CoooL skrev:
lige et tillægs spørgsmål: insprøjtnings dysser... skal de have 1 på et bestem ben og stel på det andet eller er de lige glade emd det?
Start med at læse op på MS der er en del god information ... men en indsprøjtningsdyse er stel styret .. dvs at hver dyse har konstant +12v på det ene ben (husk en sikring) og styreboksen steller så den anden side af dysen (spolen i dysen) når dysen skal åbne ...
Om der er forskel på hvilket ben der er + og - så vil jeg umilbart sige ja .. .. et lille klip fra Lenz lov (wikipedia)
Citat:
Lenz’s lov for induktionsstrømmens retning.
Når antallet af magnetiske feltlinjer vokser i en spole, dannes der en induktionsstrøm der forsøger at modvirke de nytilkommende feltlinjer ved at danne feltlinjer der går den modsatte retning.
Når antallet af feltlinjer så falder f.eks. når magneten trækkes ud, søger spolen at erstatte de feltlinjer der mistes, derfor dannes en induktionsstrøm med feltlinjer i samme retning som de oprindelige.
I korte træk siger Lenz's lov: Naturen vil modvirke en ændring af flux.
Hvis jeg skal prøve at oversætte det bliver det noget i stil med at en jernkerne (dysens akse der sidder inde i spolen) vil bevæge sig frem eller tilbage alt efter hvilken retning strømmen løber i spolen.. det er samme princip som i en højtaler.. der vil membrane bevæge sig ud/ind afhængig af hvilken vej strømmen løber...
Når der snakkes om hvilken vej strømmen løber så går jeg udfra at der menes fra + til - selvom den reelt løber fra minus til plus ...
Lige pt har jeg ikke undersøgt det nærmere for da jeg da jeg lavet mit ledningsnet brugte jeg resterne af et oem lednings net som udgangspunkt .. og jeg kan da ikke huske hvilken side der var hvad