Der er nogle forskelle. HGP: Der medfølger chip med HGP´s egen software, HGP´s indsugningsmanifold, 2 mm mellemlægsplade (som sænker kompressionen fra 10-7,8:1), og HGP´s R30 turbo som er skræddersyet til VR6´eren. HGP er kram, og uden at have set Nordicturbo´s, kunne jeg forestillet mig, at deres sæt kræver en hel del mere tilpasning. Når det er sagt, så er HGP meget dyrt. Jeg har selv det store store sæt, men hvis jeg havde haft den viden jeg har nu, da jeg stod og skulle købe, ville jeg ikke vælge et sæt fra HGP.
Der findes en hel del forskellige turbosæt, nogle er tro kopier af HGP (Rothe, SLS m.fl.), mens andre som EIP og Kinetic sælger billigere sæt, hvor jeg måske ville være lidt mere tvivlsom angående kvaliteten. Igen dog uden at jeg har haft fingrene i nogle af delene.
På Ebay sælges der også regelmæssigt turbokit´s til VR6´eren, men disse kræver typisk en hel del tilpasninger, før de passer.
Hvis jeg havde muligheden for at gøre tingene om, så ville jeg helt klart gå efter en GT3582 1.06 og ekstern wastegate. Resten af delene kan man købe rundt omkring til favorable priser. Det du kan spare på delene, kunne du evt. bruge på en programmerbar motorstyring og indkøring af denne.
Mht. til motoren, så er der ikke umiddelbart nogen grund til at udskifte stempler m.m., med mindre motoren selvfølgelig er slidt op. Standard-indmaden har med mellemlægsplade potentiale for 500+ hk, så 400 burde absolut ikke være et problem som udgangspunkt.
Til sidst vil jeg lige minde om, at der er en række ting som bør skiftes i forbindelse med sådan et sæt. Plejllejerne bør udskiftes til stærkere, og koblingen skal naturligvis også skiftes til en mere holdbar. Du behøves dog ikke nødvendigvis at skifte den til en sintermetal ell. andet gade-uvenligt - HGP sælger en forstærket trykfod, som skulle være tilstrækkelig til 600 nm. Den kan dog sikkert købes billigere andre steder, da det er en Sachs motorsport trykfod.
Jeg synes selv jeg har gjort en del gode handler, så hvis du har spørgsmål til, hvor de evt. kan købe stumper til fornuftige penge, kan du bare smide en mail
Og ellers så ved jeg også at brugeren MTECH har rigtig meget erfaring med VR6´eren og tryk... sidst var det vist noget med en GT42 og en del over 600 hk
Her er lige et par af de ting jeg har købt udover selve sættet:
86mm lmm fra Audi S8
72mm gasspjæld fra VR6 2,9
Bosch 470ml dyser fra Opel Astra Z20leh
Bosch justérbar benzintryksregulator
254 grader knastaksler fra VR6 2,9
Audi TT tændrør
HKS SSQV
Cooling mist vand/methanol indsprøjtning
Forstærket vandpumpe
Forstærket oliepumpe
Forstærkede plejllejer