Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 13 dec 2024, 11:34

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midt i det mørke
:coffee:
-Caliber .50, Saboted Light Armor Penetrator (SLAP), M903
-Caliber .50, Saboted Light Armor Penetrator-Tracer (SLAP-T), M962
er begge en 7,7 mm der med 4000 fps ( kilde : www.riffeljagt.com )iht. 1 Foot per Second - [fps] =1.09728 kilometer i timen - [kmt] må ligne noget som hedder 4.000 km/t :shock:

Projektilvægt er reduceret med 50% og hastigheden er øget betydeligt. Så man kan vist roligt kalden den en "Raserende skudbane"

:reading: mere her : http://www.inetres.com/gp/military/infa ... _ammo.html

Det lyder godt nok utroligt at et projektil skal kunne være i stand til at rykke lemmer af i 360 grader omkring skudbanen i hele de 1500 m. som det garanteret kan flyve i..det er altså meget enerti som skal slæbes med

Men hva faen ved jeg, jeg er jo bare mekaniker :tooth:

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

Exhume.dk skrev:
:Det lyder godt nok utroligt at et projektil skal kunne være i stand til at rykke lemmer af i 360 grader omkring skudbanen i hele de 1500 m. som det garanteret kan flyve i..det er altså meget enerti som skal slæbes med

Men hva faen ved jeg, jeg er jo bare mekaniker :tooth:

De 4000FPS, er da hurtigt, ja, men bestemt ikke væsentligt hurtigere end kommercielt tilgængeligt ammunition, så der er det ikke specielt....Ganske gemen riffelammunition til øvelsesbrug i ungdomsskoler og skytteforeninger ligger på ca. 3200km/t....
Hvor er det specielle i den hastighed?

Hvad angår afrivning af lemmer hele vejen ud:
Hvordan kan det være det river armen af en mand v. forbiskud(som påstået), men ikke river græsset op hele vejen ud til manden? Eller river bladene af træerne ved passage?

Ja, det lyder godt nok (for) utroligt.... :damn:

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordvestjylland
Ferrari Killer skrev:
Ole.. skrev:
Ferrari Killer skrev:

Jeg ved hvad jeg har oplevet, set og erfaret - længere er den ikke!

Ja på film, men det skal man ikke altid tage til sig :wink:

Som gammel TMG skytte kan jeg afkræfte den "myte"

Men jeg sagde da også til de andre der skød med de små børne rifler, at jeg ikke behøvede, at ramme så præcis som dem fordi jeg rykkede arme og ben af alligevel.. Noget skulle man prale med når man havde sådan en gøb på taget af sin 8x8 8)

Tja - hvem har ikke været TMG skytte under sin værnertid, men..!!! Hvor mange har afprøvet dem i skarpe situationer?

Det er der nok ikke mange af jer der kan "prale" med... Men det kan jeg til gengæld!

Derudover spurgte jeg faktisk er højtstående Obertsløjtnant fra Forsvarets Sanitets Tjeneste (dem med de røde kors) om rygtet egentlig havde noget på sig.

Og han svarede, at de netop nyelige erfaringer fra Irak og Afghanistan, bekræftede at det rent faktisk har noget på sig. Underkalibrerede 12,7 mm projektiler river arme af ved forbiskud!

Det havde man rent faktisk statistik på!! :shock:

Såeh - endnu en gang - så er skrønen god nok venner! :D

Nu var det efter min "værnertid" som du så pænt kalder det, at jeg blev uddannet som TMG skytte.. Men nej, du har ret i det er de færreste der har stået i en "skarp" situation, og heldighvis for det..

Men pral da endeligt om hvad du citat "har set, oplevet og erfaret" samtidig om hvilke planter du havde røget :)

Senior Medlem
Brugeravatar

Ole.. skrev:
Ferrari Killer skrev:
Ole.. skrev:
Ferrari Killer skrev:

Jeg ved hvad jeg har oplevet, set og erfaret - længere er den ikke!

Ja på film, men det skal man ikke altid tage til sig :wink:

Som gammel TMG skytte kan jeg afkræfte den "myte"

Men jeg sagde da også til de andre der skød med de små børne rifler, at jeg ikke behøvede, at ramme så præcis som dem fordi jeg rykkede arme og ben af alligevel.. Noget skulle man prale med når man havde sådan en gøb på taget af sin 8x8 8)

Tja - hvem har ikke været TMG skytte under sin værnertid, men..!!! Hvor mange har afprøvet dem i skarpe situationer?

Det er der nok ikke mange af jer der kan "prale" med... Men det kan jeg til gengæld!

Derudover spurgte jeg faktisk er højtstående Obertsløjtnant fra Forsvarets Sanitets Tjeneste (dem med de røde kors) om rygtet egentlig havde noget på sig.

Og han svarede, at de netop nyelige erfaringer fra Irak og Afghanistan, bekræftede at det rent faktisk har noget på sig. Underkalibrerede 12,7 mm projektiler river arme af ved forbiskud!

Det havde man rent faktisk statistik på!! :shock:

Såeh - endnu en gang - så er skrønen god nok venner! :D

Nu var det efter min "værnertid" som du så pænt kalder det, at jeg blev uddannet som TMG skytte.. Men nej, du har ret i det er de færreste der har stået i en "skarp" situation, og heldighvis for det..

Men pral da endeligt om hvad du citat "har set, oplevet og erfaret" samtidig om hvilke planter du havde røget :)

I din værnetid - og tiden efter, hvor alt gik op i den kolde krig og atomvåben, røg i sikkert ganske meget af det der underlige græs og hørte Steppeulvene, og hørte derfor sikkert ikke efter i lektionerne... :wink:

Det gjorde vi i min tid, med krisen i Jugoslavien hængende over hovedet, da der var latent risiko for at blive sendt afsted på missioner.

(Hvilket jeg så gjorde - to gange...)

Der var der lige kommet denne nye type 12,7 mm ammo- kaldet slap - som Ravnen var så venlig at nævne.

Det er jo den vi taler om - og derfor tror jeg aldrig at du selv har oplevet fornøjelsen at skyde med denne type ammo. Ret mig hvis jeg tager fejl...

Den information vi fik om ammo´en, var at den kunne skyde gennem 1 m jern armeret betonvægge, og river arme af ved forbiskud.

Jeg er ikke den store "allle postulater skal dokumenteres" nørd, så jeg tror som udgangspunkt på hvad jeg bliver fortalt - og er sgu egentlig også ligeglad med om det passer eller ej. Det saver ihvertfald folk over - så meget ved jeg da!

Når jeg så efter så mange år - i forbindelse med denne tråd - så spørger en højtstående oberstløjtnant fra forsvarets sanitetstjenste, om det stadigvæk har noget på sig - og denne svarer ja. Ja så vælger jeg altså igen at tro på det.

Af åbenlyse årsager, så ville han ikke udlevere dokumentation til mig...!!!

Så dokumentationen må du sgu selv finde - jeg har ikke behov for at overbevise dig! :D

Han oplyste dog også, at det sidste nye idag ved frontlinjen, er at man godt må skyde på personel med 12,7 mm slap ammo´en. Det lærte vi dengang at man ikke måtte i henhold til Geneve konvektionen...

At vi så gjorde det alligevel, er en anden sag.

Hvis du spørger alle udsendte TMG skytter i Jugoslavien - som havde "fornøjelsen" af, at transportere VIP´ere rundt i og omkring Sniperstreet i Sarajevo - om de har brugt det mod personel, vil de alle sammen sammenstemmede svare ja.
Det var nemlig imod snigskytterne der lå gemt i højhusene rundt omkring i Sarajevo.

Da man på et tidspunkt sendte Jærgerne og Frøerne ned til Sarajevo for at hjælpe med udrensningen af snigskytter - var mange af deres tilbagemeldlinger - fx. efter træfsituationer hvor TMG skytter havde beskudt en snigskytte - at mange af snigskytterne var savet midt over, eller dele af kroppen var afrevede. Dette til trods for at de havde gemt sig bag ikke ubetydelig størrelse betonvægge.

Det var en kendt erfaring jeg kunne bibringe med. Hvad jeg selv har oplevet, får du sgu ikke at vide. Det rager kun min gamle kollegaer og nogle få nærmeste venner. (Ikke engang familien har fået alt at vide)

Så skal vi ikke bare slutte den herfra - uden at dokumentationen er serveret for dig og andre på skrift. Dokumentationen er leveret i form af erfaring og oplevelser... 8)

Selvgjort er velgjort....og nogen gange meget dyrt...
Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget!

Nuværende biler:
Alfa 166 2,5 V6 - sugesekser til cruiserstilen
Alfa 155 Q4 - brutal turbo m. 4 hjulstræk til ræs

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Vi kan da godt stoppe her, for jeg skal med B.S og Dolph på tur, vi har lovet Bubber et "Kill"

Masser af information, så du kan få genopfrisket dit ammunition kending findes her http://www.inetres.com/gp/military/infa ... _ammo.html
(hurra for Google)

Kaliber .50 våben (enkelt skud) er faktisk godkendt til jagt herhjemme til dem der ikke vidste det :shock:

Men det er helt sandt at folk bliver splittet ad, hvis man rammer, specielt hvis det er større knogler der står for skud.. :)

Titel:
Moderator

Ole.. skrev:

Men det er helt sandt at folk bliver splittet ad, hvis man rammer, specielt hvis det er større knogler der står for skud.. :)

Ja, hvis man rammer!

Som jeg læser dette, så snakker vi om lemlæstelse ved forbiskud(altså som at skyde ved siden af/ingen fysisk kontakt mellem mål og projektil), og det er noget at en påstand.

Klart hvis der står en person bag en mur og man høvler et panserbrydende projektil igennem væggen, så får det konsekvenser, men så er der vist ikke ligerem tale om forbiskud længere.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

HenrikGM skrev:
Ole.. skrev:

Ja, hvis man rammer!

Som jeg læser dette, så snakker vi om lemlæstelse ved forbiskud(altså som at skyde ved siden af/ingen fysisk kontakt mellem mål og projektil), og det er noget at en påstand.

Klart hvis der står en person bag en mur og man høvler et panserbrydende projektil igennem væggen, så får det konsekvenser, men så er der vist ikke ligerem tale om forbiskud længere.

Nemlig, jeg havde tidliger skrevet at det er en "myte" men Ferrari dræberen skrev at snigskytter var revet næsten midt over når de skød dem gennem mure, og det er jeg ikke i tvivl om, selvom jeg ikke har set det IRL, men forbiskud, gør ikke andet end larme og skræmme :)

Titel:
Moderator

Ole.. skrev:
[Nemlig, jeg havde tidliger skrevet at det er en "myte" men Ferrari dræberen skrev at snigskytter var revet næsten midt over når de skød dem gennem mure, og det er jeg ikke i tvivl om, selvom jeg ikke har set det IRL, men forbiskud, gør ikke andet end larme og skræmme :)

Man kan evt. prøve at stoppe en fortovsflise i en papkasse, og hamre et alm riffelprojektil i kassen. Der sker en del ret hurtigt med den kasse når flisen bliver ramt ;-)

Ingen tvivl om at en snigskytte ikke kan gemme sig bag en mur med et panserbrydende projektil i den anden ende. Og er projektilet først gået igennem muren, SÅ behøver selve restprojektilet såmen ikke ramme snigskytten, det skal den storm af "flyvende mur" der kommer nok selv klare. Hvis det er det der forståes med "forbiskud", så har man ret.

Men et rent forbiskud flår sguikke armen af.

Tænk sig at fyre sådan et projektil af henover en kornmark feks....alt korn vil være høstet i et meter bredt bælte over en strækning på 1500m+.....på under 1sekund....?
Naa....næppe :shock:

Citat slut.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

HenrikGM skrev:
[
Tænk sig at fyre sådan et projektil af henover en kornmark feks....alt korn vil være høstet i et meter bredt bælte over en strækning på 1500m+.....på under 1sekund....?

nu skal du ikke give bønderne gode ideer Henrik :tooth:

MVH Luske

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
luske skrev:
HenrikGM skrev:
[

nu skal du ikke give bønderne gode ideer Henrik :tooth:

MVH Luske
ville nok være naivt at bruge ordet "høstet" når det er koster penge ligger på jorden. hvis det er tilfældet så bliver der "høstet" korn et sted i danmark hvert år af hagl.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time