Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 03:49

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 30 mar 2008, 06:08 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
På vej hjem fra arbejde her for 2 timer siden, røg motorlampen på igen igen...

Motorlampen har det med at ryge på i et par sekunder, og så slukke igen, kontinuerligt, når jeg kører stærkt på motorvejen med delgas.

Når den ryger på, er det mellem 5 og 15 sekunder den gør det. Samme antal sekunder går der typisk også, når den slukker igen, før den kommer på igen osv osv.

Facts:

1) Jeg skal køre over 140 / 4000rpm før den gør det.

2) Den gør det kun ved delgas. Trykker jeg foden ned, slukker den efter et par sekunder, og kommer ikke på igen, før jeg kører med delgas igen.

3) Der går typisk 5 minutter med delgas ved 4000rpm, før den kommer på første gang.

4) Jeg har skiftet lambdasonden, uden at det har hjælpet.

5) Jeg har udlæst fejlkode på motoren, hvor den siger det er lambda-problem. Desværre specificerer den ikke om den har været for mager, eller for fed.

6) Der er ingen tændingsbanken-problemer, af hvad jeg kan høre med øret. Heller ej ved fuld gas og lave rpm.


Nu til grisen:

Jeg har et godt multimeter liggende, og så kom jeg i tanke om:
http://www.powerpage.dk/tuning_blandingen_2blandingsmåler_1guide.aspx

Nu er mit spørgsmål så bare: Ville i bare skrælle et lille stykke isolering af sondens ledning ( den er enkelt-ledet, altså kun en ledning ), og tape multimeters pol fast derpå, og så lade den anden få stel? Og så køre en tur for at se hvad den viser?

Er det "så" simpelt?

Mvh Tonni :reading:

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 mar 2008, 11:36 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1659
Ja, det er så simpelt :)

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 mar 2008, 20:04 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jan 2004, 10:46
Indlæg: 502
Geografisk sted: 9000
prøv at se om du ikke kan få monteret multimeteret ind bag i stikket til sonden. Det er da lidt træls at sprætte ledninger op hvis man kan være fri.


Top
 Profil  
 
 Titel: a
Indlæg: 31 mar 2008, 22:12 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
Så fik jeg det monteret.


Ved WOT ligger målingen meget stabilt. 770mV ved WOT og lav rpm, næsten 900mV ved WOT og høj rpm ( 6000rpm ). Minimalt udsving.. Den svinger måske 10mV.. Altså 0,00x volt.. Dvs blandingen er meget fed ved WOT, men dette er normalt på en Daihatsu ( har jeg ladet mig læse til ).

Ved delgas og motorvej, svinger mV målingen MEGET. Hvis jeg holder en konstant pedal og fx 4000rpm, svinger mV mellem 350 og 800..

Dog har jeg ikke fået motorlampen til at lyse endnu. Typisk når man står og vil have den til det :D


Mit spørgsmål, indtil videre, er om det er normalt at mV svinger så meget ved delgas? ( og uden at jeg arbejder på pedalen, altså bare holder den 50% åbent fx )...

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Top
 Profil  
 
 Titel: a
Indlæg: 31 mar 2008, 22:18 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
En anden ting.

Da jeg havde lambdasonden ude ( for at lodde en ledning til målingen på ), var føleren lysegrå/hvid. Tjekkede så også tændrørene.. De er også hvide..

Er det ikke en (for) mager blanding !?

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Top
 Profil  
 
 Titel: a
Indlæg: 01 apr 2008, 00:12 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
Kunne ikke dy mig for en tur mere her til aften.. Dejligt med en tom motorvej hvor man ka gøre hvad man vil ( næsten ) :D


Kan en sonde blive for varm? Jeg kan ikke finde nogen sammenhæng med, at motorlampen ryger på, og de målinger jeg får...

Den har vist mange forskellige tal, de gange hvor den har lyst.

Men i hvertfald svinger målingerne utroligt meget ved delgas, og meget lidt ved wot ( eller over 3/4 del gas - det er også der hvor gasspjældspotentiometeret skifter indstilling ).

Den har meget svær ved at blive stabil ved delgas.. Ligemeget hvordan jeg placerer foden, og holder den meget præcist i samme position, vil den ikke..


Nu tænker jeg så på, at sonden bliver for varm til at afgive et ordenligt tal ??

Sonden sidder 10cm over katalysatoren, og klask i midten, hvor de fire afgangsrør bliver støbt til et. ( kan ikke lige finde et godt billede af det desværre ).

Måske det er det der sker?

Målingen "låser" på intet tidspunkt...

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 apr 2008, 17:00 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:07
Indlæg: 1275
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Hmmm, en lambda skal jo veksle omkring 14.7, det er der kat'en arbejder bedst... Ved delgas og tomgang skal den pulse omkring dette afr-forhold...
Daniel.

_________________
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 jun 2008, 20:49 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 30 mar 2004, 19:55
Indlæg: 102
jeg har sådan et greddy AIR/FUEL den står op pulser hele tiden..
Så måler jeg med mit multimeter, og den svnger fra 0.3 til 0.9 i tomgang... Er det lambda sonden som er underlig, eller er det fordi det ikke er en bredbåndslambdasonde?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 jun 2008, 21:18 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
Som daniel er inde på så bruger motorstyringen ikke værdierne fra lambda ved fuldgas aka wot . Prøv at finde grafen for hvordan en nb sonde arbejder så vil du se at den svinger meget ved lambda1 / afr14.7 ...
Her justerer ecu hele tiden brændstof mængden udfra den tidligere forbrændings lambda værdier .. Det svarer lidt til at forsøge at ridde på ryggen af en vandman


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 jun 2008, 21:33 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 30 mar 2004, 19:55
Indlæg: 102
med andre ord så skal jeg bare have en wideband sonde og så virker det normalt igen?

jeg købte det bruge med ny lambda, men det er så nok en forkert...


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 47 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team