Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 05:38

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 27 jan 2008, 12:47 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
Hej PP....

Nu lavede jeg lige en kompressions test på min turbo starlet.
Den vidste lige omkring 9 bar, plus minus 0.2 bar.
Kompression hedder 8:1

Er det som det skal være, eller skal den være meget højere?

Grunden til det spørgsmål er at mig og Finn blev lidt i tvivl nu, og Finn siger at Egons AE86 laver 17bar på sug... Så syntes jeg jo lige pludslig at 9 bar lyder af lidt...

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jan 2008, 12:52 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007, 13:17
Indlæg: 2340
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
klyfax skrev:
Hej PP....

Nu lavede jeg lige en kompressions test på min turbo starlet.
Den vidste lige omkring 9 bar, plus minus 0.2 bar.
Kompression hedder 8:1

Er det som det skal være, eller skal den være meget højere?

Grunden til det spørgsmål er at mig og Finn blev lidt i tvivl nu, og Finn siger at Egons AE86 laver 17bar på sug... Så syntes jeg jo lige pludslig at 9 bar lyder af lidt...


Sålænge alle cylindere er ens er det en god ting men 9 lyder lige i underkanten, er motoren varm når i tager testen, og er alle tændrør taget ud?

_________________
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 jan 2008, 13:14 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
Olie og Vand var i drift temp, alle tændrør lå på bordet...

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 jan 2008, 16:11 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Hvordan står knastakslerne, er indsugningsknasten retaderet, eller meget vild?
Lav en lækage måling, den siger mere end en usikker kompressionstest.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 jan 2008, 16:21 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
285 graders knast, orig. der er slebet... Ingen mulighed for timing af knasten...

Har siddet og kigget min gamle lærebog igennem for at finde et regne stykke til at udregne kompressionen. Men det findes selvfølgelig ikke da knasten også har noget og sige... Havde jeg sku ik lige tænkt over ;-)

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 jan 2008, 16:57 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
klyfax skrev:
285 graders knast, orig. der er slebet... Ingen mulighed for timing af knasten...

Har siddet og kigget min gamle lærebog igennem for at finde et regne stykke til at udregne kompressionen. Men det findes selvfølgelig ikke da knasten også har noget og sige... Havde jeg sku ik lige tænkt over ;-)


Der findes et nemt regnestykke til statisk men ikke dynamisk som er det du har målt


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 jan 2008, 22:49 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 22 nov 2005, 20:48
Indlæg: 293
Geografisk sted: Juelsminde
Jeg synes det lyder meget fornuftigt, ikke noget at være bange for der. Især det at alle 4 cylindre er ens bekræfter det...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 jan 2008, 01:02 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
Alex_Reedtz skrev:
Jeg synes det lyder meget fornuftigt, ikke noget at være bange for der. Især det at alle 4 cylindre er ens bekræfter det...


Ja syntes heller ikke det lyder alarmerende husk fuldt åbent gasspjæld...

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 jan 2008, 17:10 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
Gasspjældet var så lukket under testen.

Det lykkes engang for min kammerat at finde data på 1300 turbo motor på nettet, så jeg vil da lige prøve og se om jeg kan finde på 1.5 turbo motoren på nettet, og se hvad standard er...

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 jan 2008, 21:22 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Med lukket gasspjæld :shock:
Og en knast der lukker indsugningen senere end standart, og man ikke ved om den står helt korrekt.
Så ser tallene meget rimelige ud, det er forskellen der tæller imellem de enkelte cylindre, Og her er praktisk talt ingen.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 21 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team