Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 10 jan 2025, 17:35

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 211 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 22  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Medlem

Geografisk sted: Ølholm
John Sahl skrev:
kristoffer skrev:
Så igen - hvad er problemet? DASU er med til at sørge for at sikkerheden bliver overholdt? Og det er slemt fordi .. hvad?

Hvorfor skal de overhovedet blande sig i ting de ikke har noget med at gøre? Politiet kan vel selv gøre deres arbejde.
.

Det skal du ikke tage for givet.
Jeg har været involveret i en sag med en politimand fra hovedstadsområdet, som tydeligvis aldrig havde prøvet at lave en motorsportstilladelse før. Der måtte vi have hjælp fra DASU, brandmyndighederne og andre instanser inden vi fik ham "rettet til".

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Feldthaus skrev:
John Sahl skrev:
kristoffer skrev:
Så igen - hvad er problemet? DASU er med til at sørge for at sikkerheden bliver overholdt? Og det er slemt fordi .. hvad?

Hvorfor skal de overhovedet blande sig i ting de ikke har noget med at gøre? Politiet kan vel selv gøre deres arbejde.
.

Jeg har været involveret i en sag med en politimand fra hovedstadsområdet, som tydeligvis aldrig havde prøvet at lave en motorsportstilladelse før. Der måtte vi have hjælp fra DASU, brandmyndighederne og andre instanser inden vi fik ham "rettet til".

Det er set før - "min" motorklub havde også en lille frille med det lokale politi, da de havde fået en ny kontaktperson indenfor etaten. Han havde heller ikke helt forstået hvilke regler der normalt blev afviklet under, og begyndte til et lukket klubarrangement at stille nogle pænt interessante krav om ambulancer der står stand-by osv.
Efter han blev peget i retning af hvordan virkeligheden reelt er, så gik det hele heldigvis meget nemmere :-).

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Admin
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Borup
Feldthaus skrev:
John Sahl skrev:
kristoffer skrev:

.

Der er stor forskel på selv at bede om DASU's hjælp og på at de uopfordret beder politiet holde øje med "konkurrenternes" arrangementer og ansøgninger.

Det er muligt at det lyder paranoidt, men med det store arbejde folk smider i de her ting, så er det klart at "begge lejre" er nærmest paniske for at "de andre" skal ødelægge noget. Og det er jo efterhånden tydeligt at et eventuelt samarbejde er rimeligt langt væk som det ser ud nu.

Jeg så sgu helst at folk hjalp hinanden, det ville alle få mest ud af, det andet her er sgu lidt sørgeligt, der er jo trods alt tale om voksne mennesker der ikke kan finde ud af at deles om det samme legetøj.

.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordjylland
@ Kristoffer

Bemærk de 2 små bogstaver "HP" dette er initialerne for den tidligere formand for banesportsudvalget i DASU og nuværende bestyrelsesmedlem i DASU.

"HP" har siden jeg startede med lovligt streetrace tilbage i 2003 været fuldt orienteret om vores aktiviteter, ligesom han var sammen med formanden har deltaget i flere møder omkring og med intiativtagere fra streetrace miljøet. "HP" er også ophavsmand til streetrace tillægget til reglement 8 så her er virkelig tale om en person med et stort kendskab til streetrace sporten.

"HP" er en overordentlig ambitiøs herre både på egne og DASU's vegne, og han fangede hurtigt at streetrace kunne være en mulighed for at få de faldende medlemstal i DASU til at vende. Samtidig kunne man ved at komme ind på streetrace scenen give lidt kunstigt åndedræt til specielt en nødlidende dragracing klub.

Desværre kiksede projektet fordi man ikke fattede streetrace kulturen, og fordi man opfattede streetracerne som cash cows der bare skulle spytte i kassen.

Efter dette kiksede forsøg valgte man så at gå efter benene i stedet for bolden, hvilket bl.a. resulterede i den endnu mere kiksede henvendelse til Politimesterforeningen.

Så at forsvare DASU's handlemåde ud fra deres hellige ophav som motorsportens vogter er bare så meget ude i hampen, og baseret på en total mangelfuld indsigt i hvad der sker i kullisen.

Dog skal du have ros for forsøget, og din nærmest ubegrænsede loyalitet overfor foreningen.

@ John

På kørerniveau syntes der ikke at være nogen problemer - specielt i 2007 og 2008 har vi set masser af dragracere fra street klasserne til vores arrangementer - til stor glæde for alle og ikke mindst tilskuerne.

Hartvig :coffee: :coffee: :coffee:

Senest rettet af Hartvig 17 jul 2008, 08:15, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Mester Medlem

Undskyld - men er det ikke muligt at der er en tredie "lejr" i det her, og det er den der tales om?
Jeg kender ikke streetrace-scenen godt nok til at kunne sige det, men selvom de herrer streetrace.dk, blackrace.dk og hvad de ellers hedder, har total orden i penalhuset, kan det så med sikkerhed siges at de er de eneste der render og roder med streetrace?

Kunne der være en tredie gruppe aktører som ikke er proffe og tjekkede, så mistanken er baseret på disse?

For at vende tilbage til en pointe der har været oppe flere gange:
Hvis man har så meget orden i sagerne, så er det jo tydeligvis ikke én selv DASU opfordrer politiet til at have øje på, men nogle der ikke har det.

Ydermere er det her jo et forebyggende forslag fra DASU - efterhånden som at de har observeret at streetrace tager fart, er der vel en rimelig sandsynlighed for at andre arrangører dukker op i løbet af sæsonen.
Arrangører som ikke har noget at gøre med mønstereleverne som er repræsenteret herinde, og som måske netop derfor ikke griber det korrekt an.
Er det helt urimeligt at DASU udviser en vis interesse i at de kommer på rette spor fra starten?

Jeg har tidligere redegjort for at streetrace som sport ikke interesserer mig voldsomt, men jeg er voldsomt interesseret i at al motorsport i DK præsenterer sig godt, da det kommer alle andre motorsportsgrene til gode. Det er vel ikke utænkeligt at DASU har samme interesse.
Dybest set må det også være af interesse for jer streetrace-arrangører herinde, at der ikke er brådne kar.

Jeg ser stadig ikke problemet.... :roll:

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordjylland
@ Brian

Citat:
Undskyld - men er det ikke muligt at der er en tredie "lejr" i det her, og det er den der tales om?
Jeg kender ikke streetrace-scenen godt nok til at kunne sige det, men selvom de herrer streetrace.dk, blackrace.dk og hvad de ellers hedder, har total orden i penalhuset, kan det så med sikkerhed siges at de er de eneste der render og roder med streetrace?

Kunne der være en tredie gruppe aktører som ikke er proffe og tjekkede, så mistanken er baseret på disse?

At arrangere og indhente tilladelser til et lovligt streetrace løb er faktisk mere komplekst og krævende end f.eks. at arrangere et klubrally - og ja - jeg har praktisk erfaring med begge dele.

Derfor er det udelukket at forsvare DASU med henvisning til en tredie part - ingen slipper gennem nåleøjet uden at have orden i formalia og godkendelser.

Så eneste tredie part kan kun være arrangørerne af ulovligt gaderæs og de vil ikke engang kunne skrive de 2 første sætninger i en ansøgning.

Så igen - nice try but no cigar :wink:

Hartvig

Titel:
Admin
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Borup
Hartvig, selv om jeg måske giver dig ret i nogen ting, ville det stadig klæde dig at undlade dine nedladende udtalelser til de andre skribenter i denne tråd.

Du bekræfter bare igen og igen hvor svært det reelt er at have med dig at gøre. Så jeg er sgu glad for det ikke er mig der skal lave aftaler med dig om ting du brænder så meget for som det her.

Jeg kan sagtens se det fra de andres sider også, men som du godt ved, så er det ikke ligefrem streetrace jeg brænder for, så jeg gider heller ikke bruge for meget tid på det. Jeg håber dog at det i sidste ende ender ud i masser af gode muligheder for race til folket.

.

Titel:
Mester Medlem

Hartvig skrev:
At arrangere og indhente tilladelser til et lovligt streetrace løb er faktisk mere komplekst og krævende end f.eks. at arrangere et klubrally - og ja - jeg har praktisk erfaring med begge dele.

Derfor er det udelukket at forsvare DASU med henvisning til en tredie part - ingen slipper gennem nåleøjet uden at have orden i formalia og godkendelser.

Hva' fa'en er så problemet? Så er der jo ikke noget problem for DASU at følge op på, og alle er på plads => happy times.

Personligt tror jeg dog at du undervurderer hvad der kan gå galt - hvordan kan du med sikkerhed sige at ingen slipper gennem nåleøjet uden at have orden i sagerne?
Politiet laver sgu' da også fejl, og så er der da chance for at en mindre seriøs arrangør får lavet noget makværk som er til fare for deltagere og tilskuere.
Som du kan læse her i tråden så ER der eksempler på at politiet har kokset lidt rundt i det - det er ganske enkelt faktum. Så at sige at ingen slipper gennem nåleøjet uden at alt er i orden, det er jo ikke sandsynligt.

Hvis politiet får højnet bevidstheden om kravene, så er risikoen for fejl mindre. DASU forsøger at højne bevidstheden hos politiet - så igen - what's the problem?

Citat:
Så igen - nice try but no cigar :wink:

Right back at ya... :wink:

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Moderator

Debatten er meget interessant. Jeg vil anbefale folk med ægte interesse at læse nogle af de mange indlæg om emnet. Der er en del nyttig info til at forstå hvad der sker.

Flere aktørere, jo bestemt!

Jeg er bekendt med indtil flere nye initiativer til at afholde race flere forskellige steder i DK, og nej, det er ikke i BlackRace.DK regi.

Jeg ved også at bek827 §8 har denne ordlyd: § 8. Politiet kan under særlige omstændigheder fastsætte yderligere vilkår for tilladelsen.

Den §8 er de nu pludseligt begyndt at anvende, med krav om DASU klub som arrangør, og med krav om DASU godkendt tidtagningsanlæg :!: . Så vidt jeg kan se har det ikke spredt sig til alle politikredse, men det tager selvsagt pippet fra de arrangørerer der går ud over. Således er mindst 2 streetraceinitiativer der rent faktisk ville have været 100% lovlige, løbet ud i sandet fordi politiet stillede et krav der af gode grunde ikke kunne opfyldes. Når man får indsigt i sådan et afslag, der direkte lugter af at DASU har haft en finger med i spillet i politiets afgørelse, så tænker man lige en ekstra gang over hvem det egentligt er der skriver afslaget.

Kristoffer, Wildert, m.fl. :
Ingen af jer to ville sidde stiltiende og se på at i ikke kunne få lov at afvikle en klubrallydag, eller et offroad arrangement pga en monopollignende tilstand, dikteret af en konkurrerende forening.
Så nej, alle kan ikke blive tilfredse som det er pt.
Når "ikke-DASU" arrangørere kan(skal) sidde og se på at DASU klubber afholder race efter race hvor de ikke overholder deres eget reglement(klare åbenlyse brud på Bek827) så bliver sagen bare mere speget.

Problemet er ikke nemt løst, og slet ikke noget enkelt problem, især ikke når man efterhånden har været med som interessent i nogle år.

En hel grotesk situation ville feks være at politiet sadlede om(blev sadlet om?) og skrev afslag iht bek827, §8 med krav om at Streetrace.DK/Racetiming.DK skulle være hhv. arrangør og tidtager v. al motorsport i DK.

Mon ikke en rallyklub eller 2 ville protestere?
:coffee:

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

HenrikGM skrev:
Den §8 er de nu pludseligt begyndt at anvende, med krav om DASU klub som arrangør, og med krav om DASU godkendt tidtagningsanlæg :!: . Så vidt jeg kan se har det ikke spredt sig til alle politikredse, men det tager selvsagt pippet fra de arrangørerer der går ud over. Således er mindst 2 streetraceinitiativer der rent faktisk ville have været 100% lovlige, løbet ud i sandet fordi politiet stillede et krav der af gode grunde ikke kunne opfyldes. Når man får indsigt i sådan et afslag, der direkte lugter af at DASU har haft en finger med i spillet i politiets afgørelse, så tænker man lige en ekstra gang over hvem det egentligt er der skriver afslaget.

Se... det var der jo lidt mere kød på...

Det lugter jo unægteligt lidt underligt, men jeg synes ikke at det kan være rimeligt at skyde DASU motiver i skoene som sådan.
De står lidt i en dobbelttydig rolle, hvor de for mange år siden er blevet udpeget som den organisation i DK der skal varetage motorsporten i DK. Det forsøger de vel forsåvidt - med god grund - endnu at gøre.
At der så er kommet nogle muligheder for at det ikke behøver gå gennem DASU, er vel egentligt et spørgsmål om at politikerne, færdselsstyrelsen, eller hvem der nu har besluttet det, sørger for at informeret ud i alle led om at monopolet er slut, eller at det fortsætter under ændrede forudsætninger.

Jeg vil godt understrege at jeg som sådan ikke forsøger at retfærdiggøre hvad der foregår sådan rent objektivt set. Men der er for mig at se et større billede som forklarer hvor DASU kommer fra i det her.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 211 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 22  Næste

Alle tider er UTC + 1 time