Ole.. skrev:
Ferrari Killer skrev:
Ole.. skrev:
Ferrari Killer skrev:
Jeg ved hvad jeg har oplevet, set og erfaret - længere er den ikke!
Ja på film, men det skal man ikke altid tage til sig
Som gammel TMG skytte kan jeg afkræfte den "myte"
Men jeg sagde da også til de andre der skød med de små børne rifler, at jeg ikke behøvede, at ramme så præcis som dem fordi jeg rykkede arme og ben af alligevel.. Noget skulle man prale med når man havde sådan en gøb på taget af sin 8x8
Tja - hvem har ikke været TMG skytte under sin værnertid, men..!!! Hvor mange har afprøvet dem i skarpe situationer?
Det er der nok ikke mange af jer der kan "prale" med... Men det kan jeg til gengæld!
Derudover spurgte jeg faktisk er højtstående Obertsløjtnant fra Forsvarets Sanitets Tjeneste (dem med de røde kors) om rygtet egentlig havde noget på sig.
Og han svarede, at de netop nyelige erfaringer fra Irak og Afghanistan, bekræftede at det rent faktisk har noget på sig. Underkalibrerede 12,7 mm projektiler river arme af ved forbiskud!
Det havde man rent faktisk statistik på!!
Såeh - endnu en gang - så er skrønen god nok venner!
Nu var det efter min "værnertid" som du så pænt kalder det, at jeg blev uddannet som TMG skytte.. Men nej, du har ret i det er de færreste der har stået i en "skarp" situation, og heldighvis for det..
Men pral da endeligt om hvad du citat "har set, oplevet og erfaret" samtidig om hvilke planter du havde røget
I din værnetid - og tiden efter, hvor alt gik op i den kolde krig og atomvåben, røg i sikkert ganske meget af det der underlige græs og hørte Steppeulvene, og hørte derfor sikkert ikke efter i lektionerne...
Det gjorde vi i min tid, med krisen i Jugoslavien hængende over hovedet, da der var latent risiko for at blive sendt afsted på missioner.
(Hvilket jeg så gjorde - to gange...)
Der var der lige kommet denne nye type 12,7 mm ammo- kaldet slap - som Ravnen var så venlig at nævne.
Det er jo den vi taler om - og derfor tror jeg aldrig at du selv har oplevet fornøjelsen at skyde med denne type ammo. Ret mig hvis jeg tager fejl...
Den information vi fik om ammo´en, var at den kunne skyde gennem 1 m jern armeret betonvægge, og river arme af ved forbiskud.
Jeg er ikke den store "allle postulater skal dokumenteres" nørd, så jeg tror som udgangspunkt på hvad jeg bliver fortalt - og er sgu egentlig også ligeglad med om det passer eller ej. Det saver ihvertfald folk over - så meget ved jeg da!
Når jeg så efter så mange år - i forbindelse med denne tråd - så spørger en højtstående oberstløjtnant fra forsvarets sanitetstjenste, om det stadigvæk har noget på sig - og denne svarer ja. Ja så vælger jeg altså igen at tro på det.
Af åbenlyse årsager, så ville han ikke udlevere dokumentation til mig...!!!
Så dokumentationen må du sgu selv finde - jeg har ikke behov for at overbevise dig!
Han oplyste dog også, at det sidste nye idag ved frontlinjen, er at man godt må skyde på personel med 12,7 mm slap ammo´en. Det lærte vi dengang at man ikke måtte i henhold til Geneve konvektionen...
At vi så gjorde det alligevel, er en anden sag.
Hvis du spørger alle udsendte TMG skytter i Jugoslavien - som havde "fornøjelsen" af, at transportere VIP´ere rundt i og omkring Sniperstreet i Sarajevo - om de har brugt det mod personel, vil de alle sammen sammenstemmede svare ja.
Det var nemlig imod snigskytterne der lå gemt i højhusene rundt omkring i Sarajevo.
Da man på et tidspunkt sendte Jærgerne og Frøerne ned til Sarajevo for at hjælpe med udrensningen af snigskytter - var mange af deres tilbagemeldlinger - fx. efter træfsituationer hvor TMG skytter havde beskudt en snigskytte - at mange af snigskytterne var savet midt over, eller dele af kroppen var afrevede. Dette til trods for at de havde gemt sig bag ikke ubetydelig størrelse betonvægge.
Det var en kendt erfaring jeg kunne bibringe med. Hvad jeg selv har oplevet, får du sgu ikke at vide. Det rager kun min gamle kollegaer og nogle få nærmeste venner. (Ikke engang familien har fået alt at vide)
Så skal vi ikke bare slutte den herfra - uden at dokumentationen er serveret for dig og andre på skrift. Dokumentationen er leveret i form af erfaring og oplevelser...