turbo tuning

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Bjørn

turbo tuning

#1 Indlæg af Bjørn »

Hej

Mit første spørgsmål går på krumtappens indflydelse på stempelhastigheden og dermed motorens holdbarhed ved turbo tuning.

Under BMW tuningsprojekterne står der at Finn og Henrik ikke mener at der er noget specielt til hindre for at benytte en anden krumtap pga. moderne motorolier. Hvad er jeres mening? De opnår jo en væsentlig volumeforøgelse ved at benytte en anden krumtap.

Spørgsmål to:
Mht. kompression. Hvis man nu sænker motorens kompression til f.eks. 8, har man så ikke mulighed for at køre med et meget højt tryk? Motoren bliver måske nok lidt sløv før turboen begynder, men så må der vel også ske ting og sager?

Spørgsmål 3:
Flere ventiler. Er der nogen umiddelbar fordel ved at have f.eks. 24 ventiler i stedet for 12 når man snakker turbotuning?

Spørgsmål 4:
Afbalancering. Afbalancere man stempler m.m. for at øge motorens holdbarhed og/eller er der andre fordele? Hvad koster det?

Håber at I kan være behjælpelige med nogle gode svar.

Bjørn
Brugeravatar
LasseW
Senior Medlem
Indlæg: 476
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Brøndby Strand
Kontakt:

Re: turbo tuning

#2 Indlæg af LasseW »

1. Stemplets middelhastighed skal helst ikke overstige 22 meter i sekundet
Formlen er (slaglængden x omdrejningerne) / 30 = middelhastighed

Fidusen ved at ændrer slaglængden er jo at volumen øges, men motorens karrekstik ændres dog også samtidig.

2. Jo det er rigtigt desto lavere kompressione desto højere ladetryk er muligt. Det skal så heller ikke sænkes unødigt da motoren taber effekt ved sænkningen.

3. Jo helt sikkert flere ventiler. Med ladetryk på motoren kommer der mere udstødningsgas der skal ud, flerer og større ventiler hjælper for at få gasserne både ind og ud.

4. Du får en omdrejningsvillig motor der går godt i tomgang samt det er nødvending for ikke at ødelægge motoren hvis den råtunes.

mvh Lasse
mvh Lasse
BMW E36 + Toyota Supra MKIII + Toyota Sportsvan med stort S hvis I forstår sådan en lille en
Palle
Indlæg: 7
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

Re: turbo tuning

#3 Indlæg af Palle »

Hej Bjørn,

Det vigtigste er vist nok at afbalancere krumtap, svinghjul og kobling. Men også plejlstænger og stempler kan betyde noget. Førstnævnte operation koster vel fra 1000 kr og opefter, mens afbalancering af stempler og plejlstænger koster lidt mere afhængig af hvor man får det lavet.
Angående kompression, så har jeg oplevet en BMW M20 motor med 7,5:1 og ladetryk op mod 1,5 bar. Den havde et programmerbar motorstyringssystem, omkring 420 hk og gik perfekt i tomgang. Til gengæld kræver effektniveauet en kobling med sintersmetal-belægning - den er digital i sin karakteristik og bestemt uegnet til bykørsel.
Flere ventiler er måske meget godt, men et ældre 2 ventilet topstykke er jo ofte en del billigere - også hvis man er uheldig og får ødelagt det.
Og hvis du kører i BMW så husk at melde dig ind i BMW Club Danmark;-)
Bjørn

Re: turbo tuning

#4 Indlæg af Bjørn »

Hej Palle
Hvorfor skal svinghjulet afbalanceres? Er det ikke det i forvejen? Jeg er godt klar over at der er fordele ved at få lettet sit svinghjul, men det er da ikke pga. motorens holdbarhed men pga. motorens ”villighed”.

Mht. afbalancering af krumtappen er det så også det samme, som Jens er inde på, når han snakker om flugtboring af krumtappen? (se emne ATT: Jens med forfatter anden)
Sammenhængende overfald har det kun betydning ved høje omdrejninger (over 6500) eller er det generelt bare godt for holdbarheden? Har det overhovedet betydning ved turbotuning?

Mvh. Bjørn
Brugeravatar
jens
Mester Medlem
Indlæg: 788
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: turbo tuning

#5 Indlæg af jens »

Sammenhængende overfald er kun til ekstreme motorer
Jan
Senior Medlem
Indlæg: 406
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: turbo tuning

#6 Indlæg af Jan »

ATT: PALLE
Hvorfor svarer du ik når man skriver til dig???
BMW E34 540i touring
BMW E39 540i
Besvar