Ravnen skrev:
Hvem har pålagt DASU at tage vare på motorsporten i Danmark? eller omformuleret: hvem har sagt at det er iorden at en organisation kan have monopol på noget der vedrører os alle
Det er nok også en grov overfortolkning fra min side - men hvis vi tager den præcise ordlyd:
Citat:
Justitsministeriets cirkulære skrivelse nr. 62 af 26. juni 1985.
Cirkulæreskrivelse om bemyndigelse til at tillade afholdelse af motorløb på vej.
Justitsministeriet bemyndiger herved politiet til at meddele tilladelse til at afholde de i færdsels-lovens § 37, stk. 3, omhandlede internationale motorløb, orienteringsløb og præcisionsløb samt hastigheds-konkurrencer med motorkøretøjer og knallerter.
I. Internationale motorløb og motorløb over 300 km.
Tilladelse til afholdelse af internationale motorløb og nationale motorløb over 300 km kan kun meddeles af rigspolitichefen. Sådanne tilladelser kan kun gives til foreninger, der gennem deres union er tilsluttet Dansk Motorspots Råd (DMR).
II. Andre motorløb.
Tilladelse til afholdelse af andre motorløb gives af politimesteren i den kreds, hvorfra løbet ud-går, efter forhandling med politimesteren i de kredse, som løbet skal passere. Hver politimester fastsætter betingelser og vilkår for afviklingen af løbet gennem den pågældende kreds.
Tilladelsen kan alene meddeles foreninger, af hvis vedtægter det fremgår, at løbsledelsen un-der løbet skal skride effektivt ind mod medlemmer, der overtræder færdselslovgivningen eller vilkår og betingelser for tilladelsen. Endvidere skal det af vedtægterne fremgå, at foreningens ledelse har beføjelse til at iværksætte de fornødne sanktioner – herunder eksklusion - over for deltagere, der har gjort sig skyldige i sådanne overtrædelser.
Foreninger, der er tilknyttet DMR, opfylder disse betingelser.
Streetrace går ganske givet ind under kategori II, og der er reglerne lempeligere.
Men da DASU mig bekendt er den suverænt største motorsportsorganisation i DK (DMU er muligvis sammenlignelig i størrelse her - men de holder sig fra vejene generelt - so to speak), så har de også en vis tyngde i det offentlige - like it or not.
De er f.eks. den eneste organisation i DK der er godkendt til at tage ansvar for ombygninger i konkurrencesynede biler.
Like it or not - de har fat i den lange ende, og de betragtes som nogle der kan stoles på.
Citat:
Jeg kunne forstå at man gik i kødet på "arrangører" der ikke kunne finde ud af at opføre sig ordentligt set ud fra et sikkerheds/ pr mæssigt synspunkt men fandenme ikke, bare fordi at en klub/arrangør, som ellers har alle papirer m.v. i orden, ikke er organiseret, det er noget forbandet svineri...
Det er jo hele pointen... de går jo kun i kødet på dem der ikke har papirene i orden.
At en politimester vælger at stole på DASU og DASU alone - det er jo ikke DASU's skyld som sådan. De kan ikke tvinge ham til det. De kan argumentere for hvorfor de synes det er en god ide, akkurat lige som at de "uorganiserede" streetrace-arrangørene kan argumentere for hvorfor de har en god sag uden DASU.
Frit land...
Som ikke-DASU-organiseret arrangør kan man så vælge at stille sig i et hjørne og være irriteret over at DASU måske, måske ikke, har gjort noget ved nogen en gang... det er så den metode man tydeligvis ikke får noget ud af...
Eller man kan vælge at komme nogle steder, ved rent faktisk at kommunikere på en fornuftig måde med parterne, og så grine hele vejen til racet bagefter, når det er lykkedes.
Citat:
Jeg syntes at det ville klæde DASU at tage en snak med politiet samt div. implicerede instanser for at rette denne "misforståelse", at ALLE ikke-DASU folk konsekvent skal afskæres fra at afholde et Streetrace arrangement.
Arrangørerne kan blot henvise til ovenstående cirkulære...
Jeg kan stadig ikke se at man med
sikkerhed kan få det til mere end at DASU forsøger at sikre sig at der er orden i papirene til arrangementerne. Motivet for dette har jeg redegjort for.
Resten af de teorier der kommer op her, kan mindst lige så vel bygge på nag og meget andet - og det korte af det lange (kald det hjælp til selvhjælp) er at det i hvert fald ikke bringer de uorganiserede arrangører nogle som helst steder hen.
Livet er uretfærdigt - get over it...