Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 19:24

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Admin
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Borup
Udledt af tråden her: http://www.fiatklubdanmark.dk/viewtopic.php?t=19080 kunne jeg godt tænke mig at høre folks meninger om subjekt?

.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
John Sahl skrev:
Udledt af tråden her: http://www.fiatklubdanmark.dk/viewtopic.php?t=19080 kunne jeg godt tænke mig at høre folks meninger om subjekt?

.

Det sjove er vel at mange "færdiglavet" knaster stammer fra standard knaster der bare er slebet om...

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Det er jo noget pjat at de bliver svækket - hvordan skulle det ske?
Hvordan tror de at nye knastaksler fremstilles? De laves af "blanks" som også slibes - tada...

Alt kan naturligvis ødelægges, laves forkert osv. - men processen i sig selv er den samme som for at lave helt nye, helt forfra.

Problemet med reprofilering er at der ikke er samme mængde materiale at arbejde med, som fra en ikke-tilvirket ny støbning (nogle gange billet).
Det betyder at det f.eks. er vanskeligt at lave mere løft end på udgangspunktet - det kan nemlig kun laves at gøre base circle mindre, og det kan give problemer enten med sær geometri på vippetøj, eller nogle lidt uheldige løsninger omkring shims til løftere/følgere.

Så som ganske meget ofte, så er det et spørgsmål om at "det afhænger..."

Ekstreme profiler kan det ofte ikke lade sig gøre at lave som reprofilerede - "fast road"-varianter der lige giver et lille nøk over standardudgaven kan det ofte godt.

Jeg kørte flere sæsoner i Golf'en med en reprofileret fra Westspeed til min 8V'er.
Den havde ca. 0,5-1 mm. mere løft end den originale GTI-knast, og så længere varighed (283 grader - guderne må vide hvordan det er målt - men nok 0 til 0 løft, mod ca. 240 eller sådan på originalen).
Jeg havde aldrig problemer med den.

Havneren har kørt med en tilsvarende i sin kværn - jeg mener dog at den døde til sidst. Som jeg husker chatten med ham, så er det noget uklart om det var grundet dårligt produkt - den havde i hvert fald kørt en hulens masse kilometer inden det gik galt.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
har set og monteret og endda kørt med slebne selv(mine er piper og alle de andre westspeed)

mine knaster har kørt 180k km uden slid eller problemer (piper) og dem jeg har monteret i andres biler køre også uden problemer (alle i sierra dohc) som langt fra er hård ved knasterne, de bliver overskuyllet i hele tiden af olie.

kunne forestille mig at de lidt dårlige rygter kan være pga motore som (kender mest til ford) ford´s OHC og CVH maskiner, men de æder std og uorg knaster som de vil, det er mest olien og skifteintervaller der bestemmer dødligheden af knasterne.

Titel:

Wildert skrev:
Det er jo noget pjat at de bliver svækket - hvordan skulle det ske?
Hvordan tror de at nye knastaksler fremstilles? De laves af "blanks" som også slibes - tada...

Nye knastaksler fremstilles som du selv skriver af blanke emner - derefter overfladehærdes de og det er dét som er hele issuet i argumentet mod at re-profilere en knastaksel for at spare 1500-2000 kr på en knast.
Jeg kan godt se at du i dit tilfælde har haft god succes med en re-profileret knast, men det ændrer jo ikke det faktum at det i andres tilfælde har været en knapt så heldig løsning.

Pointen med tråden på FKD's forum er at påpeje at det er et dumt sted at spare sine penge når beløbet ikke er større end 1500-2000 kr. pr. knast

Titel:
Mester Medlem

Der er helt klart nogle knaster som ikke er bøvlet værd, bla 4age 16v, der er for lidt og gøre med...

Men til gengæld har jeg haft god erfaring med en 3e knast, gav helt klart mere træk ud på rpm, uden og miste bunden.

Tror der er meget forskelligt, fra knast til knast, om det kan betale sig...

Det med om de svækkes, har jeg aldrig hørt inden for toyota, men skal ikke kunne sige om andre mærker bliver svagere efter slibning..

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Billede
Et billede af 2 standart knaster.
den venstre løfter 0,6 mm mere og har 15 grader mere dureation.
Med det blotte øje er der stor forskel på de 2 profiler.
Men det er det vi prøver at lave hvis vi sliber det højre om til en skarpere knast.
En repofileret knast bliver altid i min verden et kompromis.
Imellem levetid og agressivitet.
Og jeg ville kun bruge det på en motor der bruges til race.
Og det var kun hvis økonomien styrede projektet, så som folkerace.

Hvis man læser lidt om hvordan en knastaksel laves, og hvordan det hele virker.
Så står det klart at en reprofileret, aldrig kan blive som en der er fremstillet af et nyt emne, selvom de har samme "salgs" data.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Tricker skrev:
Jeg kan godt se at du i dit tilfælde har haft god succes med en re-profileret knast, men det ændrer jo ikke det faktum at det i andres tilfælde har været en knapt så heldig løsning.

Jeg kan faktisk smide en lille curve ball ind i debatten også: Jeg har i sin tid købt et komplet Kent Cams kit til en Opel CIH-kværn (på ingen måde kendt for at æde knaster). Det var knast, 8 nye løftere, samt en dims til at forhøje oliestanden i topstykket (slås i hullet til oliereturen).

Alt monteret korrekt, etc. - knasten døde på under en uge, og havde taget et par af løfterne med.
Lindebjerg Car Parts undrede sig noget, men efter lidt frem og tilbage var der ingen kvaler - jeg fik en ny knast og et par nye løftere. Alt monteret på samme måde igen - og kørte perfekt derefter...

Nu er jeg langt fra Kent Cams-fan - men det har intet at gøre med den mekaniske kvalitet af produktet. Pointen er bare at der kan gå en hel del andre ting galt også, end at problemet skal tilskrives reprofilering af knaster som sådan.

Jeg er enig med Morten i at man kun kan nå "så langt" inden det bliver et problem - men at skære det over en kam er IMO overdrevet.

Men så igen - vi behøver ikke være enige - vi kan hver især komme med vores erfaringer og argumenter, og "tilskuere" kan træffe deres egne beslutninger baseret på DERES preferencer og ønsker.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Moderator

Nye knaster OEM er ofte ret høj kvalitet. Fin kontrol over hærdeprocessen, og den rigtige basediameter.

Aftermarket lavet på nyt emne kan have samme egenskaber, men der er flere historier omkring spiste løftere hist og pist. klar indikation af hærdeproblemer nu og da.

"hjemmefusk" dvs- omslebne stdknaster har mindre basecircle, uens resthærdedybde, og genhærdes ofte ikke. Ved montering går geometrien på løftere m.v. ofte i en dum retning. I nogle tilfælde får knastprofilen ovenikøbet mindre bæreflade, så man har nu en kombination at dårlig geometri, tvivlsom hærdekvalitet og forøget fladetryk, plus det faktum at skarpere knaster normalt bliver brugt meget hårdere.

Man kan ca. se kvaliteten på knastakslen på prisen.

Det kan godt være det kan gå med den omslebne knastaksel, men husk at den knastaksel har nogle kompromisser indbygget. Når man køber en omslibning til 800kr, og efter 14dage opdager at 2 af knasterne der forsvundet fra akslen, og i spånform har været en tur igennem oliepumpen, så skal man huske at glæde sig over at knastakslen var billig. Går det godt så sparede man jo 2000kr , så det er en risikoafvejning om man tør eller ej.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

Eneste grund til jeg købte omsleben, er man ikke kan på til den 3ete maskine, så var tvunget til det...
Ville heller ikke spare de par tusinde kroner..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time