Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 jun 2025, 19:09

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
 Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: sydjylland
forstår jeg ret at du før kørte med en pumpe fra en suge diesel og nu med en rigtig td pumpe?? hvis ja kan det let være grunden...-en almindelig pumpe giver det den bliver bedt om hvor en td pumpe giver hvad der er luft til -sagt firkantet.

det ekstra diesel som std pumpen giver fra start jager turboen hurtigere op i omd. og giver en trækkraft fra start -en diesel arbejder bedst når den ryger lidt.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Junior Medlem

uno skrev:
forstår jeg ret at du før kørte med en pumpe fra en suge diesel og nu med en rigtig td pumpe?? hvis ja kan det let være grunden...-en almindelig pumpe giver det den bliver bedt om hvor en td pumpe giver hvad der er luft til -sagt firkantet.

det ekstra diesel som std pumpen giver fra start jager turboen hurtigere op i omd. og giver en trækkraft fra start -en diesel arbejder bedst når den ryger lidt.

jo du har ret det er en TD pumpe, dyser, blok, top og indsugningsmanifold jeg er gået over til. men der skulle være bedre flow i den her manifold dobbels så store gennemgang og dobbelt så store porte i toppen. og ikke nok med det så peger det lige ned i forbrændingskammeret. hvor før med den andel manifold skulle luft passagsen knække 90 grader og til 3 gange inden den kom i forbrændingskammeret.

først opsæt på den nyeblok var TD pumpe og alm dyser fra den gamle det gik af lort til. selvom dysehullerne i de gamle dyser var dobbelt så store så i med TD dyser og det gik bedre 2bars ladetryk var wastgaten sat til og blev sat ned til 1,1 bar men der er stadig turbotøven kunne forstille mig det er fordi motoren (faktisk) når så hurtigt op i RMP pga det lettes svinghjul at turboen ikke når at fylde op i forhold til hvad den gjore før ellers er den måske bare for lille til og kan give stor tryk hutigt. makker videre i aften. så skriver nok igen ved en 10 tiden.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Jeg tror ikke på at det er dit 500 gr lettere svinghjul der giver turbotøven.
Hvis vi ser på hjulet isoleret, så er det med til at give motoren en stabil tomgang, og lette igangsætning.
Men i feks 2 gear med fuld speeder, er virkningen minimal ift. resten af drivlinie belastningen på motoren.
Ved gearskift kan et tungere hjul, også hjælpe til med at accelrerer drivlinien, i meget kort tid. ellers er det bare en ekstra vægt der skal accelrerers.

Og det hjælper ikke nødvendigvis på turboens spool tid.
Men gnister ud af udstødningen, så er svinghjulet dit mindste problem
Det lyder som pumpen er timet meget forkert. eller der er et andet mekanisk problem.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Senior Medlem

Hvis du er skiftet fra sugemotor-pumpe til trykstyret pumpe så er det prisen for at være grøn...

På en trykstyret pumpe kommer mængden først efter trykket -derfor mindre røg -mindre røg mindre at arbejde med for turboen-langsommere tryk.

Men ligemeget om det skal være grønt eller sjovt så skal pumpen stå rigtigt -ellers er det ingen af delene.

Se på dine accelerationer ikke på hvor hurtigt ladetryk

Titel:
Junior Medlem

uno skrev:
Hvis du er skiftet fra sugemotor-pumpe til trykstyret pumpe så er det prisen for at være grøn...

På en trykstyret pumpe kommer mængden først efter trykket -derfor mindre røg -mindre røg mindre at arbejde med for turboen-langsommere tryk.

Men ligemeget om det skal være grønt eller sjovt så skal pumpen stå rigtigt -ellers er det ingen af delene.

Se på dine accelerationer ikke på hvor hurtigt ladetryk

skifter til sugepumpe i morgen ( trode det var vejen frem til power men er belvet overbevist om det er sugepumpen der skal til) den bliver stilt ind med mickrometer ur så det står helt rigtigt og de tilhørene sugedyser skal jeg væl også bruge eller hvad hullerne i sugedyserne er støre end i trykdyserne er.

Titel:
Junior Medlem

så har jeg fået den til at køre 99% lige så godt som før ved at montere sugepumpen. og sugedyser. men når kun 0,9 bar og har problemer med at få den til at ryge. der efter så tror jeg skal op i nogle støre dyser men hvad dyser kan jeg nuppe fra i PSA serien. det er XUD7 dyser jeg køre med nu XUD7TE er dysehullerne mindre og tror ikke det er dem jeg skal springe over i. kom glad

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
På en diesel er dyse størrelsen ikke så viktig, for brændstof mængden.
Dysen er faktisk bare en fjederbelastet ventil med nogle huller til at forstøve.

Det er pumpen der styrer mængden, og dermed trykket.
Så du skal have modeficeret pumpen til at kunne give mere brændstof.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Junior Medlem

Morten VJ skrev:
Dysen er faktisk bare en fjederbelastet ventil med nogle huller til at forstøve.

MVH

Morten

okay det er væl ikke nogen ide og gå over til turbo dyser. tænkte på om de forstøver bedre når hullet er meget mindre end i sugedyserne altså bedre forbrænding ?

Titel:
Senior Medlem

Morten VJ skrev:

MVH

Morten

Det kan betyde rigtig meget at køre med de rigtige dyser.
Hvis man får større mængde end den lille original dyse kan håndtere giver den mere lækolie på returen og kan ret hurtigt slides op.
Det er også vigtigt at forstøvningen passer ret godt i den motor de sidder i.
Har selv erfaringer fra traktortræk hvor vi ikke kunne blæse hx40turboen op og skiftede fra 5huls ,35dyser op til 5huls ,57...-så kom den

Titel:
Junior Medlem

uno skrev:
Morten VJ skrev:

MVH

Morten

Det kan betyde rigtig meget at køre med de rigtige dyser.
Hvis man får større mængde end den lille original dyse kan håndtere giver den mere lækolie på returen og kan ret hurtigt slides op.
Det er også vigtigt at forstøvningen passer ret godt i den motor de sidder i.
Har selv erfaringer fra traktortræk hvor vi ikke kunne blæse hx40turboen op og skiftede fra 5huls ,35dyser op til 5huls ,57...-så kom den

lidt alla samme problem jeg har tror jeg den kan godt lade men ikke hurtig nok lidt ligesom om kompressorhus/hjulet er for lille så den ikke kan fylde manifolden hurtigt nok op. men måske også doseringen af føden ikke er i orden endu.

den er gal nok når den får ladetryk men tøver bare for meget hvis ikke dne gjore det var den gal hele vejen op.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time