HenrikGM skrev:
ae86 skrev:
[
En ting jeg ikke kan lade være med at tænke på er om du har sat dig ind i fordele Vs ulemper ved et flerventilet topstykke ?? jeg syntes det er ret ufedt at GM panisk bliver ved med at klamre sig til sit 2v topstykke og istedet bruger (spilder) eksotiske materialer på at prøve at indhente hvad de kunne have klaret med en midelmådigt 4v top med slatne knaster uden fancy CNC portning og Titaniums ventiler (kan være den skulle beholde plejlstængerne da der er en syg stor masse i rotation her.. og med en moderne top ville åndedrættet i toppen af omdrejnings scalaen gøre det interessant at hæve rpm limit) ... hvis de havde "spildt" samme energi på port udformning af en 4V top (eller bare 3V for den sags skyld.. mener de har leget med en 3V'er til LS modellen) var der nok kommet mere end bare 500hk ud af 7L
Det skulle ikke undre mig hvis friktions tabene og massen i LS7's ventilfjeder arrangement er større end hvad der kunne opnås med en tilsvarende 4V top
Nu er du jo ret for alvor ude med riven efter det LS7 topstykke....
Hvad angår potentiale igennem topstykket:
2JZ topstykket er ikke engang i nærheden af at være med.
VW 1,8T 20V. Ikke i nærheden
Toyota silvertop, ikke i nærheden.
Volvo 16V, tæt ved, men no cigar.
Du skal ud og finde et topstykke der kan realisere intet mindre end 317CFM@28" i sin std form, ved std knastens ventilløft før du er med hvad angår potentialet i LS7 toppen. Kan du det? Nej vel?
Jeg er ikke amerikanermand, men man kan ikke være blind overfor det faktum at GM har fået en 2ventilet motor frem i std form ,med et meget mere færdigudviklet topstykke end nogen andre jeg endnu har flowtestet.(std topstykker).
Faktisk vil jeg gå så vidt som til at pointere at der er flere ting der KLART indikerer at flere at 4ventils motorerne, og endda især de 5ventilede motorer direkte er lavet fordi det var en bonderøvsmetode at få mere flow(de slipper nemligt afsted med nogle grove uhyrligheder som coreshifts, hængenosser og andet sjusk). Udnyttelsesgraden er nærmest gående mod latterlig.
GM toppen er faktisk pænere lavet end de fleste, kun BMWs M5 motor er lavet tilsvarende gennemtænkt. (af dem jeg har flowet til dato)
Så nå nu vi snakker om GMs motor i bådanker jargon, så må stort set alt andet i samme prisklasse (hk/kr) være regulært metalaffald.
Du misser fulstændigt pointen ...
Selfølig kan et topstykke der stammer fra en 4 cyl 1600 motor ikke flowe det samme som en top til en 7L V8... det lille 4 cyl topstykke skal leverer luft til 400cc pr cyl hvor imod den store LS7 top skal levere luft til 875cc .. over det dobbelte... men du får også en del besvær med at tilpasse en 1600 cc top så den passer på en LS7'er
På din liste er der kun 1stk n/a 4V motore .. hvis vi inkludere 4age bluetop (for der kan jeg lige huske hk e.t.c.) så har "super racer corvette LS7 motoren med titaniums plejlstænger og ventiler og CNC fræset porte" 505hk fra 7L .. en gammel 80'er motor i støbejern har 124hk fra 1.6L ... det er 72 hk/L for LS7 og 77.5hk/L for 4AGE !!! og 124hk fra en 1.6L 16V motor er ikke ret hårdt pumpet...
Men jeg vil stadigt hårdnakket påstå at et par 16V (eller et par 12V) topstykker til LS7 eren nemt kan laves så de flower det samme som dens 2V topstykke .. og det er UDEN fancy CNC portning...du er selv inde på hvad fabrikanterne kan slippe afsted med af core shift e.t.c på en 4V top i modsætning til en 2V top
Så hvor GM vælger at presse 2V teknologien til det yderste så har alle andre fabrikanter valgt at tage fler ventils vejen for at opnå samme (eller bedre) resultat..
Udover fordelen ved 2 indsugningsventiler Vs 1 indsugningsventil.. så får du også et pentroof forbrændingskammer som er hemi overlegent ...
Jeg har lige prøvet at smide LS7's boring (105mm.. den sorte cirkel) op som CAD med et par 40mm indsugningsventiler ... de kan lige være der... 40 mm giver en anelse mere ventil areal .. men de er dog kommer så tæt på væggen (og hinanden) at noget af deres flow potentiale forsvinder ved skygge virkning.. men en af fiduserne med 2 indsugningsventiler er jo at man hurtigere får åbnet op for "sluserne" og derfor kan man med god sansynelighed klare sig med nogle mindre ventiler og stadigt flowe det samme (have samme areal under kurven) som 2v toppen.. hvis ikke mere..
her er et billedet