@ Jakob
Kan vi blive enig om at TDC og BDC er henholdsvis Top Dead Center og Bottom Dead Center ... og hvis vi smider A eller B på eg. ATDC og BTDC så betyder det After eller Before .. ATDC = After Top Dead Center
e.t.c.
Hvad mener du med
BTC?? Det giver lidt mening hvis du her mener BDC
JakobM skrev:
Ok, så du er enig i kompressionen vs. energi ved antændelsen.
Hvem flueknepper og BS'er egentlig i øjeblikket.... Vedr. brændstofmængde, OG i forbindelse med takterne omkring pre-igniton, så giver det absolut ingen mening det du siger. Det er vrøvl. I top (og vi snakker indsugningstakten) er indsugningen knap begyndt inden vi overhovedet nærmer os tendens til pre-ignition i cyklusen. Dvs. noget nær ingen brændstof. Ved BTC inden kompressionstakten er indsugningen færdig (mildest talt). Jeg går ud fra du er klar over hvor i cyklusen pre-ignition tenderer at opstå (læs før-ignition), taler du mod forventning om "top" i kompressionstakten så har du totalt misforstået teorien og "ground zero" for pre-ignition.
Nu snakker vi om pre-ignition .. så hvorfor begynder du nu at snakke om indsugningstakten ??
Denne gang har jeg klippet lidt mere ud ...
Citat:
Derfor er det helt i bunden af stemplets vandring, hvor kompressionen er mindst og brændstofmængden størst, at det er nemmest for en glødende genstand at antænde det indsugede brændstof. Det er dermed i området helt tilbage fra slutningen af indsugningstakten 180 grader BTDC (Before Top Dead Center) til midt/top i kompressionstakten 90 - 0 grader BTDC, at pre-igntion indtræffer
Prøv at se det du skriver i sammenhæng .. du skriver her at det er i området fra Bottom Dead Center (BDC) og til Top Dead Center (TDC) og under selve kompressions takten at pre-ignition indtræffer...(din "ground zero" for pre-ignition) det er sandt MEN når du så samtidigt skriver at der er mere brændstof tilstede i bunden af stemplets vandring i selve denne takt OG DET ER KOMPRESSIONSTAKTEN du hentyder til herover ... så er det BS
Der er DEN SAMME MÆNGDE BRÆNDSTOF I KOMPRESSIONSTAKTEN FRA BUND TIL TOP (når man ser bort fra hvad der undslipper forbi stempelringe, og backflow e.t.c.. og inden forbrændingen )
PS . Hvis vi virkelig skal til at fluekneppe .. så er kompressionen lavest et sted mellem indsugningstakten starter og hvor stemplet, på vej mod BDC, suger brændstof/luft ind i motoren .. her er det nemlig med omvent fortegn ..aka. vacuum.... men nu snakker vi jo om selve cyklusen fra BDC til TDC i Kompressions takten så i den sammenhæng er det iorden at snakke om at kompressionen er på sit mindste ved BDC
JakobM skrev:
Lad mig spørge på en anden måde, hvor andre steder i cyklussen antager du brændstofmængden større inden BTDC i kompressionstakten (læs større, ikke på niveau) end ved BTC? Og dermed størst risiko for start af pre-ignition, hvilket er det artiklen drejer sig om?
Jeg antager at fra Brændstofmængden er den samme under selve kompressions takten fra Bottom Dead Center (BDC) og til Top Dead Center (TDC) (inde forbrænding...)