Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 jun 2025, 18:39

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

klyfax skrev:
Er rimilig sikker på at det faktisk er rigtigt... Mener de sagde det den ene gang jeg sad og så det på Motor TV...

ja nu du siger det var der vel egentlig noget med at da nogen begyndte at eksperimentere med turbo på V8ere og kørte hurtigere end kompressormaskinerne blev turbo bare banned (mener dog det var i de "mindre" klasser end topfuel)
mener også at lqs eller henrikGM har nævnt noget om det i forbindelse med forældede og amerikanerfavoriserende regler

MVH Luske

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vestsjælland
Det vil give store problemer med dækvibrationer når turboen begynder at lade med de hk de har i top fuel. Det er jo begrænset hvor mange omdrejninger de kan starte med hvis ikke de skal brække wheeliebarsene af i starten.

Titel:
Junior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Bramming / Esbjerg
Så fik jeg købt en hel ny Eaton M62.

Men jeg er i et problem, jeg skal jo have lavet et remhjul til motoren. Men før jeg regner gearingen ud, skal jeg vide hvad max omrd. sådan en kompressor må tage så jeg ikke afliver den.

Jeg har søgt en masse på Goggle, men kunne ikke umiddelbart finde noget.

Kompressoren sidder org. på en MB SLK 3,0 så jeg høre lige om min makker der er mercedes mekaniker kan finde nogle oplysninger om max omrd., men tvivler desværre.

Golf 1 2,0 16v Projekt igang.
Mitsubishi Strada 2,5 TD

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Rosendal skrev:
Så fik jeg købt en hel ny Eaton M62.

Men jeg er i et problem, jeg skal jo have lavet et remhjul til motoren. Men før jeg regner gearingen ud, skal jeg vide hvad max omrd. sådan en kompressor må tage så jeg ikke afliver den.

Jeg har søgt en masse på Goggle, men kunne ikke umiddelbart finde noget.

Kompressoren sidder org. på en MB SLK 3,0 så jeg høre lige om min makker der er mercedes mekaniker kan finde nogle oplysninger om max omrd., men tvivler desværre.

Har du prøvet deres regnemaskine ??
Eaton Regnemaskine

M62 info her

Nu er det ikke den nye Gen6 TVS Twin Vortices Series (desværre, da den har lidt forbedret virkningsgrad) ... her er et klip fra youtube der fortæller lidt om det

Billede

Titel:
Junior Medlem
Brugeravatar

Tak for linkene.

Jeg har prøvet at tyde billedet lidt.

De grønne tal, det er omrd. på kompressoren ikke?

Den nederste bundlinie der går fra 200 til 750 er m3 luft pr. time?

Den lodrette line fra 1.0 til 2.0 er trykket i bar?

Og så de sorte tal der er placeret rundt omkring ved jeg ikke helt hvad er.

Er det helt forkert?

Mitsubishi Strada 2,5 TD

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Rosendal skrev:
Tak for linkene.

Jeg har prøvet at tyde billedet lidt.

De grønne tal, det er omrd. på kompressoren ikke?

Den nederste bundlinie der går fra 200 til 750 er m3 luft pr. time?

Den lodrette line fra 1.0 til 2.0 er trykket i bar?

Og så de sorte tal der er placeret rundt omkring ved jeg ikke helt hvad er.

Er det helt forkert?

Jeg vil mene at du har kompressor rpm og x-aksen med luftmængden rigtigt
men dit tryk i bar på y-aksen er ikke helt rigtigt...
det er som der står et pressure ratio ~tryk forhold mellem ind og ud på kompressoren og er egentlig enheds uafhængig ..
dvs. det er lige meget om du måler i bar, psi eller noget helt andet ... e.g.
2bar/1bar=2.0
29,4psi/14,7psi=2.0
200bananer/100bananer=2.0

Citat:
Pressure Ratio is defined as the Absolute outlet pressure divided by the Absolute inlet pressure.

Where: Pressure Ratio = P2c/P1c

P2c = Compressor Discharge Pressure
P1c = Compressor Inlet Pressure
It is important to use units of Absolute Pressure for both P1c and P2c.
Remember that Absolute Pressure at sea level is 14.7 psia (in units of psia, the a refers to “absolute”).
This is referred to as standard atmospheric pressure at standard conditions.

Gauge Pressure (in units of psig, the g refers to “gauge”) measures the pressure above atmospheric, so a gauge pressure reading at atmospheric conditions will read zero. Boost gauges measure the manifold pressure relative to atmospheric pressure, and thus are measuring Gauge Pressure. This is important when determining P2c. For example, a reading of 12 psig on a boost gauge means that the air pressure in the manifold is 12 psi above atmospheric pressure.
For a day at standard atmospheric conditions,
12 psig + 14.7 psia = 26.7 psi absolute pressure in the manifold

The pressure ratio at this condition can now be calculated:
26.7 psia / 14.7 psia = 1.82

However, this assumes there is no adverse impact of the air filter assembly at the compressor inlet.
In determining pressure ratio, the absolute pressure at the compressor inlet (P2c) is often LESS than the ambient pressure, especially at high load. Why is this? Any restriction (caused by the air filter or restrictive ducting) will result in a “depression,” or pressure loss, upstream of the compressor that needs to be accounted for when determining pressure ratio. This depression can be 1 psig or more on some intake systems. In this case P1c on a standard day is:

14.7psia – 1 psig = 13.7 psia at compressor inlet

Taking into account the 1 psig intake depression, the pressure ratio is now:

(12 psig + 14.7 psia) / 13.7 psia = 1.95.

That’s great, but what if you’re not at sea level? In this case, simply substitute the actual atmospheric pressure in place of the 14.7 psi in the equations above to give a more accurate calculation. At higher elevations, this can have a significant effect on pressure ratio.
For example, at Denver’s 5000 feet elevation, the atmospheric pressure is typically around 12.4 psia. In this case, the pressure ratio calculation, taking into account the intake depression, is:

(12 psig + 12.4 psia) / (12.4 psia – 1 psig) = 2.14
Compared to the 1.82 pressure ratio calculated originally, this is a big difference.

As you can see in the above examples, pressure ratio depends on a lot more than just boost.

Så den akse afhænger af det atmosfæriske tryk... men da vi bor i flade Danmark så kan vi se bort fra det og bare trække 1 fra y-aksen

De sidste tal er kompressorens virkningsgrad

Titel:
Junior Medlem
Brugeravatar

Jeg har prøvet at regne lidt på luftforbruget med den udregner der er her på siden. Der får jeg et luftforbrug på mellem ca. 850-950m3 pr. time.

Motor omdrejninger 6800 rpm
Motor volumen 1984 cm³
Volumetrisk effiktivitet (imellem 75-100) 85 %
Ladetryk 1.0 Bar

Det giver 14.29 m³/min * 60min = 857m³/timen. Skal jeg så bare lave et remhjul så kompressoren køre med ca. 13500 omrd. og så bare leve med at den måske får lidt svært ved at levere nok luft til de høje omrd. på motoren og lidt bedre bund og mellem træk?

Mitsubishi Strada 2,5 TD

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Rosendal skrev:
Jeg har prøvet at regne lidt på luftforbruget med den udregner der er her på siden. Der får jeg et luftforbrug på mellem ca. 850-950m3 pr. time.

Motor omdrejninger 6800 rpm
Motor volumen 1984 cm³
Volumetrisk effiktivitet (imellem 75-100) 85 %
Ladetryk 1.0 Bar

Det giver 14.29 m³/min * 60min = 857m³/timen. Skal jeg så bare lave et remhjul så kompressoren køre med ca. 13500 omrd. og så bare leve med at den måske får lidt svært ved at levere nok luft til de høje omrd. på motoren og lidt bedre bund og mellem træk?

Hvis dine beregninger passer så er det vel sådan ..... hvor regner du med at dine max motor rpm ender ??

Jeg ville ikke bevæge mig uden for mappet.. og helt herude ved 13500 kompressor rpm er dens virkningsgrad nede på en 54% så der skal godt med ladeluftskøler til

Prøv eventuelt at regne lidt på det med lidt "købmands overslag" hvor du tager udgangspunkt i kompressorens navn M62 (eaton opkalder dem efter deres volumen (displacement) i kubic tommer (cubic inch ~cui) .. så en M62 skulle leverer 62cui/rev (1016 ccm/rev)... hvis du kommer frem til noget der ligner dit andet resultat (* se for neden) så er det enten at tage til takke med lidt færre max (motor) rpm .. eller regne med max 1bar lige omkring max rpm ... eller bruge kompressoren på en mindre motor og finde en større til dit projekt ...

Jeg tror sagtens du kan presse disse kompressorer (Roots) til at leverer et ret høje ladetryk (kravle udover mappet i y-aksen's retning) ... men de har det knapt så godt med at rende for mange rpm .... stadig er det dog at fortrække at finde den lader der passer bedst til ens ønske (ramme et sted omkring 10-12krpm som max på kompressoren

(*) Har lige regnet lidt på det med "købmandsregen metoden" .. din motor er 2L og kompressoren giver 1L/rev .. en 2L 4 takt 4 cyl motor bruger 1000cc/rev (regner med motor ve på 100%).. så hvis kompressoren kører 1:1 så kan den lige netop følge med (=0 ladetryk) så kompressoren skal køre det dobbelte i forhold til motoren for at lave 1bars ladetryk ...
du opgiver 6800rpm (motor) og 1 bars ladetryk .. med vores lille regnestykke giver det 2*6800 (kompressoren skal jo køre 2:1) = 13.600rpm (100 rpm fra hvad du er kommet frem til så det må anses for at være ret tæt)

Hvis du vil lade 1 bar på en 2L motor så tror jeg en gammel SC14'er er bedre (nummeret større end mr2 modellen SC12)... SC14 skulle give 1440ccm/rev

Titel:
Junior Medlem
Brugeravatar

Max motor omrd. regner jeg med bliver omkring 6800 +- en lille smule.

Ja, regnestykket passer rimlig godt.

Men er lidt ked af at den ikke rigtig levere mere luft.

Tror du at jeg skal ud og finde en SC14? Hvad ville ellers være et godt alternativ hvis jeg ikke skulle beholde min M62?

Mitsubishi Strada 2,5 TD

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gun City
Jeg tror aldrig du kommer til at lave 300 hk på en ABF m. en sc14. Det vil blive svært at få en alm. Roots til at lave 300 hk på din motor. Hvis du er indstillet på, at bruge en slat penge på den motor, så gå efter en skruekompressor. Hvis det skal være billigere så en centrifugal kompressor ell. turbo.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time