5 minutter uden at drille
Skal vi nu ikke lige falde lidt ned og komme tilbage i den rigtige kontekst - det var ikke mig der startede den personlige mudderkastnig - men jeg gider bare ikke blive skudt de forkerte hensigter og motiver i skoene.
På bl.a. dette forum er streetrace blevet diskuteret i årevis og denne tråd er blot en af mange hvor DASU er blevet diskuteret. Grunden til at den opstår er at vi er nogle engagerede mennesker, som rent faktisk bruger rigtig meget af vores tid på at forsøge at etablerer streetrace som en accepteret motorsportsgren i Danmark.
Vi har siden 2003 forsøgt at få en dialog i stand med DASU, som på det tidspukt fremstod som den oplagte og naturlige samarbejdspartner, der kunne hjælpe streetrace sporten og dens kommende foreninger og klubber godt på vej. I den forbindelse holdt vi møder med bl.a. DASU's daværende og nuværende formand samt formanden for banesportsudvalget og breddeudvalgskonsulenten (nu fyret). Jeg var personligt stor fortaler for dette samarbejde, ikke mindst fordi jeg forinden havde været medlem af en DASU klub i en årerække, og kunne se nogle fordele i at bruge DASU's netværk og erfaring i forhold til myndighederne mv.
På trods af vores åbenhed og ærlige hensigter og motiver, hvor vi bl.a. fremlagde en komplet drejebog for hvordan man kunne udvikle streetrace i Danmark, skete der ikke en snus andet end at DASU's 14 dage senere "tryllede" et streetrace reglement som DASU klubberne skulle efterleve.
Vi måtte derfor med skuffelse erkende at motiverne og hensigterne hos DASU udelukkende handlede om at beskytte domænet og ejerskabet over alt organiseret motorsport i Danmark. I grunden fair nok - hvis det samtidig er det man melder ud til kommende samarbejdspartnere.
Men det var ingenlunde hvad man gjore - man benyttede tværtimod alt vores knowhow og input til at forsøge at give kunstigt åndedræt til sine egne nødlidende dragracingklubber. Nå ja - og så kunne man jo byde ind med forsikringer som var ca. 4 gange så dyre som dem vi "amatører" allerede tegnede, ligesom vi mødte en breddekonsulent med et kompetence- og beslutningsniveau der var fuldkommen utilstrækkeligt.
Alt i alt - kunne DASU reelt ikke byde ind med noget brugbart og positivt som kunne gavne streetrace sporten i Danmark. I den erkendelse startede man så de forskellige tiltag som skulle forsøge gøre livet svært for de bestående og kommende streetrace arrangører. I forbindelse med efterfølgende dialogmøder arrangeret af DASU var det tydeligt at hensigten ikke var at gavne streetrace sporten - men derimod at fortsætte livrednigen af egne dragracing klubber, bl.a. ved at få hænderne ned i kagedåsen efter deltagernes og tilskuernes penge.
Forståelse for streetrace sportens unikke kultur og ophav var der ikke meget af - desværre.
Efter denne oplevelse måtte jeg, der hidtil havde været varm fortaler for DASU samarbejde, erkende at jeg havde taget fejl. Og jeg har så valgt at benytte denne erfaring til på f.eks. forums at udtrykke min skuffelse over DASU og deres adfærd. Hensigten er klar og tydelig - der kan lovligt og sikkert afvikles streetrace i Danmark uden DASU's medvirken.
Og jeg tager gerne min egen medicin - vi lever i en fri verden hvor folk kan skrive og tale næsten uhændret. Syntes I ikke om min holdning og debatteren om DASU, kan I bare springe indlæggene over eller komme ind på banen med mere saglige argumenter end at jeg alene er drevet af hensynet til Racetiming.dk.
Parallelt hermed har der så i årevis været afviklet lovligt streetrace i Danmark både før og efter forsøget på en DASU dialog, og det er faktisk gået rigtig godt. Alle arrangører har efterlevet den gældende bekendtgørelse på området (dette er lovteksten som regulerer motorsport i Danmark) ligesom vi har taget forskellige tiltag til samarbejde på tværs. Arbejdet er langt fra slut og bliver det måske heller aldrig, bl.a. fordi streetrace sporten konstant udvikler sig som resultat af et kæmpe arbejde i kullisen.
Konklusionen er dog at vi fortsat aldrig har fået et seriøst bud fra DASU på hvad de kan byde ind med for at gavne streetrace sporten. Tværtimod oplever vi den fortsatte chikane og brødnid
Så set fra mit synspunkt er løsningen meget nem - kan DASU ikke byde positivt og konstruktivt ind så lad os dog i det mindste værre i fred - vi har bevist at vi kan lave særdeles velfungerende streetrace arrangementer.
Jeg håber dette hjælper lidt på jeres forståelse - og jeg deltager selvfølgelig fortsat gerne til en dialog på et sagligt og værdigt niveau - såfremt man afholder sig fra at pådutte mig forkerte hensigter og motiver.
RSV - alle referater som jeg har citeret fra findes offentligt tilgængeligt på
www.dasu.dk
Umiddelbart har jeg så lidt svært ved at forstå dig - du skriver at jeg manipulerer et referat med en forhistorie og med den anden hånd beder du mig skaffe dig resten af samme referat ?
Hartvig