Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 23:04

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Nyt Medlem

Geografisk sted: Frederikshavn
Davs med jer

Nogen der kan svare på om man skal vælge en 2.0 8v eller 2.0 16v til et rallybils projekt.

Jeg tænker på hvilken der kan svare sig mest at tune på ang. HK/NM.

Evt. motorkode :)

Det skal være en ren sugemotor.

Hygge med jer

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
16V så absolut...

Der hvor du ender med af effekt fra en relativt godt pumpet 8V'er, har du kun lige skiftet knasterne på 16V'eren for at komme til.

2.0 16V'eren fra Golf III GTi 16V og Seat Ibiza Cupra I og Cupra II 2.0 16V (motorkode ABF) laver 150 hk fra starten af.
Rygterne vil vide at de er ret begrænsede allerede i styringen, så selv noget så simpelt som en chipning, giver uanstændigt meget på dem.
Årsagen er at ABF'en blev bygget til netop Formula 2-klassen i rally i sin tid (FWD, op til 2 liter, sug - kit-car-agtigt reglement), hvor VW ikke havde en kværn, men al opmærksomheden var.
De kom ud med en rigtig fin 2.0 16V'er som ydede aaalt for tæt på hvad en VR6'er pumpede ud, så den fik et tamt program i motorstyringen.
Selv RH lover rimeligt fornuftige effektforøgelser med chip i denne motor.

Udvendigt ser den ret identisk ud med 1.8 16V fra Golf 2 GTI 16V, eller 2.0 16V fra f.eks. de ældre Passat'er (136 hk), men der er en række forskelle.
Blokken er højere (også kendt som "tall block"), hvilket giver et bedre forhold mellem slaglængde og plejlstangslængde, hvilket igen giver en ret solid bundmotor.
Krumtap osv. er smedet, så også ret solidt.

Topstykket er bedre end på de gamle 16V'ere (der skal heller ikke meget til :-)).

Alt efter pengepungen, så er 200 hk relativt hurtigt hjemme på sådan en. Lidt portning, riiimeligt omgængelige knaster, anden motorstyring - og så er du kørende. Der er vel for 10-15.000 i det projekt + montering.

200 hk i en 2.0 8V - det lader sig nærmest ikke gøre - ikke noget man gider bruge krudt på at køre i i hvert fald. Og det koster det dobbelte. Og så når man i øvrigt ikke meget længere med den...

16V'eren er god for i hvert fald 280 hk hvis man har gysserne til det.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Medlem

Geografisk sted: østjylland
Wildert skrev:
16V så absolut...

Der hvor du ender med af effekt fra en relativt godt pumpet 8V'er, har du kun lige skiftet knasterne på 16V'eren for at komme til.

2.0 16V'eren fra Golf III GTi 16V og Seat Ibiza Cupra I og Cupra II 2.0 16V (motorkode ABF) laver 150 hk fra starten af.
Rygterne vil vide at de er ret begrænsede allerede i styringen, så selv noget så simpelt som en chipning, giver uanstændigt meget på dem.
Årsagen er at ABF'en blev bygget til netop Formula 2-klassen i rally i sin tid (FWD, op til 2 liter, sug - kit-car-agtigt reglement), hvor VW ikke havde en kværn, men al opmærksomheden var.
De kom ud med en rigtig fin 2.0 16V'er som ydede aaalt for tæt på hvad en VR6'er pumpede ud, så den fik et tamt program i motorstyringen.
Selv RH lover rimeligt fornuftige effektforøgelser med chip i denne motor.

Udvendigt ser den ret identisk ud med 1.8 16V fra Golf 2 GTI 16V, eller 2.0 16V fra f.eks. de ældre Passat'er (136 hk), men der er en række forskelle.
Blokken er højere (også kendt som "tall block"), hvilket giver et bedre forhold mellem slaglængde og plejlstangslængde, hvilket igen giver en ret solid bundmotor.
Krumtap osv. er smedet, så også ret solidt.

Topstykket er bedre end på de gamle 16V'ere (der skal heller ikke meget til :-)).

Alt efter pengepungen, så er 200 hk relativt hurtigt hjemme på sådan en. Lidt portning, riiimeligt omgængelige knaster, anden motorstyring - og så er du kørende. Der er vel for 10-15.000 i det projekt + montering.

200 hk i en 2.0 8V - det lader sig nærmest ikke gøre - ikke noget man gider bruge krudt på at køre i i hvert fald. Og det koster det dobbelte. Og så når man i øvrigt ikke meget længere med den...

16V'eren er god for i hvert fald 280 hk hvis man har gysserne til det.

hej... håber at det er ok at jeg lige låner tråden lidt.

Er stort set færdig med alle dele til at knalde en turbo på en 9A motor... men er meget i tvivl om hva plejlstængerne i sådan en kværn kan holde til af hk/nm.... noget som du måske ved noget om... målet er 300 hk... men 280 kunne også gå an hvis standard kan holde til det... har skrevet med et par stykker og de siger fra 280 og op til noget over 320 hk på standard dele... syntes bare at det lyder lidt for fantastisk må jeg indrømme.... plejlstængerne ligene jo deminsions messigt dem der sidder i en alm 8v'er... de er jo selvfølgelig nok lavet i noget andet materiale vil jeg da tro... håber at du ved noget og vil dele lidt ud af den viden :D

Tommy
undskyld jeg blander mig lidt i tråden... bare sig til hvis det er træls

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
I følge ETKA'en så har alle de gamle 16V'ere (9A, KR og PL, samt Audis varianter af 9A'eren) samme plejlstænger som alle 1.8 8V benzinerne.

Jeg ved da at Havneren uden problemer lavede 250-260 hyppere på en 1.8 8v 90 hk'er, på standard indmad. Så det rækker de da i hvert fald til.

Jeg har også hørt snak om 280-300 hk, men jeg har ingen erfaringer med det må jeg sige. Jeg gør det ikke meget i turbo, selvom jeg synes at det er stærkt fascinerende.

Hvis du er bekymret, så er der jo altid muligheden med en G60 bund - evt. bare plejlstængerne. De er ret så voldsomt stærke, og kan derfor anbefales. Her skulle du uden problemer nå dit effektmål, og have luft til mere.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Brædstrup
De 2,0 16v motorere er nemme at hive hk ud af. Har en kammerat som havde en der lavede 172 hk, bare med chip og banan manifold. En std vr6 trækker slet ikke så voldsom som den gjorde. Så som Wildert skriver så burde der ret nemt kunne findes 200 hk i sådan en.

Titel:
Medlem

Wildert skrev:
I følge ETKA'en så har alle de gamle 16V'ere (9A, KR og PL, samt Audis varianter af 9A'eren) samme plejlstænger som alle 1.8 8V benzinerne.

Jeg ved da at Havneren uden problemer lavede 250-260 hyppere på en 1.8 8v 90 hk'er, på standard indmad. Så det rækker de da i hvert fald til.

Jeg har også hørt snak om 280-300 hk, men jeg har ingen erfaringer med det må jeg sige. Jeg gør det ikke meget i turbo, selvom jeg synes at det er stærkt fascinerende.

Hvis du er bekymret, så er der jo altid muligheden med en G60 bund - evt. bare plejlstængerne. De er ret så voldsomt stærke, og kan derfor anbefales. Her skulle du uden problemer nå dit effektmål, og have luft til mere.

har 8 G60 plejlstænger liggende :) har rodet lidt med de motorer... de er detsværre 8 mm (136 mm) kortere end alm 8v/16v (144 mm) så de kan ikke bruges til det detsværre, har kikket på det da jeg jo har nogen på lager... MÅSKE (ikke bestemt endnu) skulle jeg bare tage springet og så købe nogen plejlstænger som kan holde... og så sove lidt roligere om natten :).... har både 9A... 8v.... 16v og 1,8 t (godtnok bøjede)plejlstænger liggende... de ligner alle hinanden udsende messigt og deminsions messigt... der står ikk det samme på dem alle men ellers ligner de hinanden på en prik... hvis det er de samme stænger de bruger i alle motorene så ville jeg ikke have de store kvaler ved at bruge dem... men da der står lidt forskelligt på dem kan jeg jo ikke engang være sikker på at det er de samme matriale messigt.

stemplerne tror jeg mere på... virker solide og er pænt kraftige syntes jeg (de virker hvertfald sådan) 7,6_7,7 mm tykke på det tyndeste sted i toppen feks og så har en 9A jo undersmøring hvilket jo ikke foringer stemplernes holdbarhed, så dem tør jeg godt bruge.

Tommy

Medlem

jaauto skrev:
Davs med jer

Nogen der kan svare på om man skal vælge en 2.0 8v eller 2.0 16v til et rallybils projekt.

Jeg tænker på hvilken der kan svare sig mest at tune på ang. HK/NM.

Evt. motorkode :)

Det skal være en ren sugemotor.

Hygge med jer

Og sorry jeg hijakker tråden lidt

Titel: Super
Nyt Medlem

Geografisk sted: Frederikshavn
Hej igen

Det var lige det info jeg manglede Wildert, takker og bukker.

;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time