Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 jun 2025, 11:56

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 11 aug 2008, 21:27 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
Indlæg: 406
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland
HenrikGM skrev:
Zorak skrev:
HenrikGM skrev:
Prøv at tage et billede helt tæt på. Super-makrofunktion i kameraet.

Så tæt på som kameraet kan stille skarpt til, så skal jeg give dig et bud på fejlårsagen.


Håber det her er godt nok..

Billede Billede

Skal siges at bilen har gået omkring 175000 km hvor de sidste 8000 har været med tryk..


Skaden er et sprødt brud. Normalt ikke forårsaget af overlast men nærmere stødbelastning.
Skaden ser interkrystallinsk ud på billedet. Umiddelbart ingen tegn på udmattelse.

Jeg ville gå endnu tættere på med kameraet ;-)

Ting der kan forårsage sådan et brud kan være stødbelastning, ventil der flyder, eller lign. Findes der intet problem med en slap fjeder, eller en ventil der går lidt dumt, så peger det mod en for sprød knastaksel(iså fald bør det være et kendt problem) eller en lokal skørhed i akslen, feks hærdefejl. Umiddelbart ser det ikke ud til at der er deciderede materialefejl, men så skal man meget tætterepå.


Ok kan godt prøve at allierede mig med en med et bedre kamera, for mit 1000 kr's kan nok ikke gøre det meget bedre... Vedr det med slappe fjedre kan man tjekke det nemt på en måde?

_________________
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. :D

Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 aug 2008, 22:11 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
Zorak skrev:
møffe skrev:
Zorak skrev:
møffe skrev:
har du haft knasten afmonteret?

zetec motoren har en tendens til at knække knasten hvis den ikke bliver spændt rigtig ned.


Næ, har aldrig selv haft den åben.. Der er ikke overfald som på en zetec, knasten bliver skubbet ind igennem siden af topstykket og holdt fast i den ene ende med en låseplade som går ned i en rille i knasten..
korrekt. det havde jeg lige glemt. mon ikke det så er et "hændeligt" uheld. syntes ikke jeg har hørt at det er en tendens de har. kun slid på knaster.


Ok det var da altid noget at høre..

Nu hvor du læser/ved så meget om ford tror du så det kunne lade sig gøre at hæve trykket til de der 0,8 til 1 bar hvis man får sendt topstykket til slibning af ventiler/trykprøvning og det hele og så en toppakning på de der 1,5 mm så den ender på 8,2:1 i komp? Evt også give den et par nye ringe på de org stempler.. Har dyser fra en Golf 4 turbo og megasquirt til styring af det hele.. Har bare ikke fået sat det på endnu..


tror der er folk med mere viden inden for cvh end det jeg har. prøv evt www.ford-cosworth.dk

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 aug 2008, 15:51 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
HenrikGM skrev:

Skaden er et sprødt brud. Normalt ikke forårsaget af overlast men nærmere stødbelastning.
Skaden ser interkrystallinsk ud på billedet. Umiddelbart ingen tegn på udmattelse.

Jeg ville gå endnu tættere på med kameraet ;-)

Ting der kan forårsage sådan et brud kan være stødbelastning, ventil der flyder, eller lign. Findes der intet problem med en slap fjeder, eller en ventil der går lidt dumt, så peger det mod en for sprød knastaksel(iså fald bør det være et kendt problem) eller en lokal skørhed i akslen, feks hærdefejl. Umiddelbart ser det ikke ud til at der er deciderede materialefejl, men så skal man meget tætterepå.


Stødbelastning fra hvad? Ventil?

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 aug 2008, 18:13 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
klyfax skrev:
HenrikGM skrev:

Skaden er et sprødt brud. Normalt ikke forårsaget af overlast men nærmere stødbelastning.
Skaden ser interkrystallinsk ud på billedet. Umiddelbart ingen tegn på udmattelse.

Jeg ville gå endnu tættere på med kameraet ;-)

Ting der kan forårsage sådan et brud kan være stødbelastning, ventil der flyder, eller lign. Findes der intet problem med en slap fjeder, eller en ventil der går lidt dumt, så peger det mod en for sprød knastaksel(iså fald bør det være et kendt problem) eller en lokal skørhed i akslen, feks hærdefejl. Umiddelbart ser det ikke ud til at der er deciderede materialefejl, men så skal man meget tætterepå.


Stødbelastning fra hvad? Ventil?


Feks ja. Eller en omdrejningsbegrænser.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 aug 2008, 18:07 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
OK intresant må man sige... Viste godt at det meste kan knække bar det for et helt rigtige slag...

Men en omdr. begrænser... Sejt...

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 aug 2008, 21:20 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 18 feb 2004, 09:45
Indlæg: 323
Geografisk sted: kbh
Du skullle ha' købt min cvh RST motor.....alle de problemer før der er tryk på... :roll: :reading:

p.s, den koster ikke meget mere end den ståltoppakning du er ved at sætte i..... 8) 8)

har noget tuningshåndbog og værkstedsmanual til en rst mk4 hvis det har interesse?
bla hvordan man forstærker gearkassen (en BC med IB5 lejer) og hvad der passer på hvad (bla...zvh ombygningen)

_________________
RS-


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 aug 2008, 21:21 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Indlæg: 327
Geografisk sted: Gun City
Har du kontrolleret størrelsen på de dyser? For en alm. Golf IV 1,8t kører kun med 210 ml dyser @ 3 bar, hvis det er fra en AEB, AWT, AGU, AMB, AVJ, AWM, BFB. Og så rækker de vist som en skrædder i helvede, hvis den skal kører 1 bar :wink:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 aug 2008, 06:18 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
Indlæg: 406
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland
Shelby 500 skrev:
Du skullle ha' købt min cvh RST motor.....alle de problemer før der er tryk på... :roll: :reading:

p.s, den koster ikke meget mere end den ståltoppakning du er ved at sætte i..... 8) 8)

har noget tuningshåndbog og værkstedsmanual til en rst mk4 hvis det har interesse?
bla hvordan man forstærker gearkassen (en BC med IB5 lejer) og hvad der passer på hvad (bla...zvh ombygningen)


Ja men problemet med din er jo bare at der ikke er lavet hul til krumtapssensoren... Men du må godt prøve at sende et link til den guide til gearkassen og den der tuningsmanual..

Men piller nok stemplerne ud og får drejet dem lidt ned og så bare org pakning..

Shelby 500 skrev:
Har du kontrolleret størrelsen på de dyser? For en alm. Golf IV 1,8t kører kun med 210 ml dyser @ 3 bar, hvis det er fra en AEB, AWT, AGU, AMB, AVJ, AWM, BFB. Og så rækker de vist som en skrædder i helvede, hvis den skal kører 1 bar


Så vidt jeg målte med et benzintryk ur så kører min med 5 bars tryk.. Nok derfor mine originale stadig kan være med til 0,4 bars tryk..

_________________
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. :D

Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 aug 2008, 07:48 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 18 feb 2004, 09:45
Indlæg: 323
Geografisk sted: kbh
jeg har 2-3-4-5 cdrommer med alt muligt RST - og/ellers kig på


http://www.quantums.info/

_________________
RS-


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team