Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 21:30

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 22 okt 2008, 22:52 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Hej Folkens.

Jeg vil have gang i en "ny" maskine til min volvo 740 turbo her til vinter. Og der er to muligheder, men jeg kan ikke helt beslutte mig for hvad jeg skal vælge. Jeg er blevet tilbudt disse to frækkterter her..

Mulighed 1: En B204FT (2.0 16v) fra en importeret 900 serie med 100.000km på tælleren. Hvad der ellers skal ske med maskinen har jeg ikke tænkt over.. yder std. 190hk..

Mulighed 2: Friskboret B21ET bund med 4 sprit nye smedede stempeler. Nye lejer over hele linien, helt sprit ny Grp. A udstødningsmanifold (svarer vidst bare til 940 typen...), Sprit ny Garrett T04 turbo med Grp. A trim. Et sæt store ventiler (38/45mm??)

Hvilket sprøjt der skal bruges til den ene eller den anden opsætning, grubler jeg stadig over.

Men hvilken maskine ville i vælge?

Dennis...

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 okt 2008, 17:32 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 jan 2006, 19:50
Indlæg: 786
Geografisk sted: Ribe
Tja den ene er "ny" og den anden har kørt 100.000km.

Hvis prisen var den samme ville jeg vælge den "nye" og håbe på at den er lavet ordenligt.

_________________
Husk at man aldrig må lukke røgen ud af elektronikken!!
Da det ikke virker uden..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 okt 2008, 17:42 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
B204ft motoren.
Da du ellers kan rende ind i problemer til syn.
B21 er for gammel til at kunne overholde emmesions kravende i en 740.
Hvad er effektmålet?(300+ hk)
Under alle omstændigheder skal B204 motoren adkilles og kontrolleres,for slid.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 okt 2008, 19:41 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Morten VJ skrev:
B204ft motoren.
Da du ellers kan rende ind i problemer til syn.
B21 er for gammel til at kunne overholde emmesions kravende i en 740.
Hvad er effektmålet?(300+ hk)
Under alle omstændigheder skal B204 motoren adkilles og kontrolleres,for slid.

MVH

Morten


B204FT er fin. Kan lave meget power med ret sammensætning.

B21ET kan NEMT overholde kravet for en 740Turbo. Det er på ingen måde et problem for de tidlige 740.

Hvad er lige årsagen til at den B204FT skal adskilles og kontrolleres for slid efter 100.000km?


Er selv ejer af en B21ET der har fået pisk i 25år, og med 427.000km på klokken, og 198hk målt på natmekkerens, stort set uden olieforbrug, fuldstændigt uåbnet, og med den turbo den forlog fabrikken med.

Har lige fået en B23ET foræret fordi den jo ikke var noget værd("tårnhøjt" kmtal, +350kkm). Ved adskillelse viser det sig at der stortset ikke er vendekant i boringen, og krydshoningen er stadig flot.
Nu honer jeg den så op til lidt mere "plads", så får den nye ringe, og så samler jeg den igen. Mon ikke den så kan lave 350hk de næste 400.000km igen...

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 okt 2008, 19:46 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Volvo-Dennis skrev:
Hej Folkens.

Jeg vil have gang i en "ny" maskine til min volvo 740 turbo her til vinter. Og der er to muligheder, men jeg kan ikke helt beslutte mig for hvad jeg skal vælge. Jeg er blevet tilbudt disse to frækkterter her..

Mulighed 1: En B204FT (2.0 16v) fra en importeret 900 serie med 100.000km på tælleren. Hvad der ellers skal ske med maskinen har jeg ikke tænkt over.. yder std. 190hk..

Mulighed 2: Friskboret B21ET bund med 4 sprit nye smedede stempeler. Nye lejer over hele linien, helt sprit ny Grp. A udstødningsmanifold (svarer vidst bare til 940 typen...), Sprit ny Garrett T04 turbo med Grp. A trim. Et sæt store ventiler (38/45mm??)

Hvilket sprøjt der skal bruges til den ene eller den anden opsætning, grubler jeg stadig over.

Men hvilken maskine ville i vælge?

Dennis...


Kommer an på hvad du vil med bilen. :?:

B204FT har tandremstrukken oliepumpe, og det er ikke det mest geniale øjeblik i Volvos historie.
Til gengæld er topstykket godt, men med små ventiler og konservativ knastaksel.

Sprøjt; Enten HELT OEM, eller noget programmerbart. Enten eller.(i min verden)

Hvad er prisen på de to?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 okt 2008, 01:48 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Altså bilen er min hverdags-vogn, hvor jeg ønsker ca. 250hk, i en maskine som holder. Den nuværende B230ET tåler jo ikke meget før den brækker sig.. Bunden gør i hvertfald ikke.

Samtidig må den gerne være rimelig kørbar, men det burde heller ikke være det store problem ved 250hk. Og mht. sprøjt, så har jeg tænkt på MS hvis det bliver B204'eren, og det org Motronic hvis det bliver B21'eren.

Og morten, nu nævner du forurening med B21'eren. Jeg har ikke i sinde at køre med K-jet, hvis det var det du tænkte på?

Er der nogle af jer der ved hvad for en lader der sidder på B204'eren, og hvad den potentiale er?

Priser:

B204FT: Frontcut af en 940 med ALT, 6000-7000kr
21ET sagerne: ca. 8000kr..

Og nu hvor i er inde på højt km tal, der kender jeg en som har en 760'er med en 23ET der har gået 623.000km mener jeg. Ikke noget egentligt olieforbrug (castrol 10-60 edge sport.. eller RS ) men den smed til tider vandet til sidst, så der røg en frisk B23ET i, og nu kører den videre mod de 700.000km :)

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 okt 2008, 14:26 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Volvo-Dennis skrev:
Altså bilen er min hverdags-vogn, hvor jeg ønsker ca. 250hk, i en maskine som holder. Den nuværende B230ET tåler jo ikke meget før den brækker sig.. Bunden gør i hvertfald ikke.

Samtidig må den gerne være rimelig kørbar, men det burde heller ikke være det store problem ved 250hk. Og mht. sprøjt, så har jeg tænkt på MS hvis det bliver B204'eren, og det org Motronic hvis det bliver B21'eren.

Og morten, nu nævner du forurening med B21'eren. Jeg har ikke i sinde at køre med K-jet, hvis det var det du tænkte på?

Er der nogle af jer der ved hvad for en lader der sidder på B204'eren, og hvad den potentiale er?

Priser:

B204FT: Frontcut af en 940 med ALT, 6000-7000kr
21ET sagerne: ca. 8000kr..

Og nu hvor i er inde på højt km tal, der kender jeg en som har en 760'er med en 23ET der har gået 623.000km mener jeg. Ikke noget egentligt olieforbrug (castrol 10-60 edge sport.. eller RS ) men den smed til tider vandet til sidst, så der røg en frisk B23ET i, og nu kører den videre mod de 700.000km :)


230ET; Til 250hk så holder den evigt, hvis det ellers ikke skal køre 7krpm og tændingsbanke i vildskab.

Skift plejlstængerne, så kan du bare gå amok indtil +400.

B21ET er aldrigt lavet med Motronic, så originalt er det ihvertfald ikke :: :coffee:

B204eren er konservative knaster, lille lader og meget andet. Potentialet (på turboladeren) er ikke meget højere end den ydelse den har.


B21ET vil du ikke få ballade med til syn.
B204FT kan måske give dig lidt vanskeligheder.

Prisen er ok, jeg ville købe dem begge.....lad mig vide hvilken een du ikke vil have(hvis du ikke vil have dem begge) :popcorn:

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 okt 2008, 15:24 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Hvis 230ET'eren holder fint til 250hk, så tror jeg dovenskaben melder sig, og jeg beholder denne og får smidt en anden turbo på, så standard møllen ikke knokler sig ihjel.
For sådan som du beskriver B204eren, så bliver det ikke den. Det er noget rarere med 8v'eren, det er til at få stumper til. Hvis du vil have nummeret på firmaet der har 204eren til at stå, så skriv en pb..

Så vil jeg kaste lidt penge efter en M90 konvertering i stedet for.

Men jeg synes bare at der var snak om at 230et holdt til ca. 220hk, hvis det altså skulle blive ved med at køre, vel at mærke. Eller så var det bare standard turboen der ikke kan puste den op til mere, det var vidst det jeg forvekslede det med.

Og angående B21ET og sprøjt, så var planen at den skulle køres ind med motronic'en, som jo er 740'erens originale, det var det jeg mente..

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 okt 2008, 16:23 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Volvo-Dennis skrev:
Hvis 230ET'eren holder fint til 250hk, så tror jeg dovenskaben melder sig, og jeg beholder denne og får smidt en anden turbo på, så standard møllen ikke knokler sig ihjel.
For sådan som du beskriver B204eren, så bliver det ikke den. Det er noget rarere med 8v'eren, det er til at få stumper til. Hvis du vil have nummeret på firmaet der har 204eren til at stå, så skriv en pb..

Så vil jeg kaste lidt penge efter en M90 konvertering i stedet for.

Men jeg synes bare at der var snak om at 230et holdt til ca. 220hk, hvis det altså skulle blive ved med at køre, vel at mærke. Eller så var det bare standard turboen der ikke kan puste den op til mere, det var vidst det jeg forvekslede det med.

Og angående B21ET og sprøjt, så var planen at den skulle køres ind med motronic'en, som jo er 740'erens originale, det var det jeg mente..


B230ET er solgt fra volvo med 180hk. De lavede flere trimsæt til den, mener det vildeste lavede 215hk, uden tab af garanti.

B204 er en lækker maskine, ingen tvivl om det. Den er pebret i dele, og meget kompliceret ifht en 8V maskine, men til gengæld er der åbnet for flow til mange flere hk.
Cost/hk bliver først til 16Vs fordel over ca 475hk.

Hvad angår turbostørrelsen, så er den originale på overarbejde allerde omkring 200hk. Det man skal passe på med B230ET motoren er plejlstængerne. Feks har en B21 eller B23 slet ikke nogen form for omdrejningsbegrænser. Det fik B230 fra -85, FORDI plejlstængerne ikke kan tåle de mange rpm.

Jeg har 3B230ere stående, som bare bliver lavet med de dyre plejlstænger istedet for de små orignale, og så er det sådanset det. Det er en billig måde at "forsikre" motoren på så den bedre kan tåle lidt fuck-up under indkøring(tændingsbanken!) eller et misset gearskift.

G-påvirkningen på knap 5000G når stemplet vender i top v. høje RPM er ikke just sagen med de små plejlstænger. :damn:

Men en nybygget B21ET+ en passende lader og et let moddet topstykke kan let give dig 320hk med den rigtige knastaksel.

Giv mig et praj om hvilken een du ikke vil have, når du er endeligt afklaret, så er jeg int.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 okt 2008, 14:35 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Jeg ville adskille og kontrollerer en hver brugt motor der skal tunes på.
Uanset fabrikat, og km tal.
Da det er ukendt hvordan motoren er blevet kørt, og passet.
Det er lidt røv at bruge vinteren til konverteringen, og så stå med en mystisk lyd i motoren, om sommeren når den skal bruges.

Tidlige B230 motorer har jeg lidt berørings angst overfor.
Specielt tunede versioner.
Selve B2xx familien findes i 3 forskellige versioner
1985-88 1/2 med tynde plejlstænger, og små hovedlejer, og aksiallejet placeret i overfald nr 3.
89-92 større hovedlejer, aksialejet på hoved leje overfald nr.5
Og måske de kraftige plejlstænger, det kom lidt an på hvilken version motor, og årgang.
93-98 forberedt til underspuling af stempler, og en kraftigere tandrem.
Og kraftige plejlstænger.

Hvis man kigger lidt på effekten, og opgraderinderne af motorens komponenter, så foregår det omvendt.
Den svagest konstruktion har flest hk, og den stærkeste konstruktion, har færrest hk. :?
Det kunne se ud til at Volvo har haft nogle problemer med pålideligheden, af denne motortype :!:

Minimums kravet på en tunet 230Et er i min verden lig en udskiftning til kraftigere plejlstænger, så der er plads til små upser, uden det springer i luften.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 40 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team