Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 23:32

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Medlem

Geografisk sted: kalundborg
tak, det er taget til efterretning..

når motoren er kørt hårdt til fra start, så er ophobningen af sod i olien selvfølgelig ikke ret stor, hvilket var min ide med at skifte olie mange gange de første par hundrede kilometer.. og da jeg har en tromle 10w40 mineralsk olie stående alligevel ville det ikke koste mere end et filter og 10 minutter på liften alligevel..

ideen med at skære filteret op er faktis godt nok, bare for at se om der skulle ligge en halv knast eller lign..

og det med at kører en ny knast til med mange omdrejninger har jeg hørt før, og min gamle golf trykker da også direkte på løfteren.. hvor køber man det tilkørings addiktiv til knasten? cylilnderservice?

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Holstebro
michael f skrev:
.. hvor køber man det tilkørings addiktiv til knasten? cylilnderservice?

Ja ved jo ikke om det kun er noget man mest bruger til de gamle stødstangs V8ere hvor knasten jo sidder lidt i skjul nede i blokken og hvor det derfor kan være lidt knebent med smøring til den?

Mekonomen kan ihverfald få det fra HansenRacing i Sverige som de har en tæt samarbejde med. HansenRacing lagerfører normalt fra Crane (stort knastmærke i USA) og GM's originale. Der går godt nok rygter om at GM's er udgået af produktion pga miliø, men ellers hedder det: GM EOS (engine oil supplement) og Crane's hedder Super Lube "Break-In Concentrate". Din lokale Mekomonen skal nok lige bladre lidt i deres HansenRacing katalog for at finde det! :wink: .... 150,- for en bøtte eller noget i den stil. :)

Titel: tilkørin g
Medlem

Geografisk sted: kolding
hejsahva hvordan gælder det turbomotorer ?
jeg renovere min turbomotor
den bliver boret op og får nye stempler og nye stempelringe
hva skal jeg skifte olie efter en 500 km ?
og igen efter 1000 km
også ligesom jeg plejer efter hver 5000 km

Titel:
Medlem
Brugeravatar

- Jeg plejer(bil og MC) at bruge 5/40 olie de første 20-50 km (lave vekslende omdrejninger - små vejer er perfekte med sving og lignede)

- Eferfølgende skifter jeg Filter og går over på alm olie og kører 500 km på samme måde

- Skifter olie og filter

- Kører med lidt mere omdrejninger(max. halvgas) op til 1000km - og der efter langsomt mere omdrejninger til den har gået 1500 og er oppe på fulde omdrejninger.

- Nyt filter og olie.. derefter normale olieskift ved 5000 km

Det vigtigste er at få temeperaturen op inden den skal lave noget

Nogle siger det er overkill, men jeg har det bedst med at tage tiden til at gøre det rigtigt. Det er lige som med Sex - hvis du vil leve med motoren/konen i lang tid uden problemer, så husk forspillet :lusket:

Den eneste motor jeg ikke har gjort det på er Mercedes diesel (både bil og lastbil) frem til 1998-2000. De skulle bar have Fuld knald fra start, et havde de bedst af.

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers
Jeg har gjort ligesom Westmus har beskrevet på alle mine boxermotorer, og det med et godt resultat.

Så om det er en gammel V8 eller Boxer, er ca. det samme.

Specielt de første 20min er meget vigtige, så knasten får den nødvendige smørring.

Jeg bruger normalt to typer olier der bliver blandet til opstart. Kan ikke lige huske hvad de hedder.

Jakob

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Min fik 100 km med varierende rotationer - ingen sejtræk, men ellers alt fra tomgang til 6500 rpm (dyserne ku' ikke følge med de sidste 1000 på det tidspunkt).
De første 20 km var jeg dog ikke over 3-4000 rpm - men det var lige så meget for at være sikker på at alt sad sammen.

Herefter kørte den et løb.

Alt var på 15w40 olie fra Autobremsen.

Nu kører den - som jeg altid har gjort - på Castrols Edge RS 10w60.

Bruger hverken olie eller vand - men det skal den da for hulen heller ikke - den er jo nyrenoveret!

Da jeg kørte motocross i sin tid, var det også den foretrukne måde at køre HÅRDT. Når den var varm, så slangen ud af vinduet, propper i ørene og så ellers vride håndtaget om i frigear. Så skulle den nok blive løs :-).

Billede
Golf GTi 16V til rally

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time