jeg skal have drejet af svinghjulet men hvor meget

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
T16TØZEN
Junior Medlem
Indlæg: 96
Tilmeldt: 18 dec 2004, 03:20

jeg skal have drejet af svinghjulet men hvor meget

#1 Indlæg af T16TØZEN »

det er på min 205 TD-IC som får ny blok pristny top også et svinghjul fra en 405 1,8 td men hvor meget kan jeg tage af svinghjulet før det går galt. med m´tomganhg og ligende. bilen er i gang med at blive bygget op top kvart mile. så, så meget som mugeligt af inden det giver problemer.

og et andet spørgsmål har en sach kobling på hånden fra en 306 1,6 med TU motor men passer den over på et 405 td svinghjul. er koblingspladen for stor eller lille.
alias. DOC405,s kone
Exhume.dk
Senior Medlem
Indlæg: 405
Tilmeldt: 02 okt 2007, 11:27
Geografisk sted: Midt i det mørke

Re: jeg skal have drejet af svinghjulet men hvor meget

#2 Indlæg af Exhume.dk »

T16TØZEN skrev:og et andet spørgsmål har en sach kobling på hånden fra en 306 1,6 med TU motor men passer den over på et 405 td svinghjul. er koblingspladen for stor eller lille.


Mener at ku huske XU 215 mm kontra TU 200 mm..så den er for lille, eller dit svinghjul er for stort..vælg selv :wink:
kafir harbi
T16TØZEN
Junior Medlem
Indlæg: 96
Tilmeldt: 18 dec 2004, 03:20

#3 Indlæg af T16TØZEN »

540gram blev fræst af i vægt

Billede
Billede

Billede
Billede
alias. DOC405,s kone
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: jeg skal have drejet af svinghjulet men hvor meget

#4 Indlæg af HenrikGM »

T16TØZEN skrev:det er på min 205 TD-IC som får ny blok pristny top også et svinghjul fra en 405 1,8 td men hvor meget kan jeg tage af svinghjulet før det går galt. med m´tomganhg og ligende. bilen er i gang med at blive bygget op top kvart mile. så, så meget som mugeligt af inden det giver problemer.

og et andet spørgsmål har en sach kobling på hånden fra en 306 1,6 med TU motor men passer den over på et 405 td svinghjul. er koblingspladen for stor eller lille.


Du skal bruge bilen til 1/4mile, og vil have dit svinghjul lettere?

Hvad er det gode argument til at lette det?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#5 Indlæg af JPP »

I sidste ende vel altid et spørgsmål om tilstrækkelig traction... :wink:
uno
Senior Medlem
Indlæg: 484
Tilmeldt: 23 aug 2005, 20:25
Geografisk sted: sydjylland

#6 Indlæg af uno »

på min galant rykkede vi 1kg af helt yderst.-det havde en god effekt -meget bedre til at tage gassen men ikke mærkbart dårligere nogen steder..
Maskinmester! Nyuddannet! Er meget intereseret hvis nogen kender til et ledigt job!! http://dk.linkedin.com/pub/bent-oksen/48/a55/447
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#7 Indlæg af Morten VJ »

Tungt svinghjul må være en ren 402m. ting
Med vejgreb.
Hvis Man har grebet, så er et svinghjul fra en gammel dampmaskine at foretrække.
Men hvad sker der hvis man mister grebet
Så virker det tunge svinghjul jo ikke :damn:
Så det er vel pest eller kolera som man skal vælge imellem.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#8 Indlæg af møffe »

uno skrev:på min galant rykkede vi 1kg af helt yderst.-det havde en god effekt -meget bedre til at tage gassen men ikke mærkbart dårligere nogen steder..
tror jeg har fjernet en 2-2,5kg fra mit 13,5kg,s svinghjul på min dohc. det virker fint. det har ikke ændret kørbarhed men gjort motoren lidt mere sprød. det er også fjernet yderst.

på min cosworth har jeg monteret et 2wd svinghjul (7,5kg mod std 12kg) syntes ikke det gav alverden.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
kv7
Indlæg: 1
Tilmeldt: 19 feb 2007, 22:22
Geografisk sted: midtjylland

svinghjul

#9 Indlæg af kv7 »

ved 1/4 mile kørsel vil jeg vælge et forholdsvist tungt svinghjul da det kan hjælpe med at få en god start!
men det forudsætter at man har en "god" gearkasse, da et tungt svinghjul giver en større belastning på syncromesringene i gearkassen fordi der er mere vægt at bremse ned ved gearskift.
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: svinghjul

#10 Indlæg af HenrikGM »

kv7 skrev:ved 1/4 mile kørsel vil jeg vælge et forholdsvist tungt svinghjul da det kan hjælpe med at få en god start!
men det forudsætter at man har en "god" gearkasse, da et tungt svinghjul giver en større belastning på syncromesringene i gearkassen fordi der er mere vægt at bremse ned ved gearskift.


Enig i at det tunge svinghjul er fint til 1/4mile, især på turbomotorer.

Men slet slet ikke enig i at et tungt svinghjul er hård ved sync.ringe.
Tror du forveksler svinghjulet med dit koblingsnav her!!!
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Besvar