Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 12 dec 2024, 09:50

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 45 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 18 dec 2008, 18:35 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
JerrilD skrev:
Så heller en www.shelbysupercars.com :) V8 twinturbo

Den er hurtigere end en bugatti

http://www.shelbysupercars.com/video-jay-leno.php
jamen for satan da. den er jo også med sådan en GM aflægger stødstangsmotor!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 dec 2008, 19:40 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
ae86 skrev:
[
En ting jeg ikke kan lade være med at tænke på er om du har sat dig ind i fordele Vs ulemper ved et flerventilet topstykke ?? jeg syntes det er ret ufedt at GM panisk bliver ved med at klamre sig til sit 2v topstykke og istedet bruger (spilder) eksotiske materialer på at prøve at indhente hvad de kunne have klaret med en midelmådigt 4v top med slatne knaster uden fancy CNC portning og Titaniums ventiler (kan være den skulle beholde plejlstængerne da der er en syg stor masse i rotation her.. og med en moderne top ville åndedrættet i toppen af omdrejnings scalaen gøre det interessant at hæve rpm limit) ... hvis de havde "spildt" samme energi på port udformning af en 4V top (eller bare 3V for den sags skyld.. mener de har leget med en 3V'er til LS modellen) var der nok kommet mere end bare 500hk ud af 7L

Det skulle ikke undre mig hvis friktions tabene og massen i LS7's ventilfjeder arrangement er større end hvad der kunne opnås med en tilsvarende 4V top




Nu er du jo ret for alvor ude med riven efter det LS7 topstykke....

Hvad angår potentiale igennem topstykket:
2JZ topstykket er ikke engang i nærheden af at være med.
VW 1,8T 20V. Ikke i nærheden
Toyota silvertop, ikke i nærheden.
Volvo 16V, tæt ved, men no cigar.

Du skal ud og finde et topstykke der kan realisere intet mindre end 317CFM@28" i sin std form, ved std knastens ventilløft før du er med hvad angår potentialet i LS7 toppen. Kan du det? Nej vel?

Jeg er ikke amerikanermand, men man kan ikke være blind overfor det faktum at GM har fået en 2ventilet motor frem i std form ,med et meget mere færdigudviklet topstykke end nogen andre jeg endnu har flowtestet.(std topstykker).
Faktisk vil jeg gå så vidt som til at pointere at der er flere ting der KLART indikerer at flere at 4ventils motorerne, og endda især de 5ventilede motorer direkte er lavet fordi det var en bonderøvsmetode at få mere flow(de slipper nemligt afsted med nogle grove uhyrligheder som coreshifts, hængenosser og andet sjusk). Udnyttelsesgraden er nærmest gående mod latterlig.

GM toppen er faktisk pænere lavet end de fleste, kun BMWs M5 motor er lavet tilsvarende gennemtænkt. (af dem jeg har flowet til dato)

Så nå nu vi snakker om GMs motor i bådanker jargon, så må stort set alt andet i samme prisklasse (hk/kr) være regulært metalaffald. :coffee:

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 dec 2008, 22:39 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
lqs skrev:
..hvor meget realiteter mon der egentlig er i den?

Der er vist en rullende prototype.

Et godt spørgsmål kunne måske være hvad skulle få pengestærke folk til at vælge en Zenvo frem for en af konkurrenterne? Kan den et eller andet meget bedre end de andre? Er den voldsomt anderledes? Et eller andet sted må folk der køber den slags bil vel mest købe dem for at kunne sige " jeg har en xxx i garagen" til de andre rigmænd. Det er vel her brands som Ferrari, Lambo, McLaren rykker. Hvilket sikkert også var begrundelsen for at genoplive Bugatti navnet. Mon der bliver noget prestige i at eje en Zenvo i de kredse? Alle den her type biler er jo så hæftige at deres virkelige evner slet ikke kan nydes på offenlig vej. Ja Zenvo folkene siger jo godt nok at de modsat mange af de andre supersportsvogne, vil lave en bil man faktisk kan køre almindeligt i.

Personligt får designet mig nu lidt til at tænke på bilgalleri.dk. Der er for lidt klassisk skønhed og for meget "ung man med et sejt glasfiber stylings sæt" til en bil i den klasse. Holder det også om 10 år? :?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 dec 2008, 22:47 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
HenrikGM skrev:
ae86 skrev:
[
En ting jeg ikke kan lade være med at tænke på er om du har sat dig ind i fordele Vs ulemper ved et flerventilet topstykke ?? jeg syntes det er ret ufedt at GM panisk bliver ved med at klamre sig til sit 2v topstykke og istedet bruger (spilder) eksotiske materialer på at prøve at indhente hvad de kunne have klaret med en midelmådigt 4v top med slatne knaster uden fancy CNC portning og Titaniums ventiler (kan være den skulle beholde plejlstængerne da der er en syg stor masse i rotation her.. og med en moderne top ville åndedrættet i toppen af omdrejnings scalaen gøre det interessant at hæve rpm limit) ... hvis de havde "spildt" samme energi på port udformning af en 4V top (eller bare 3V for den sags skyld.. mener de har leget med en 3V'er til LS modellen) var der nok kommet mere end bare 500hk ud af 7L

Det skulle ikke undre mig hvis friktions tabene og massen i LS7's ventilfjeder arrangement er større end hvad der kunne opnås med en tilsvarende 4V top




Nu er du jo ret for alvor ude med riven efter det LS7 topstykke....

Hvad angår potentiale igennem topstykket:
2JZ topstykket er ikke engang i nærheden af at være med.
VW 1,8T 20V. Ikke i nærheden
Toyota silvertop, ikke i nærheden.
Volvo 16V, tæt ved, men no cigar.

Du skal ud og finde et topstykke der kan realisere intet mindre end 317CFM@28" i sin std form, ved std knastens ventilløft før du er med hvad angår potentialet i LS7 toppen. Kan du det? Nej vel?

Jeg er ikke amerikanermand, men man kan ikke være blind overfor det faktum at GM har fået en 2ventilet motor frem i std form ,med et meget mere færdigudviklet topstykke end nogen andre jeg endnu har flowtestet.(std topstykker).
Faktisk vil jeg gå så vidt som til at pointere at der er flere ting der KLART indikerer at flere at 4ventils motorerne, og endda især de 5ventilede motorer direkte er lavet fordi det var en bonderøvsmetode at få mere flow(de slipper nemligt afsted med nogle grove uhyrligheder som coreshifts, hængenosser og andet sjusk). Udnyttelsesgraden er nærmest gående mod latterlig.

GM toppen er faktisk pænere lavet end de fleste, kun BMWs M5 motor er lavet tilsvarende gennemtænkt. (af dem jeg har flowet til dato)

Så nå nu vi snakker om GMs motor i bådanker jargon, så må stort set alt andet i samme prisklasse (hk/kr) være regulært metalaffald. :coffee:


Du misser fulstændigt pointen ...

Selfølig kan et topstykke der stammer fra en 4 cyl 1600 motor ikke flowe det samme som en top til en 7L V8... det lille 4 cyl topstykke skal leverer luft til 400cc pr cyl hvor imod den store LS7 top skal levere luft til 875cc .. over det dobbelte... men du får også en del besvær med at tilpasse en 1600 cc top så den passer på en LS7'er :roll:

På din liste er der kun 1stk n/a 4V motore .. hvis vi inkludere 4age bluetop (for der kan jeg lige huske hk e.t.c.) så har "super racer corvette LS7 motoren med titaniums plejlstænger og ventiler og CNC fræset porte" 505hk fra 7L .. en gammel 80'er motor i støbejern har 124hk fra 1.6L ... det er 72 hk/L for LS7 og 77.5hk/L for 4AGE !!! og 124hk fra en 1.6L 16V motor er ikke ret hårdt pumpet...

Men jeg vil stadigt hårdnakket påstå at et par 16V (eller et par 12V) topstykker til LS7 eren nemt kan laves så de flower det samme som dens 2V topstykke .. og det er UDEN fancy CNC portning...du er selv inde på hvad fabrikanterne kan slippe afsted med af core shift e.t.c på en 4V top i modsætning til en 2V top

Så hvor GM vælger at presse 2V teknologien til det yderste så har alle andre fabrikanter valgt at tage fler ventils vejen for at opnå samme (eller bedre) resultat..

Udover fordelen ved 2 indsugningsventiler Vs 1 indsugningsventil.. så får du også et pentroof forbrændingskammer som er hemi overlegent ...

Jeg har lige prøvet at smide LS7's boring (105mm.. den sorte cirkel) op som CAD med et par 40mm indsugningsventiler ... de kan lige være der... 40 mm giver en anelse mere ventil areal .. men de er dog kommer så tæt på væggen (og hinanden) at noget af deres flow potentiale forsvinder ved skygge virkning.. men en af fiduserne med 2 indsugningsventiler er jo at man hurtigere får åbnet op for "sluserne" og derfor kan man med god sansynelighed klare sig med nogle mindre ventiler og stadigt flowe det samme (have samme areal under kurven) som 2v toppen.. hvis ikke mere..

her er et billedet
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 dec 2008, 03:59 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
en LS7 motor er en STANDARD motor, ikke en super race et eller andet motor! den er sjovt nok også dækket af GMs garantier... samt overholder alle pt gælden forureningsværdier. lige for at få det med i det store billede.
nu har HENRIK nævnt en del andre standard motorer, der ikke flower lige så meget som den her veteran2ventilstødstangsgammeldagslatterligmotor. prøv lige at liste nogen moderne motorer op der flower mere...
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 dec 2008, 05:37 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
lqs skrev:
en LS7 motor er en STANDARD motor, ikke en super race et eller andet motor! den er sjovt nok også dækket af GMs garantier... samt overholder alle pt gælden forureningsværdier. lige for at få det med i det store billede.
nu har HENRIK nævnt en del andre standard motorer, der ikke flower lige så meget som den her veteran2ventilstødstangsgammeldagslatterligmotor. prøv lige at liste nogen moderne motorer op der flower mere...
MVH søren


Jeg er ikke enig med Henrik så jeg tager den første på listen .. 2jzgte .. ikke noget super topstykke men det skulle flowe omkring 200CFM i std form ved kun .300 inch løft (7.62mm)

LS7 flower 317CFM@28 ifølge Henrik (ved 15mm løft)

Det kan jeg da kun tolke som om 2jzgte er overlegen..

3L og 6cyl giver 500cc pr cyl hvilket er .4 CFM/cc cyl vol
7L og 8cyl giver 875cc pr cyl hvilket er .362 CFM/cc cyl vol

500cc~1.7657 Cubic feet-> 113.27 CFM/CFeet
875cc~3.09 Cubic feet -> 102.6 CFM/ CFeet

875cc er 75% mere end 500cc ... 200cfm+75% er 350cfm ... så en LS7'er skulle flowe 350cfm for at flowe det samme som en 2jzgte


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 dec 2008, 11:16 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
pas lige på.... det du skriver herover, kunne læses som om et topstykke flower DÅRLIGE pga længere slag....


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 dec 2008, 13:02 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 668
Geografisk sted: Lolland, Danmarks "Californien"
Der er en artikel på deres hjemmeside fra bilmagasignet hvor der står hvem der står bag den http://www.zenvoautomotive.com/pages/v2 ... asinet.pdf

_________________
Jonas Olsen

Alt ka lade sig gør, det "umulige" tager bare lidt længer tid...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 dec 2008, 14:57 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
lqs skrev:
pas lige på.... det du skriver herover, kunne læses som om et topstykke flower DÅRLIGE pga længere slag....


:?

LS7 er næsten kvadradisk.. Boring:104.8mm Slag:101.6mm
2JZ er kvadradisk... Boring & Slag: 86mm

Så om noget så har 2jz da længere slag i forhold til sin boring.. men LS7 er så tæt at det næppe har nogen betydning


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 dec 2008, 17:07 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
ae86 skrev:
[
Du misser fulstændigt pointen ...

Selfølig kan et topstykke der stammer fra en 4 cyl 1600 motor ikke flowe det samme som en top til en 7L V8... det lille 4 cyl topstykke skal leverer luft til 400cc pr cyl hvor imod den store LS7 top skal levere luft til 875cc .. over det dobbelte... men du får også en del besvær med at tilpasse en 1600 cc top så den passer på en LS7'er :roll:

På din liste er der kun 1stk n/a 4V motore .. hvis vi inkludere 4age bluetop (for der kan jeg lige huske hk e.t.c.) så har "super racer corvette LS7 motoren med titaniums plejlstænger og ventiler og CNC fræset porte" 505hk fra 7L .. en gammel 80'er motor i støbejern har 124hk fra 1.6L ... det er 72 hk/L for LS7 og 77.5hk/L for 4AGE !!! og 124hk fra en 1.6L 16V motor er ikke ret hårdt pumpet...

Men jeg vil stadigt hårdnakket påstå at et par 16V (eller et par 12V) topstykker til LS7 eren nemt kan laves så de flower det samme som dens 2V topstykke .. og det er UDEN fancy CNC portning...du er selv inde på hvad fabrikanterne kan slippe afsted med af core shift e.t.c på en 4V top i modsætning til en 2V top

Så hvor GM vælger at presse 2V teknologien til det yderste så har alle andre fabrikanter valgt at tage fler ventils vejen for at opnå samme (eller bedre) resultat..

Udover fordelen ved 2 indsugningsventiler Vs 1 indsugningsventil.. så får du også et pentroof forbrændingskammer som er hemi overlegent ...

Jeg har lige prøvet at smide LS7's boring (105mm.. den sorte cirkel) op som CAD med et par 40mm indsugningsventiler ... de kan lige være der... 40 mm giver en anelse mere ventil areal .. men de er dog kommer så tæt på væggen (og hinanden) at noget af deres flow potentiale forsvinder ved skygge virkning.. men en af fiduserne med 2 indsugningsventiler er jo at man hurtigere får åbnet op for "sluserne" og derfor kan man med god sansynelighed klare sig med nogle mindre ventiler og stadigt flowe det samme (have samme areal under kurven) som 2v toppen.. hvis ikke mere..

her er et billedet
Billede


Det du faktisk foreslår GM at gøre at at droppe det fine håndværk, købe nogle dårligere støbninger og møje nogle flere ventiler i og ellers skide på design og forædling af konstruktionen, præcist som de tidligere nævnte 4 og 5ventilede eksempler.

Svarer til at bede BMW skrotte deres 4ventilede CNC portede topstykker(M5 V8 feks), købe noget kinakram og flæske 5ventiler i uden nogen form for styr på kanaler, etc.

2JZ, AEB, APU, Silvertop, etc. har det til fælles at de ikke er lavet ret godt. Man har bare kompenseret for dårlig konstruktion med flere ventiler.

Der adskiller LS7 motoren sig dramatisk, idet topstykket faktisk er lavet færdigt.

Spørgsmålet er hvad man vil opnå. Udviklingsmæssigt er LS7 topstykket lysår foran, og matches kun på "færdighed" af ganske få motorer.

Jeg er da enig i at det er gammeldags teknik med stødstangsaktiverede ventiler, men det er til gengæld udviklet færdigt.
Som sagt, så bliver det svært at finde tilsvarende motorer der ligger på samme tekniske niveau. Bådanker kan man ihvertfald ikke kalde det.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 45 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 63 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team