Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 22 feb 2025, 23:53

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Skal jeg eller skal jeg ikke ?
Ja 57%  57%  [ 16 ]
Nej 43%  43%  [ 12 ]
Afgivne stemmer : 28
Forfatter besked
Indlæg: 22 jan 2009, 00:22 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 jan 2009, 00:18
Indlæg: 91
Hej PowerPage...

Jeg har læst og spurgt her og der, omkring tuning af min Mazda 626.. og nu vil jeg lige høre hvad i har at sige ..

Jeg har en sund og rask mazda 626 GE 1.8i GLX fra 92 der har kørt 340.000.. (Min mekaniker har fortalt mig den er sund og rask) ..

pt. er den skildt af i 1000 stumper og skal have nye pakninger og kobling og sådan .. og i mens jeg er igang overvejer jeg at smide en lille turbo på og køre et sted med 0.4 -> 0.6 bar i lade tryk..

Tror i at den vil holde til det ?
og er det bare helt hen i vejret .. hvad syntes i ?


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel: a
Indlæg: 22 jan 2009, 02:14 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
samme svar som du fik på bilgalleri:


Hvad ved du om emnet?


Ved du at den skal have mere benzin? At den skal have lavet en vakuum-boks til vakuum til tændingen, og andre vakuum-afhængige ting?

Ved du at udstødningen skal bygges om, og at du skal finde en turbo-manifold til motoren?

Ved du at med 340.000km på sig, vil stempelringene ikke være tætte, og den vil med stor sandsynlighed derfor mase en smule af trykket ned i krumtapshuset, videre op igennem indsugningen?


Hvis du ikke har overvejet ovenstående, eller pt gør det... Så lad vær med at tænk mere over turbo på den motor.. for den dør med garanti af det... også selvom du ordner benzin, tænding og udstødning....

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 jan 2009, 17:33 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 jan 2006, 19:50
Indlæg: 786
Geografisk sted: Ribe
Har stemt ja.

Gør det og du bliver det klogere/fattigere.

_________________
Husk at man aldrig må lukke røgen ud af elektronikken!!
Da det ikke virker uden..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 jan 2009, 18:12 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
"At den skal have lavet en vakuum-boks til vakuum til tændingen"

Tonnilerche hvad mener du med det ?

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 jan 2009, 04:00 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
Supra MK4 skrev:
"At den skal have lavet en vakuum-boks til vakuum til tændingen"

Tonnilerche hvad mener du med det ?



At den vel skal bruge vakuum til at holde tændingen korrekt, når den ryger op i omdrejninger? Så vidt jeg ved laver man en eller anden vakuum-kasse, hvor man så flytter vakuum-slangerne over i?

Ret mig endelig - det er kun i teorien jeg har forstand på det :)

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 jan 2009, 09:17 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 02 okt 2003, 09:19
Indlæg: 1402
Geografisk sted: Fredericia
Ja bare knald en turbo på...... med super simple tilskuds system..... kør de 5000km din slidte motor måske kan holde... lav/find så en ny motor, monter en bedre motorstyring kør indtil bilen skal til syn, hvor du så finde ud af livet er for kort til eftermonteret turbo....... sælg så bilen og køb en med turbo fraa start af.

Det tager et par år, men man bliver meget klogere, både på det tekniske men også på hvad der er spild af tid

_________________
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 jan 2009, 19:27 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
tonnilerche skrev:
Supra MK4 skrev:
"At den skal have lavet en vakuum-boks til vakuum til tændingen"

Tonnilerche hvad mener du med det ?



At den vel skal bruge vakuum til at holde tændingen korrekt, når den ryger op i omdrejninger? Så vidt jeg ved laver man en eller anden vakuum-kasse, hvor man så flytter vakuum-slangerne over i?

Ret mig endelig - det er kun i teorien jeg har forstand på det :)


Jeg kender til 2 macda 626 med turbo, den ene er som omtalte, den havde gået 285000km da den fik monteret turbo på standard kompression, og minisquirt, orginal tænding.Den kørte til 330000 mener jeg, incl to ture syd på med fuld oppakning, eneste grund til det blev pillet af, var den skulle fungere som bil nummer 2.
Den anden var den gamle GE model, 2.016v med orginal 148hk, det kørte også fint med standard tænding og tilskud.

De er utrolige stærke de mazda motore, det er min erfaring, jeg ville ikke være bange for montere turbo, og køre 0,4 bar..

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel: Ja tak
Indlæg: 23 jan 2009, 23:18 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 jan 2009, 00:18
Indlæg: 91
Supra MK4 skrev:
Jeg kender til 2 macda 626 med turbo, den ene er som omtalte, den havde gået 285000km da den fik monteret turbo på standard kompression, og minisquirt, orginal tænding.Den kørte til 330000 mener jeg, incl to ture syd på med fuld oppakning, eneste grund til det blev pillet af, var den skulle fungere som bil nummer 2.
Den anden var den gamle GE model, 2.016v med orginal 148hk, det kørte også fint med standard tænding og tilskud.

De er utrolige stærke de mazda motore, det er min erfaring, jeg ville ikke være bange for montere turbo, og køre 0,4 bar..


Det er os hvad jeg erfare.. at de er utrolig stærke.. et eller andet sted kan jeg ikke se problem et i at køre med 0.4-0.6 bar hvis det er bygget ordentligt og man sørger for at pleje sin motor med go olie og venter med at smække til den, indtil motoren er ordentligt varm.. men hvad ved jeg .. er ny på området .. så det måske fint nok at starte med at smadre en bil til 8000 istedet for en til 80000 når man ikke har leget med det før :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 jan 2009, 00:51 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Lyder som om du har lidt interesse for det frem for bare at vil have nogle nemme heste fordi du har hørt at......

Forudsætning for at det skal lykkedes er at bilen i forvejen har indsprøjtning og et kompressionsforhold der ikke er alt for højt.

Hvad er dit kompressionsforhold?

Dit ladetryk vil afhænge af hvornår du løber ind i detonation (tændingsbanken). Og det er primært tændingen som du får udfordring med her. Men har du mod på det og lyst til at lære, så er det bare at kaste dig ud i det.

Væsentlige ting:
Minimum et tilskudssystem (MF2 eller lignende) - det er must!!
Måling på blandingen, evt. bare narrow lambda for at sikre du er godt over AFR 14.7 / lambda 1 under tryk
Turbomanifold
Turbo
Intercooler (afhjælper dine udfordringer med detonation)

Du kan være heldig du kan bibeholde dine standard dyser med det ønske/begrænsning i ladetryk (det ser du når du læser på lambda), pumpen burde kunne følge med de 0,6 bar.

En brugt motor kan være fint legetøj til lav-budget første-gangs-turbo eksperiment. Og så længe du tænker dig om mht til blandingen og tændingsbanken, ja så kan du være fint heldig at du får et spændende resultat. Men det er klart du gør det noget vanskelig at tæmme tændingsbanken ved ikke at kunne styre tændingen.

Turbomanifolden skal du bygge med så lange rør som muligt for at få mindst mulig modtryk (modtryk fremmer tændingsbanken). Dertil vælge en turbo med forholdsvis stor turbine, gerne en med T3 turbine. Igen for at få mindst mulig modtryk.

Klø på :reading: og først og fremmest spørg!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 jan 2009, 07:29 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 jul 2003, 07:49
Indlæg: 169
Geografisk sted: Vorbasse
Jeg har stemt ja...
Som sagt tidligere er de motor rigtig stærke. Jeg har en kammerat der byggede turbo på samme motor, den havde gået omkring 300.000, da han byggede turbo på. Den ydede 174 hk kun med hævet benzintryk(5 bar), intercooler(626 diesel), 2,5" udstødning og 0,4 bar (T3)...
Men du skal nok ikke regne med den er særlig økonomisk at køre i...

Da den orginale manifold ikke er støbejern kan man sagtens lave om til en turbo manifold. jeg køre selv med ombygget GE manifold på min GWér(samme motor bare med wastetspark som orginal)

Mener at standart kompressionsforhold er 9:1

_________________
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=3027
Mazda 929 (JE) med MS og turbo


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team