motorstyring som passer på originalt ledningsnet/stik

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#31 Indlæg af HenrikGM »

mki skrev:hej der er ingen tvivl om den rigtige løsning er en ffj 105,2 bygget ned i en org box du kan styre tomgangen med denne box, det kan du ikke med en vems!! den kan også arbejde sammen med CAN bussen til resten af bilen: ESP combiinst. startspærre osv. Det er der Ingen Andre programmerbare bokse der kan!!
Hilsen MKI
[]


Det er sgu da een af de mere en-øjede holdninger her i forummet, og da en hel del fra den virkelige verden.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
skassa
Medlem
Indlæg: 110
Tilmeldt: 19 okt 2004, 21:37

#32 Indlæg af skassa »

Vems,

Kan da styre alle slags tomgangs ventiler, eller steppermotor!!

Går ud fra at MS selvfølgelig også kan



/skassa
mki
Nyt Medlem
Indlæg: 25
Tilmeldt: 23 aug 2005, 00:34

#33 Indlæg af mki »

Fint Henrik!!!
Kan du så ikke fortælle , hvordan den "virkelige verden er" med hensyn til at styre E-gas og CAN bus på en MS og vems
Hilsen MKI
HenrikGM skrev:
mki skrev:hej der er ingen tvivl om den rigtige løsning er en ffj 105,2 bygget ned i en org box du kan styre tomgangen med denne box, det kan du ikke med en vems!! den kan også arbejde sammen med CAN bussen til resten af bilen: ESP combiinst. startspærre osv. Det er der Ingen Andre programmerbare bokse der kan!!
Hilsen MKI
[]


Det er sgu da een af de mere en-øjede holdninger her i forummet, og da en hel del fra den virkelige verden.
mki
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#34 Indlæg af HenrikGM »

mki skrev:Fint Henrik!!!
Kan du så ikke fortælle , hvordan den "virkelige verden er" med hensyn til at styre E-gas og CAN bus på en MS og vems
Hilsen MKI
[]



Hvordan skal "Fint Henrik!!! " forståes?
Da du ikke er så kendt i forummet endnu, så kender jeg ikke din skrivemåde godt nok til at kunne se om du råber efter mig, men det kunne umiddelbart se sådan ud?

Du starter lige med "ingen andre motorstyringer der kan". Forkert. Gider ikke forsøge at forklare det, men ffj er ikke unik på området.

E-Gas. E-gas kan principielt slå dig ihjel hvis det er forkert sat op, eller der er en bug i softwaren. Da det er boksen der suverænt bestemmer gassen på motoren, så skal jeg ihvertfald absolut ingen steder med et DIY kabelløst setup på gassen. Bilfabrikkerne gør sig nogle ganske gevaldige anstrengelser for at få E-gas til at fungere, og ingen af disse anstrengelser er performancerelaterede.

Hverken MS eller VEMS kan styre E-Gas på sikker vis. De få noget dyrere motorstyringer der kan, gør en del ud af at fraråde brugen hvis man ikke ved hvad man laver(livsfare).

Jo nyere bilen bliver, desto mere skal man gennemtænke hvad man laver.
Principielt kan du sætte en DIY styring på hvad som helst, men har du en elektronisk styret gas, og ditto transmission kan din indflydelse gå hen og blive reduceret mere end godt er, hvis man bliver for dygtig med at efterligne fabrikkerne.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
bemmer
Medlem
Indlæg: 140
Tilmeldt: 29 nov 2005, 19:52

#35 Indlæg af bemmer »

HenrikGM skrev:Jo nyere bilen bliver, desto mere skal man gennemtænke hvad man laver.
Principielt kan du sætte en DIY styring på hvad som helst, men har du en elektronisk styret gas, og ditto transmission kan din indflydelse gå hen og blive reduceret mere end godt er, hvis man bliver for dygtig med at efterligne fabrikkerne.


Henrik det du skriver her, giver ikke meget mening.
Kan du ikke forklare dig lidt bedre?

Bemmer
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#36 Indlæg af JPP »

Han understreger to ting......for det første (når vi snakker performance) er der ingen mening i at vælge can-bus eller e-gas. For det andet at dem som alligevel roder med det på DIY basis risikere at havne helt andre steder end over målstregen....
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#37 Indlæg af HenrikGM »

bemmer skrev:
HenrikGM skrev:Jo nyere bilen bliver, desto mere skal man gennemtænke hvad man laver.
Principielt kan du sætte en DIY styring på hvad som helst, men har du en elektronisk styret gas, og ditto transmission kan din indflydelse gå hen og blive reduceret mere end godt er, hvis man bliver for dygtig med at efterligne fabrikkerne.


Henrik det du skriver her, giver ikke meget mening.
Kan du ikke forklare dig lidt bedre?

Bemmer


Ok, lad os forestille os dette: Nogen har fået den snedige ide at "retrofitte" en ganske ny bil med et aftermarket motorstyringssystem og bilen originalt havde Egas, elektronisk styret transmission og intelligent styret ABS(stabilitetskontrol) som fabrikanten havde brugt millioner på at få til at spille sammen.

Nu sætter een eeller anden så dette aftermarket grej på, og da det jo er plug-n-play(!!) tænker han ikke videre over det. Ihvertfald ikke før systemet får blokeret Egasspjældet på fuld hane. Da bilen kører på en elektronisk nøgle reagerer den ikke på at dreje nøglen, fordi alarmen og turbotimeren finder det vigtigt at holde spænding på motorstyringen.
Hvor der før var 1 fører og x passagerer er der nu x+1 passager. Den ene af passagererne sidder nu bag rattet med ret til at vælge hvad han helst vil køre ind i.

Hvor mange herinde har haft behov til at reagere hurtigt med enten gas eller bremse?

Så pas på med at rode med Egas motorer, hvis i ikke ved ganske præcist hvad i laver.

Nu giver det vist mening, mon ikke?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
mki
Nyt Medlem
Indlæg: 25
Tilmeldt: 23 aug 2005, 00:34

#38 Indlæg af mki »

Hej Henrik
Jeg råber skam ikke af dig!
Nu skriver du jo selv at MS og vems ikke kan styre E-gas, jeg skriver bare at en FFJ105,2 kan!!!
Fint nok at andre råder folk fra E-gas. men fakta er bare at næsten alle biler efter 2000 Har E-gas.
Det kunne da være interresant, at vide hvordan Jonas styrer hans seat 18T
Der var en der i på tråden der skrev at vems kan styre alle tomgangsmotorer??? er det tilfældet? hvad med "semi" E-gas som sidder på alle VAG efter 95.
Jeg har hørt at vems ikke kan styre det!!
Men hvis du kan fortælle mig, helt præcis hvad MS og vems kan styre, så ville det være dejligt. Du skriver at den ikke kan styre E-gas på sikker vis: Hvad mener du med det? kan den styre "semi" E-gas?
Det jeg er interreseret i, er om MS eller vems kan bruges på en 18T længere er den ikke, hvis de ikke kan det ,er der jo kun en mulighed!! menlig FFJ
Hilsen MKI
HenrikGM skrev:
mki skrev:Fint Henrik!!!
Kan du så ikke fortælle , hvordan den "virkelige verden er" med hensyn til at styre E-gas og CAN bus på en MS og vems
Hilsen MKI
[]



Hvordan skal "Fint Henrik!!! " forståes?
Da du ikke er så kendt i forummet endnu, så kender jeg ikke din skrivemåde godt nok til at kunne se om du råber efter mig, men det kunne umiddelbart se sådan ud?

Du starter lige med "ingen andre motorstyringer der kan". Forkert. Gider ikke forsøge at forklare det, men ffj er ikke unik på området.

E-Gas. E-gas kan principielt slå dig ihjel hvis det er forkert sat op, eller der er en bug i softwaren. Da det er boksen der suverænt bestemmer gassen på motoren, så skal jeg ihvertfald absolut ingen steder med et DIY kabelløst setup på gassen. Bilfabrikkerne gør sig nogle ganske gevaldige anstrengelser for at få E-gas til at fungere, og ingen af disse anstrengelser er performancerelaterede.

Hverken MS eller VEMS kan styre E-Gas på sikker vis. De få noget dyrere motorstyringer der kan, gør en del ud af at fraråde brugen hvis man ikke ved hvad man laver(livsfare).

Jo nyere bilen bliver, desto mere skal man gennemtænke hvad man laver.
Principielt kan du sætte en DIY styring på hvad som helst, men har du en elektronisk styret gas, og ditto transmission kan din indflydelse gå hen og blive reduceret mere end godt er, hvis man bliver for dygtig med at efterligne fabrikkerne.
mki
mki
Nyt Medlem
Indlæg: 25
Tilmeldt: 23 aug 2005, 00:34

#39 Indlæg af mki »

E-gas og CAN-bus er jo ikke noget du vælger!!! det er jo noget du ikke kan komme udenom!!!!
Det sidder jo på bilerne!!!hvis det ikke havde gjort det, var der jo ikke noget problem!
Hilsen MKI
JakobM skrev:Han understreger to ting......for det første (når vi snakker performance) er der ingen mening i at vælge can-bus eller e-gas. For det andet at dem som alligevel roder med det på DIY basis risikere at havne helt andre steder end over målstregen....
mki
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#40 Indlæg af JPP »

mki skrev:E-gas og CAN-bus er jo ikke noget du vælger!!! det er jo noget du ikke kan komme udenom!!!!
Det sidder jo på bilerne!!!hvis det ikke havde gjort det, var der jo ikke noget problem!
Hilsen MKI
JakobM skrev:Han understreger to ting......for det første (når vi snakker performance) er der ingen mening i at vælge can-bus eller e-gas. For det andet at dem som alligevel roder med det på DIY basis risikere at havne helt andre steder end over målstregen....


Hvert sit syn/forhindringer....at trække speeder/- og ledningskabler har nu aldrig været en hindring ved tuning IMO.
Der sad en fin original motorstyring med mange smarte ting på min bil, den havde jeg ingen problemer med at kaste over skulderen....
Besvar