Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 00:39

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 09 sep 2008, 20:00 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 jan 2006, 15:23
Indlæg: 298
Har netop fået min Alfa 166´er tilbage fra en reklamationssag, hvor den bl.a. fik en firehjulsudmåling, og blev sporet.

Dette blev den på gamle nedslidte dæk. Dog skal det bemærkes, at selvom den blev sporet, kørte den faktisk fint og stabilt inden da.

Nu da jeg så fik den tilbage, kan jeg mærke bagenden "sejler" ved fx. korrigering af rattet, ved hastigheder over 56-60 km.t.

Et lille svip med rattet til en af siderne, og bagenden kvitterer med at den svinger fra side til side. Dette er også en lille forsinket reaktion på...
Ved motovejskørsel virker det nærmest som om at den kan finde på at gå i selvsving..

Har checket alle bagerste ophæng, og umiddelbart er der ikke nogen der ser ud til at være slidte eller i stykker.
Alle bærearme, stabilisatorarme, stræbere, kødben mv, ser fine ud.
Selv støddæmpere og fjedre er i orden.

Toe in, er uden for mål, dog inden for tilladte værdier på alle hjul, så ingen problemer der. Og camper er på alle hjul ca -0,54. Men på venstre bagerste er den -1,54.

Kan den større camper gøre at bilen opfører sig sådan..?

Eller hvad kan ellers være årsagen til dette..?

Bemærk iøvrigt at der lige igår er kommet fire nye sutter på - hvilket ikke ændrede på det store..

_________________
V.H.
Ronnie Bonde


Selvgjort er velgjort....og nogen gange meget dyrt...
Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget!


Nuværende biler:
Alfa 166 2,5 V6 - sugesekser til cruiserstilen
Alfa 155 Q4 - brutal turbo m. 4 hjulstræk til ræs


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 sep 2008, 20:25 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1659
Stor camber på højprofilerede dæk giver sløv, dvask respons indtil bilen har "lagt sig til rette" på hjulet i fx sving.

Men det ligner da ihvertfald ikke alfa at lave biler der føles ustabile, de plejer jo netop at vinde på køreegenskaber.

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 sep 2008, 07:33 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Hvis den sejler efter en udmåling, men har været stabil før.
Så er det i min verden en Ommer!!!

Citat:
Toe in, er uden for mål, dog inden for tilladte værdier på alle hjul, så ingen problemer der.


Hvordan kan det være uden for mål, men inden for tolerencerne???
Hvis toe på baghjulene kan justeres, Så skal værdien være ens på begge hjul efter justering+- 1`
Og de må gerne spidse lidt, da det giver en mere stabil kørsel.

Citat:
Og camper er på alle hjul ca -0,54. Men på venstre bagerste er den -1,54


Igen er kravet ensartethed på akslerne.
Hvis camber kan justeres.
1grad i forskel h-v bag er for meget, og kan give en sejlende kørsel specielt når hjulene bevæger sig op og ned.
Hvis man kunne få forskellen ned på 10-20`så vil det hjælpe meget.
Hellere uden for tolerencerne, men ens!!!
End et hjul perfekt, og det andet uden for tolerencerne.


MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 44 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team