Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 10 jan 2025, 13:43

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 211 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 22 jul 2008, 16:18 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 nov 2007, 10:20
Indlæg: 151
Geografisk sted: Ølholm
Ravnen skrev:
Feldthaus skrev:
Ravnen skrev:
@ Wildert, når vi nu er inde på de bibelske sammenligninger, så kunne man jo forledes til at spørge hvor mange der i denne tråd agerer djævlens advokat og hvor mange der egentlig er direkte berørt af denne problemstilling, ikke at jeg mener at DASU er djævlen, men de er under anklage og det ville være rart at andre DASU repensentanter end Felthaus melder ud, der er masser at eksempler på at DASU i modsætning til hvad de i denne forbindelse giver udtryk for og til grund for deres handlinger, ikke har styr på deres eget penalhus, det behøver Streetrace folkene egentlig ikke at bevise, det er såmænd bare et spørgsmål at åbne øjnene. Personligt har jeg selv kørt ”lovligt” Streetrace de sidste 10 år, og har såmænd også kørt ulovligt før der siden firserne, så jeg skulle mene at jeg har en ”ægte” interesse for sagen ligesom de arrangører der er med i tråden.
Vi har ikke brug for selvbestaltede advokater men flere DASU folk som Felthaus og Lada som også oprigtigt interesserer sig for og beskæftiger sig med emnet og er interesseret i at finde en løsning på tværs af tilhørsforhold. Alt andet er bare en kamp på ord som ikke fører nogle steder…


Lige en lille rettelse: JEG ER IKKE DASU REPRÆSENTANT !

Alt hvad jeg skriver her er egne holdninger og ingen andres.
Ikke DASU´s ikke GMK´s.
Så er den vidst slået fast.


Der blev du lige bange hva...

jeg omformulerer: DASUautomobilklubbestyrelsesmedlem med fingeren på pulsen...


Tjaaa, var der ikke engang noget om at lange titler var et status symbol :grin:


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 jul 2008, 16:31 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Ravnen skrev:
ikke at jeg mener at DASU er djævlen, men de er under anklage og det ville være rart at andre DASU repensentanter end Felthaus melder ud, der er masser at eksempler på at DASU i modsætning til hvad de i denne forbindelse giver udtryk for og til grund for deres handlinger, ikke har styr på deres eget penalhus, det behøver Streetrace folkene egentlig ikke at bevise, det er såmænd bare et spørgsmål at åbne øjnene.


Well, DASU har jo som sådan ingen forpligtelse til at forsvare sig. PowerPage er ingen domstol - så hvad forvener du?

Ja - det ville være rart - men som jeg har sagt før: Synes du at holdningen og udgangspunktet der lægges for dagen herinde er befordrende for dialog?

Det er mig faktisk lidt af en gåde, at nu har spørgsmålet/emnet om måden der kommunikeres på, været oppe adskillige gange i denne tråd. Alligevel kan jeg ikke huske at have set nogle af "DASU-modstanderne", der har forholdt sig til det.
I behøver sgu' ikke en gang give os ret i at det ku' gribes anderledes an - men man får ikke en gang et "de ka' rende os - de har givet os så meget bøvl, så vi gider ikke mere, og vi råber i øvrigt op som det passer os".
Altså - det ville da være en udmelding der er til at forstå, og jeg ville personligt bare kunne konstatere at så måtte man være enige om at være uenige.
Det ville ikke rigtigt føre noget samarbejde med sig - men så var det sgu' da meldt ud.
I stedet bliver der øffet en masse om hvad DASU kan, bør og skulle, og meget lidt (hvis ikke intet) om hvad ikke-DASU'erne vil, kunne og gad i forhold til at få en dialog med DASU.
Som jeg har sagt før: det kan godt være at DASU objektivt har fucket det op - I dunno. Men i har historisk bevis for at det ikke hjælper jer en tøddel at være sure over det. Så er det på tide at prøve noget nyt, hvis man altså er interesseret i at ændre det.
Husk på at hvis det lykkes, så er det JER der har "vundet"...

Citat:
så jeg skulle mene at jeg har en ”ægte” interesse for sagen ligesom de arrangører der er med i tråden.


Jeg tvivler ikke på at de fleste her har en meget ægte interesse i det. Ellers gad "i" sgu' ikke bruge så meget krudt på at diskutere det.
De kødhoveder der bare vil lave larm og råbe på samfundets skyld, de deltager ikke herinde.

Citat:
Vi har ikke brug for selvbestaltede advokater men flere DASU folk som Felthaus og Lada som også oprigtigt interesserer sig for og beskæftiger sig med emnet og er interesseret i at finde en løsning på tværs af tilhørsforhold. Alt andet er bare en kamp på ord som ikke fører nogle steder…


Se den er der igen: Det er DASU der skal nærme sig jer... kan du ikke se det?
Hva' fa'en er der i vejen med at "i" forsøger at nærme jer DASU igen?
Det andet virker tydeligvis ikke - så prøv noget andet.
Det er ikke det samme som at "i" bøjer jer forover og tager den i numsen - det er et spørgsmål om at "jeres" sag kommer nogle vegne.
Alt at vinde.... meget lidt, hvis intet, at tabe. Måske lidt stolthed - men stolthed kan man altså ikke køre race i.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 jul 2008, 16:36 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
steendp skrev:
Citat: "Jeg ved at udvalget er oppe mod en meget stor skov af ulovlig streetrace. [..] Jeg tænker også på de såkaldte streetrace-klubber, der laver løb udenfor DASU regi, og her er sikkerheden langt fra i orden."
Hvorefter han beskriver ulykken med den sprængte kobling fra Sindal.

Citat: "Udvalget skal styre denne gren af motorsporten[..]"
Umiddelbart synes jeg han prøver at give udtryk for at DASU og kun DASU kan afvikle lovlige (og sikre) arrangementer herhjemme.



Jeg tror skisme at DASU har lugtet pengene fra Færdselsstyrelsen og Rådet for Større Færdelssikkerhed!

Uden at have set lederen, men kun forholder mig til citatet:

Jeg kan næsten kun tolke den leder som noget der ligner en åben krigserklæring til hele skaren af ikke-DASU arrangørere. Lovlige såvel som ulovlige.

Sådan ser fingeraftrykket ud idag:

De såkaldte streetrace klubber/ikke-DASU løb:
Laver løb på afspærrede flyvepladser efter bek827. Ekstremt gode afkørselsmuligheder. Ingen publikummer tæt på banen.
Sindal-, holeby-, Vandel-, Lindtorp løbene er klassikere, og ikke mindst een af de største fartfester i DK: DHB.

DASU løb:
Laver løb på offentlig vej, dog afspærret. Afkørselsmuligheder under stærkt kritisable forhold. Officials på banen. Stålcontainere hvor en evt afkørsel kan finde sted. Publikum hele vejen ned langs banen, stående på en jordvold. Offentlig vej der bliver limet(og dermed urimelig glat i regnvejr efterfølgende), autoværn der vælter uden nævneværdig påvirkning, lygtepæle hele vejen ud, bane med hop ca v. 200m, livsfarlig påkørsel af klippestykke(igen ingen afkørselsmuligheder!)
Køge, NAD, Vandel er eksempler.

Alene NAD står for flere betydelige ulykker, i år var det Mantaen der tabte kontrollen og ramte en klippeblok frontalt.

Faktum er at udvalget pt ikke styrer en skid, og står bag de største sikkerhedsproiblemer sporten har set i mange år.

Og så er DASU så kæphøje at de bruger et eksempel som koblingen fra Sindal i en leder?

Hvordan skal dette tolkes?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 jul 2008, 16:47 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 23 jul 2005, 23:41
Indlæg: 31
Jeg har bladet til at ligge ved siden af mig og vil hjertens gerne skrive det hele af. Jeg regner med at det er tilladt (De skriver at de ikke tillader "erhvervsmæssig af-fotografering af bladets indhold").

Som jeg læser lederen har du ikkke skudt helt ved siden af...


Morten Bach Andersen skrev:
Street- og dragracing

- En del af sporten som giver store udfordringer

Vi har alle set det i tv: Mørk nat i et industrikvarter. Masser af unge mennesker, der ikke kan komme tæt nok på. Race på striben over 400 meter. Biler der er tunet langt udover det forsvarlige. Det er streetrace, det er hamrende ulovligt, men desværre opfatter den brede del af befolkningen det som motorsport.

Vi ryster på hovedet og forstår ikke, at nogen udsætter sig så åbenlyst for skade på liv og førlighed.

Det er imidlertid den virkelighed, vi skal forholde os til, og det er derfor også en stor udfordring, der er lagt over på det seneste skud på stammen af selvstændige udvalg i DASU: Dragracingudvalget.

Udvalget skal styre denne gren af motorsporten, som er kommet til os fra udlandet, først og fremmest Sverige.

Her slår det mig, at det reglement, der er godkendt til dragracing i Danmark, er et af de mest restriktive med hensyn til sikkerhed både for deltagerneog publikum. Så hvordan får vi solgt den ide om sikkerhed til de unge, der i dag blot møder op en fredag aften og skal ha' det skægt med en grundholdningom, at uheld er noget, der sker for de andre!

Så mens der omkring selve dragracing ikke er de store problemer, ligger der en stor opgave i det arbejde, udvalget skal forestå for at få streetracing ind som en del af DASU på en måde, som vi kan lægge navn til.

Jeg ved, at udvalget er oppe mod en meget stor skov af ulovlige streetrace. Her tænker jeg ikke kun på de ting, der sker en fredag aften på et industriareal, hvor unge - som sagt med fare for liv og helbred for både deltagere og tilskuerne - spontant arrangerer et streetrace. Jeg tænker også på de såkaldte streetrace-klubber, der laver løb udenfor DASU regi, og her er sikkerheden langt fra i orden.

For nyligt var det ved et sådan arrangement ved at gå helt galt, da et svinghjul fra en havareret motor blev skudt ud mellem tilskuerne med flere hundrede kilometer i timen. Klart, fordi der ved et sådan arrangement er en lemfældig teknisk kontrol, der tillader biler med tuning, der er foretaget mere med hjertet end med hovedet - for nu at være meget pæn i mit sprogbrug.

Heldigvis skete der ikke noget ved det uheld, men det kunne være gået helt galt. Og så er der ikke skyggen af forsikring, der dækker publikum!

DASU og Dragracingudvalget har derfor en opgave med at indfange disse motorsportsglade unge i organiseret motorsport, for det er her, de hører hjemme.Jeg er udmærket klar over, at en del af denne gruppe er lige så interesseret i "legen med politiet" som i at dyrke motorsport, og den gruppe har vi selvfølgelig ikke så meget brug for, hvis de ikke vil opføre sig anstændigt overfor myndighederne.

Men vi skal gøre streetrace spændende og mere interessant inden for lovens og reglementernes bogstav, og derfor står DASU i år bag en ny streetrace-løbsserie. Dette er det første tiltag for at få disse unde ind i folden hos DASU, og Breddeudvalget har i de kommende år afsat penge på budgettet.

Jeg tror og håber, at det kan lykkes, selv om det sikkert ikke bliver nemt. Dragracingudvalget kan dog være sikker på al mulig støtte fra mig og hele bestyrelsen i DASU i det forehavende.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 jul 2008, 17:11 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 nov 2007, 10:20
Indlæg: 151
Geografisk sted: Ølholm
HenrikGM skrev:
steendp skrev:
Citat: "Jeg ved at udvalget er oppe mod en meget stor skov af ulovlig streetrace. [..] Jeg tænker også på de såkaldte streetrace-klubber, der laver løb udenfor DASU regi, og her er sikkerheden langt fra i orden."
Hvorefter han beskriver ulykken med den sprængte kobling fra Sindal.

Citat: "Udvalget skal styre denne gren af motorsporten[..]"
Umiddelbart synes jeg han prøver at give udtryk for at DASU og kun DASU kan afvikle lovlige (og sikre) arrangementer herhjemme.



Jeg tror skisme at DASU har lugtet pengene fra Færdselsstyrelsen og Rådet for Større Færdelssikkerhed!

Uden at have set lederen, men kun forholder mig til citatet:

Jeg kan næsten kun tolke den leder som noget der ligner en åben krigserklæring til hele skaren af ikke-DASU arrangørere. Lovlige såvel som ulovlige.

Sådan ser fingeraftrykket ud idag:

De såkaldte streetrace klubber/ikke-DASU løb:
Laver løb på afspærrede flyvepladser efter bek827. Ekstremt gode afkørselsmuligheder. Ingen publikummer tæt på banen.
Sindal-, holeby-, Vandel-, Lindtorp løbene er klassikere, og ikke mindst een af de største fartfester i DK: DHB.

DASU løb:
Laver løb på offentlig vej, dog afspærret. Afkørselsmuligheder under stærkt kritisable forhold. Officials på banen. Stålcontainere hvor en evt afkørsel kan finde sted. Publikum hele vejen ned langs banen, stående på en jordvold. Offentlig vej der bliver limet(og dermed urimelig glat i regnvejr efterfølgende), autoværn der vælter uden nævneværdig påvirkning, lygtepæle hele vejen ud, bane med hop ca v. 200m, livsfarlig påkørsel af klippestykke(igen ingen afkørselsmuligheder!)
Køge, NAD, Vandel er eksempler.

Alene NAD står for flere betydelige ulykker, i år var det Mantaen der tabte kontrollen og ramte en klippeblok frontalt.

Faktum er at udvalget pt ikke styrer en skid, og står bag de største sikkerhedsproiblemer sporten har set i mange år.

Og så er DASU så kæphøje at de bruger et eksempel som koblingen fra Sindal i en leder?

Hvordan skal dette tolkes?


Det største problem lige nu indenfor streetrace (med eller uden DASU) er den tekniske sikkerhed. Vi kommer ikke uden om at den skal der gøres noget ved, så vi ikke får flere flyvende dele. Jeg tror simpelthen, at DASU har indset det samme, så derfor er det nok ikke tilfældigt, at han trækker dette eksempel frem.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 jul 2008, 17:12 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007, 13:17
Indlæg: 2340
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
@ Wildert, spørgsmålet er om du ikke, lidt naivt, agiterer for døve øren, især når den store DASU boss "bag" din ryg i magtens arrogance kan komme med en sådan udtalelse, som her er kommet for dagen. Jeg vil give dig ret i mange af dine betragtninger vedr. tilnærmelser, men jeg tror desværre at det tog er kørt, og krigen vil handle om hvem der kan svine hinanden mest til på sikkerheden, indtil videre er det kun DASU der er gået "public" og som derfor også har taget teten, men al reaktion har en modreaktion...

_________________
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 jul 2008, 17:43 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 nov 2007, 10:20
Indlæg: 151
Geografisk sted: Ølholm
Der kom lige et par mærkelige tanker i mit hovede, som jeg bare måtte ud med :idea:

1. I kan gøre al DASU´s skræmme politik til skamme, ved simelthen gøre tingene bedre end dem.

2. Melde jer ind i en DASU klub. Dette skal i gøre, og så blive enige om et par kandidater som kan komme i bestyrelsen.
Hvor mange er i? 1000, 2000, 3000??? Hvis i er 2000 mand, som kan blive enige, så har i lige på en gang mindst 25% af stemmerne til DASU´s repræsentantskab, dvs. i er garranteret mindst 1, måske endda 2 bestyrelsesmedlemmer. Det betyder i hvertfald indflydelse...

Jeg ved godt, at jeg risikerer øretæver på dette indlæg, men kom med dem. Jeg kommer bare med mine tanker, hvad i så gør med dem, det er op til jer.

Jeg er bare træt af at se, at der ikke sker en skid trods adskellige gode tanker fra mange forskellige personer fra begge lejre...... :damn:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 jul 2008, 17:51 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 25 jul 2004, 21:54
Indlæg: 286
Geografisk sted: Østsjælland
Feldthaus det er nok noget af det mest fornuftige der er sagt i denne tråd.


Lige et spørgsmål er der nogen der ved hvor mange streetracere der er i Danmark?
Og hvor mnage af dem er registreret i klub?

_________________
AUDI 80 1.8/ 2.3 synet og godkendt uden afgift på større motor

Kawasaki ZZ-R 1100 :o)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 jul 2008, 18:59 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
steendp skrev:
Jeg har bladet til at ligge ved siden af mig og vil hjertens gerne skrive det hele af. Jeg regner med at det er tilladt (De skriver at de ikke tillader "erhvervsmæssig af-fotografering af bladets indhold").

Som jeg læser lederen har du ikkke skudt helt ved siden af...


Morten Bach Andersen skrev:
Street- og dragracing

- En del af sporten som giver store udfordringer

Vi har alle set det i tv: Mørk nat i et industrikvarter. Masser af unge mennesker, der ikke kan komme tæt nok på. Race på striben over 400 meter. Biler der er tunet langt udover det forsvarlige. Det er streetrace, det er hamrende ulovligt, men desværre opfatter den brede del af befolkningen det som motorsport.

Vi ryster på hovedet og forstår ikke, at nogen udsætter sig så åbenlyst for skade på liv og førlighed.

Det er imidlertid den virkelighed, vi skal forholde os til, og det er derfor også en stor udfordring, der er lagt over på det seneste skud på stammen af selvstændige udvalg i DASU: Dragracingudvalget.

Udvalget skal styre denne gren af motorsporten, som er kommet til os fra udlandet, først og fremmest Sverige.

Her slår det mig, at det reglement, der er godkendt til dragracing i Danmark, er et af de mest restriktive med hensyn til sikkerhed både for deltagerneog publikum. Så hvordan får vi solgt den ide om sikkerhed til de unge, der i dag blot møder op en fredag aften og skal ha' det skægt med en grundholdningom, at uheld er noget, der sker for de andre!

Så mens der omkring selve dragracing ikke er de store problemer, ligger der en stor opgave i det arbejde, udvalget skal forestå for at få streetracing ind som en del af DASU på en måde, som vi kan lægge navn til.

Jeg ved, at udvalget er oppe mod en meget stor skov af ulovlige streetrace. Her tænker jeg ikke kun på de ting, der sker en fredag aften på et industriareal, hvor unge - som sagt med fare for liv og helbred for både deltagere og tilskuerne - spontant arrangerer et streetrace. Jeg tænker også på de såkaldte streetrace-klubber, der laver løb udenfor DASU regi, og her er sikkerheden langt fra i orden.

For nyligt var det ved et sådan arrangement ved at gå helt galt, da et svinghjul fra en havareret motor blev skudt ud mellem tilskuerne med flere hundrede kilometer i timen. Klart, fordi der ved et sådan arrangement er en lemfældig teknisk kontrol, der tillader biler med tuning, der er foretaget mere med hjertet end med hovedet - for nu at være meget pæn i mit sprogbrug.

Heldigvis skete der ikke noget ved det uheld, men det kunne være gået helt galt. Og så er der ikke skyggen af forsikring, der dækker publikum!

DASU og Dragracingudvalget har derfor en opgave med at indfange disse motorsportsglade unge i organiseret motorsport, for det er her, de hører hjemme.Jeg er udmærket klar over, at en del af denne gruppe er lige så interesseret i "legen med politiet" som i at dyrke motorsport, og den gruppe har vi selvfølgelig ikke så meget brug for, hvis de ikke vil opføre sig anstændigt overfor myndighederne.

Men vi skal gøre streetrace spændende og mere interessant inden for lovens og reglementernes bogstav, og derfor står DASU i år bag en ny streetrace-løbsserie. Dette er det første tiltag for at få disse unde ind i folden hos DASU, og Breddeudvalget har i de kommende år afsat penge på budgettet.

Jeg tror og håber, at det kan lykkes, selv om det sikkert ikke bliver nemt. Dragracingudvalget kan dog være sikker på al mulig støtte fra mig og hele bestyrelsen i DASU i det forehavende.


Nøj, Hartvig bliver gal når han ser det indlæg. Morten Bach Andersen skriver direkte at Hartvig ikke havde den lovpligtige forsikring vedr. publikum iorden, altså et klokkeklart brud på bek827!

Også sjovt han skriver som han gør, for selve DASUs dragracing udvalg har stået og godkendt en hel stribe biler præcist magen til den der sprang et svinghjul.(som foriøvrigt vist ikke var et svinghul)

Når de har så meget interesse i at indfange disse unge mennesker, så er stilheden fra samme personer her i forummet nærmest øredøvende.(og ja, de læser med).

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 jul 2008, 19:16 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 nov 2007, 10:20
Indlæg: 151
Geografisk sted: Ølholm
HenrikGM skrev:
steendp skrev:
Jeg har bladet til at ligge ved siden af mig og vil hjertens gerne skrive det hele af. Jeg regner med at det er tilladt (De skriver at de ikke tillader "erhvervsmæssig af-fotografering af bladets indhold").

Som jeg læser lederen har du ikkke skudt helt ved siden af...


Morten Bach Andersen skrev:
Street- og dragracing

- En del af sporten som giver store udfordringer

Vi har alle set det i tv: Mørk nat i et industrikvarter. Masser af unge mennesker, der ikke kan komme tæt nok på. Race på striben over 400 meter. Biler der er tunet langt udover det forsvarlige. Det er streetrace, det er hamrende ulovligt, men desværre opfatter den brede del af befolkningen det som motorsport.

Vi ryster på hovedet og forstår ikke, at nogen udsætter sig så åbenlyst for skade på liv og førlighed.

Det er imidlertid den virkelighed, vi skal forholde os til, og det er derfor også en stor udfordring, der er lagt over på det seneste skud på stammen af selvstændige udvalg i DASU: Dragracingudvalget.

Udvalget skal styre denne gren af motorsporten, som er kommet til os fra udlandet, først og fremmest Sverige.

Her slår det mig, at det reglement, der er godkendt til dragracing i Danmark, er et af de mest restriktive med hensyn til sikkerhed både for deltagerneog publikum. Så hvordan får vi solgt den ide om sikkerhed til de unge, der i dag blot møder op en fredag aften og skal ha' det skægt med en grundholdningom, at uheld er noget, der sker for de andre!

Så mens der omkring selve dragracing ikke er de store problemer, ligger der en stor opgave i det arbejde, udvalget skal forestå for at få streetracing ind som en del af DASU på en måde, som vi kan lægge navn til.

Jeg ved, at udvalget er oppe mod en meget stor skov af ulovlige streetrace. Her tænker jeg ikke kun på de ting, der sker en fredag aften på et industriareal, hvor unge - som sagt med fare for liv og helbred for både deltagere og tilskuerne - spontant arrangerer et streetrace. Jeg tænker også på de såkaldte streetrace-klubber, der laver løb udenfor DASU regi, og her er sikkerheden langt fra i orden.

For nyligt var det ved et sådan arrangement ved at gå helt galt, da et svinghjul fra en havareret motor blev skudt ud mellem tilskuerne med flere hundrede kilometer i timen. Klart, fordi der ved et sådan arrangement er en lemfældig teknisk kontrol, der tillader biler med tuning, der er foretaget mere med hjertet end med hovedet - for nu at være meget pæn i mit sprogbrug.

Heldigvis skete der ikke noget ved det uheld, men det kunne være gået helt galt. Og så er der ikke skyggen af forsikring, der dækker publikum!

DASU og Dragracingudvalget har derfor en opgave med at indfange disse motorsportsglade unge i organiseret motorsport, for det er her, de hører hjemme.Jeg er udmærket klar over, at en del af denne gruppe er lige så interesseret i "legen med politiet" som i at dyrke motorsport, og den gruppe har vi selvfølgelig ikke så meget brug for, hvis de ikke vil opføre sig anstændigt overfor myndighederne.

Men vi skal gøre streetrace spændende og mere interessant inden for lovens og reglementernes bogstav, og derfor står DASU i år bag en ny streetrace-løbsserie. Dette er det første tiltag for at få disse unde ind i folden hos DASU, og Breddeudvalget har i de kommende år afsat penge på budgettet.

Jeg tror og håber, at det kan lykkes, selv om det sikkert ikke bliver nemt. Dragracingudvalget kan dog være sikker på al mulig støtte fra mig og hele bestyrelsen i DASU i det forehavende.


Nøj, Hartvig bliver gal når han ser det indlæg. Morten Bach Andersen skriver direkte at Hartvig ikke havde den lovpligtige forsikring vedr. publikum iorden, altså et klokkeklart brud på bek827!

Også sjovt han skriver som han gør, for selve DASUs dragracing udvalg har stået og godkendt en hel stribe biler præcist magen til den der sprang et svinghjul.(som foriøvrigt vist ikke var et svinghul)

Når de har så meget interesse i at indfange disse unge mennesker, så er stilheden fra samme personer her i forummet nærmest øredøvende.(og ja, de læser med).


Jeg ved ikke konkret hvad der skete i situationen. Jeg vil bare lige gøre opmærksom på, at lige kobling/svinghjul er svært at kontrollere, da man ikke skal skille noget ad under teknisk kontrol. Det er altid kørerens/ejerens pligt at sørge for at bruge godkendte dele. Det eneste man således med sikkerhed kan kontrollere er sprængkåbens godkendelse i.ht. SFI mærket. Om koblingspladerne er SFI godkendte, det kan man ikke altid komme til at se.

En anden faktor når du nu skyder mod udvalget er, at faktisk ingen af dem er uddannet teknisk kontrollant. Så deres personlige godkendelse er måske lidt tynd.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 211 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team