hvilken olie til ny opboret motor
Redaktør: Moderatorer
-
MartinH
- Nyt Medlem
- Indlæg: 22
- Tilmeldt: 30 dec 2007, 23:54
hvilken olie til ny opboret motor
har fået min motor renoveret med opboring og je-stempler, nye lejer ja alt har fået den store tur, men hvilken olie er det rigtige at starte den op med og hvilken fremgangs måde skal den køres til med.
spørg fordi der er delte meninger fra de forskellige cylinderservice steder..
det er en vr6
spørg fordi der er delte meninger fra de forskellige cylinderservice steder..
det er en vr6
-
larslaursen
- Junior Medlem
- Indlæg: 54
- Tilmeldt: 18 nov 2007, 19:12
Du skal bruge en indkøringsolie de første 1000km, og ikke over 3500 omd.
Indkøringsolien glacerer ikke på stempelringene, så det hele bliver slidt til på den rigtige måde. Det brugte jeg på min, og den bruger INGEN olie eller vand... Overhovedet!
Jeg fandt mit ved Carl Christensen motorrenovering i Århus.
Indkøringsolien glacerer ikke på stempelringene, så det hele bliver slidt til på den rigtige måde. Det brugte jeg på min, og den bruger INGEN olie eller vand... Overhovedet!
Jeg fandt mit ved Carl Christensen motorrenovering i Århus.
Bravo HGT 20vt 6 speed
331 HK 405 NM
Brembo, Forge, Walbro, Bosch, Garrett etc.
331 HK 405 NM
Brembo, Forge, Walbro, Bosch, Garrett etc.
-
MartinH
- Nyt Medlem
- Indlæg: 22
- Tilmeldt: 30 dec 2007, 23:54
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Og en tredie har en helt ny måde.
Brug den du finder mest fornuftig.
Da der er lige så mange meninger om motor indkøring, som der findes ølmærker.
MVH
Morten
Brug den du finder mest fornuftig.
Da der er lige så mange meninger om motor indkøring, som der findes ølmærker.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
Brisse
- Mester Medlem
- Indlæg: 504
- Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
- Geografisk sted: Stevns
- Kontakt:
Lidt inspiration?
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
- Ferrari Killer
- Senior Medlem
- Indlæg: 298
- Tilmeldt: 16 jan 2006, 15:23
Brisse skrev:Lidt inspiration?
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Her er hans meget korte kommentar:
"What's The Best Way To Break-In A New Engine ??
The Short Answer: Run it Hard !"
Ja, så har man også lært det! Eller....?
Hvad siger I andre herinde, der har prøvet det før?
V.H.
Ronnie Bonde
Selvgjort er velgjort....og nogen gange meget dyrt...
Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget!
Nuværende biler:
Alfa 166 2,5 V6 - sugesekser til cruiserstilen
Alfa 155 Q4 - brutal turbo m. 4 hjulstræk til ræs
Ronnie Bonde
Selvgjort er velgjort....og nogen gange meget dyrt...
Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget!
Nuværende biler:
Alfa 166 2,5 V6 - sugesekser til cruiserstilen
Alfa 155 Q4 - brutal turbo m. 4 hjulstræk til ræs
- Ravnen
- Mester Medlem
- Indlæg: 2340
- Tilmeldt: 21 jun 2007, 14:17
- Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
- Kontakt:
-
michael f
- Medlem
- Indlæg: 240
- Tilmeldt: 26 jul 2005, 03:55
- Geografisk sted: kalundborg
jeg satser stærkt på at varme op, kontrollere for voldsomt olie spild, wideband AFR ud i den og så ud og mase til den..
teorien er jo rigtig, stempelringene bliver presset ud og hvis lejerne er dårlige dør de alligevel.. så den skal da bare ha gas når den er varm..
men mineralsk olie, speciel tilkørings olie eller den olie man har tænkt sig at bruge...??
jeg satser igen på en mineralsk 10w40 de først kilometer, og den skal selvfølgelig skiftes ofte (regnede med 100, 300, 500km ) og så fuldsyntetisk på ved 1000km
teorien er jo rigtig, stempelringene bliver presset ud og hvis lejerne er dårlige dør de alligevel.. så den skal da bare ha gas når den er varm..
men mineralsk olie, speciel tilkørings olie eller den olie man har tænkt sig at bruge...??
jeg satser igen på en mineralsk 10w40 de først kilometer, og den skal selvfølgelig skiftes ofte (regnede med 100, 300, 500km ) og så fuldsyntetisk på ved 1000km
-
MSS535
- Junior Medlem
- Indlæg: 73
- Tilmeldt: 10 jul 2004, 14:17
Hej
Efter jeg læste teorien om indkøring på
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Har vi lavet et par motore og kørt dem ind sådan, og jeg kan kun sige det fungere i hvert fald lige så godt som den "gammeldags" måde med forsigtig tilkøring. De kommer til at gå godt og trække godt.
Efter jeg læste teorien om indkøring på
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Har vi lavet et par motore og kørt dem ind sådan, og jeg kan kun sige det fungere i hvert fald lige så godt som den "gammeldags" måde med forsigtig tilkøring. De kommer til at gå godt og trække godt.
-
Westmus
- Mester Medlem
- Indlæg: 671
- Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
- Geografisk sted: Holstebro
michael f skrev:..... og den skal selvfølgelig skiftes ofte (regnede med 100, 300, 500km )
Er jeg overbevist om er totalt overkill og fuldstændigt spild af både tid og penge. Skift en enkelt gang ret hurtigt og kør så "normale" intervaller. Hvis der kommer "spåner", urenheder og rester af smøremidler man har brugt til samlingen, kommer de i løbet af de første minutter motoren kører. Derefter er fremmedlegemer af betydning i olien noget der absolut ikke bør være der og et meget dårligt tegn. Kan læse at det i hvertfald blandt amerikanere er meget brugt at skære oliefilteret op ved allerførste skift for lige at se om der skulle være noget mistænkeligt opsamlet. Så man måske kan fange en evt. fejl før der sker større skader.
Harald-N og søsteren Hjem&Fusk har forøvrigt en fin mineralsk Mobil 15W/40 (API SH) til 129,- for 5L. Endda kun 99,- når den er på tilbud.
Det mest skrøbelige ved tilkøring er vel hvis man har en ny knast og det er den gammeldavs model hvor knasten kører direkte på lyfteren (moderne typer hvor knasten trykker på en rulle kræver ingen tilkøring). Så er der helt specielle krav til opstarten: 20 min med 2000-2500 omdr DIREKTE fra første start, for max smøring af knasten. Så kan man også får noget specielt indkørings-snask til at hælde i olien hvis det skal være ekstra godt. Det indeholder bl.a ekstra meget af det samme nød-smøremiddel (ZDDP) som normalt er i racing olie og som ellers er meget reduceret i moderne olietyper pga miliø hensyn. Et område i hvertfald amerkanske knastfirmaer går meget op i. Pga stigende problemer med døde knaster under første opstart i de gamle stødstangs V8'ere, i forbindelse med brug af de nyeste miliøvenlige olietyper.
Grundlæggende er der vel kun cylinder/stempelringe der skal til køres i en ny motor (+ evt knast) og alle andre steder i motoren er "tilslidning" det samme som et problem?

