Varm efter montering af turbo

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
BANDIT
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 23 jul 2006, 20:24
Geografisk sted: Sønderjylland

Varm efter montering af turbo

#1 Indlæg af BANDIT »

Har konverteret til turbo i stedet for kompressor på min focus og den er blevet sluttet til vandkøling og der er kommet en større IC på.
Var så ude at trille nogle km i den her i weekenden og sys den bliver meget hurtigt varm (ikke for varm) bare efter ca 2 km er den på 90 grader ved alm kørsel.

Holder jeg så stille efter at have kørt et stykke tid begynder blæseren at køle den indtil jeg bare kører omkring 50 km/t igen.

Temp måleren kommer på intet tidspunkt over 90grader.


Mit spørgsmål er så , hvad kan jeg gøre for at køle bilen bedre eller er det meget normalt. :?
Det skal så siges at der sidder både airconkøler og intercooler foran bilens køler. :)
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#2 Indlæg af K-FINN »

Det er meget normalt eftersom du har vandkøling på din turbo, det hjælper med til og varme dit vand hurtigere op..
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Brugeravatar
BANDIT
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 23 jul 2006, 20:24
Geografisk sted: Sønderjylland

#3 Indlæg af BANDIT »

Finn T Pedersen skrev:Det er meget normalt eftersom du har vandkøling på din turbo, det hjælper med til og varme dit vand hurtigere op..


Kan jeg ikk gøre noget for at holde temp længere nede. Evt en thermostat der åbner før eller ligende.
Er det samme med std turbo biler :?:
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#4 Indlæg af lqs »

i gamle dage kunne man få termostater helt ned til 65grader. om det er muligt mere?? MVH søren
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#5 Indlæg af Mads B (dk) »

Min køre med 82grader ifølge tilbagemelding fra motorstyringen

Drift vand temp opnår jeg ret hurtig 5min eller sådan noget...... men der går lige 10min mere inden olien er oppe på 70grader
Billede
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#6 Indlæg af K-FINN »

Har set 70 graders termostater til nogle biler, kan bare ikke lige huske hvor..
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Brugeravatar
BANDIT
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 23 jul 2006, 20:24
Geografisk sted: Sønderjylland

..

#7 Indlæg af BANDIT »

Okay tak for svarene :D
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret
audi 80 1,8 turbo
Medlem
Indlæg: 227
Tilmeldt: 10 jul 2005, 12:14
Geografisk sted: østjylland

Re: Varm efter montering af turbo

#8 Indlæg af audi 80 1,8 turbo »

BANDIT skrev:Har konverteret til turbo i stedet for kompressor på min focus og den er blevet sluttet til vandkøling og der er kommet en større IC på.
Var så ude at trille nogle km i den her i weekenden og sys den bliver meget hurtigt varm (ikke for varm) bare efter ca 2 km er den på 90 grader ved alm kørsel.

Holder jeg så stille efter at have kørt et stykke tid begynder blæseren at køle den indtil jeg bare kører omkring 50 km/t igen.

Temp måleren kommer på intet tidspunkt over 90grader.


Mit spørgsmål er så , hvad kan jeg gøre for at køle bilen bedre eller er det meget normalt. :?
Det skal så siges at der sidder både airconkøler og intercooler foran bilens køler. :)


hvis den ikk bliver FOR varm så er der vel ikke noget problem... den bliver måske hurtigere varm men det kan jeg ikk lige se problemet i.
ud og prøve at gi den nogen tæv og så hend og holde stille (i tomgang) lige efter den har fået nogen klø... begynder den ikke at koge eller noget der så er det fint nok... du skal heller ikke blive bekymret hvis den lige kommer op og ramme de 100 eller et par grader over men den skal jo selvfølgelig falde igen derfra... altså køleren er stor nok og blæseren kraftig nok til at trække temperaturen ned igen

Tommy
første gear er for biler uden moment
Brugeravatar
BANDIT
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 23 jul 2006, 20:24
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: Varm efter montering af turbo

#9 Indlæg af BANDIT »

audi 80 1,8 turbo skrev:
BANDIT skrev:Har konverteret til turbo i stedet for kompressor på min focus og den er blevet sluttet til vandkøling og der er kommet en større IC på.
Var så ude at trille nogle km i den her i weekenden og sys den bliver meget hurtigt varm (ikke for varm) bare efter ca 2 km er den på 90 grader ved alm kørsel.

Holder jeg så stille efter at have kørt et stykke tid begynder blæseren at køle den indtil jeg bare kører omkring 50 km/t igen.

Temp måleren kommer på intet tidspunkt over 90grader.


Mit spørgsmål er så , hvad kan jeg gøre for at køle bilen bedre eller er det meget normalt. :?
Det skal så siges at der sidder både airconkøler og intercooler foran bilens køler. :)


hvis den ikk bliver FOR varm så er der vel ikke noget problem... den bliver måske hurtigere varm men det kan jeg ikk lige se problemet i.
ud og prøve at gi den nogen tæv og så hend og holde stille (i tomgang) lige efter den har fået nogen klø... begynder den ikke at koge eller noget der så er det fint nok... du skal heller ikke blive bekymret hvis den lige kommer op og ramme de 100 eller et par grader over men den skal jo selvfølgelig falde igen derfra... altså køleren er stor nok og blæseren kraftig nok til at trække temperaturen ned igen

Tommy


Den har fået tæv og kan sagtens holde temp uanset om jeg kører eller holder stille blir den omkrig 90 grader , men det der irretere mig lidt var at hvergang jeg køre langsom bykørsel og holder stille begynder blæseren rimelig hurtig. Så ville jeg hellere ha at den var noget koldere hele tiden :)
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret
audi 80 1,8 turbo
Medlem
Indlæg: 227
Tilmeldt: 10 jul 2005, 12:14
Geografisk sted: østjylland

Re: Varm efter montering af turbo

#10 Indlæg af audi 80 1,8 turbo »

BANDIT skrev:Har konverteret til turbo i stedet for kompressor på min focus og den er blevet sluttet til vandkøling og der er kommet en større IC på.
Var så ude at trille nogle km i den her i weekenden og sys den bliver meget hurtigt varm (ikke for varm) bare efter ca 2 km er den på 90 grader ved alm kørsel.

Holder jeg så stille efter at have kørt et stykke tid begynder blæseren at køle den indtil jeg bare kører omkring 50 km/t igen.

Temp måleren kommer på intet tidspunkt over 90grader.


Mit spørgsmål er så , hvad kan jeg gøre for at køle bilen bedre eller er det meget normalt. :?
Det skal så siges at der sidder både airconkøler og intercooler foran bilens køler. :)


Hvis det var mig ville jeg bare leve med det.... vand og olie bliver bliver jo tilført mere varme så det er meget naturligt at det skal køles noget mere... altså at blæseren kører noget mere... vil jo indebærer større køler og mere mængde vand for at blæseren ikke skal starte så tit... det er ikk besværet værd hvis den ikk bliver for varm.

mvh Tommy
første gear er for biler uden moment
Besvar