Jeg ville adskille og kontrollerer en hver brugt motor der skal tunes på.
Uanset fabrikat, og km tal.
Da det er ukendt hvordan motoren er blevet kørt, og passet.
Det er lidt røv at bruge vinteren til konverteringen, og så stå med en mystisk lyd i motoren, om sommeren når den skal bruges.
Tidlige B230 motorer har jeg lidt berørings angst overfor.
Specielt tunede versioner.
Selve B2xx familien findes i 3 forskellige versioner
1985-88 1/2 med tynde plejlstænger, og små hovedlejer, og aksiallejet placeret i overfald nr 3.
89-92 større hovedlejer, aksialejet på hoved leje overfald nr.5
Og måske de kraftige plejlstænger, det kom lidt an på hvilken version motor, og årgang.
93-98 forberedt til underspuling af stempler, og en kraftigere tandrem.
Og kraftige plejlstænger.
Hvis man kigger lidt på effekten, og opgraderinderne af motorens komponenter, så foregår det omvendt.
Den svagest konstruktion har flest hk, og den stærkeste konstruktion, har færrest hk.
Det kunne se ud til at Volvo har haft nogle problemer med pålideligheden, af denne motortype
Minimums kravet på en tunet 230Et er i min verden lig en udskiftning til kraftigere plejlstænger, så der er plads til små upser, uden det springer i luften.
MVH
Morten
_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html