholde den korrekte indstillnig af camper/caster da bagbro på en sierra ikke er justerbar (heller ikke på en cosworth som det jo er)

jeg bestilte så mine fjedre til track/road dvs mere hårde fjedre i bag end hvis det var til road.

nu ved jeg ikke om en dinsutsko er justerbar men der er altid nogle ting der skal tages højde for. og i track verdenen er det langt fra nok at have mange hk. er der ikke nogle folk fra rally/bane verdenen i dk der kan sige noget om gode setups uden for mange kompromiser?

prøv feks at kikke på www.fahrwerke.de har selv haft en KAW undervogn på min gamle sierra.og kan kun sige at de fjedre er i super kvalitet. men igen det skal de også være med den pris der ligges for dagen.

og pris/kvalitet er ofte noget der går hånd i hånd inden for undervogne, der er en dell forskel på de 1000kr/sæt og 2000kr/sæt fjedre jeg har prøvet.

Titel: a
Senior Medlem
Brugeravatar

Bilen har kørt mange trackdays før i tiden, inden jeg fik fat i den.

Altså - grunden til jeg vil skifte fjedre først, er jo fordi at de vel er møre efter 100.000km på bane ( forrige ejer ), og 50.000km med mig ( frisk sjov hverdagskørsel ).

Problemet er jo lidt at vide OM de er møre eller ej... Men jeg satser stort på det..

Snuden er dykket væsentligt mere end hvad 35mm sænkning gør.

Der er ikke ret meget andet at gøre end at nappe nogle friske H&R fjedre, og så se hvor det bærer hen.

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Holstebro
Runesm skrev:
Vi snakker overstyring når stabiliserer bagenden og ikke forenden, og understyring med en tykkere stabilisator foran.

Okay, fandt også det her, som vist var det her jeg tænkte på:

"But can the rear roll stiffness be too great? Yes, it can. A FWD car with an over-stiff rear will have throttle-off oversteer. This can be a little tricky, especially in wet conditions or with an inexperienced driver. Someone who lifts off sharply when the car starts to understeer might be a little surprised when the back suddenly comes out!"

En racedriver kan bruge det på banen. Men uden i trafikken kan det være en lidt "spændende" egenskab hvis føreren ikke lige er forberedt på at bilen pludseligt skifter retning. Kan mindes min gamle Alfasud som havde den opførsel indbygget originalt har fået mit hjerte til at hoppe et par gange, når man brat slap speederen i et uventet skrapt sving.

Citatet er iøvrigt hentet fra denne artikel: http://autospeed.com/cms/A_2746/article.html

Titel: a
Senior Medlem
Brugeravatar

Jeg kan anbefale at læse på http://www.whiteline.com.au/faqintro.htm

De laver bl.a krængningsstabilisatorer til mange forskellige biler :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time